Innovation Funnel

innovation funnel - toolshero

De Innovation Funnel is een tool die bedrijven en individuen helpt om succesvol te innoveren. In dit artikel wordt de Innovation Funnel praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige innovatietool.

Wat is de Innovation Funnel?

De Innovation Funnel, een trechter, is een mechanisme waardoor een continue stroom van ideeën op gang komt en gescreend worden op levensvatbaarheid. De Innovation Funnel, ook wel Funnel Management Process genoemd, is een populaire benadering voor innovatie die gebruikt wordt door veel bedrijven voor het maken van een innovatief en realistisch actieplan.

De kern van de Innovation Funnel is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, waarvan een groot gedeelte wordt verfijnd en omgezet in concrete ontwikkelingsplannen. Hierdoor ontstaat de trechtervorm, van veel ideeën naar weinig. Aangezien de beste ideeën zullen overblijven, is de Innovation Funnel een uitstekende tool om ideeën te prioriteren en ervoor te zorgen dat de beste volledig ontwikkeld zijn en geavanceerde projecten, producten of andere innovaties gelanceerd kunnen worden.

Het idee van de Innovation Funnel komt oorspronkelijk uit de wereld van de sales. De gedachte daar was dat er veel potentiele klanten nodig zijn om je als bedrijf te kwalificeren voor het maken van een deal, en dat er veel ideeën en brainstormsessies nodig zijn om te evalueren of een nieuw product of service winstgevend gaat zijn. Henry Chesbrough veranderde het concept vervolgens door de trechter doorlatend te maken. Hij bedacht de term ‘open innovation’ en stelde dat ideeën kunnen en moeten komen van individuen binnen de organisatie, maar ook van externe klanten en partners. De ideeën komen binnen aan de linkerkant van de funnel. Aan de rechterkant kunnen de ideeën er ook weer uitgaan naar derden.

Criteria in het Innovation Funnel Management Process

Het Innovation Funnel Management Process vraagt erom dat elk idee zorgvuldig en continue gescreend wordt en wordt vergeleken met een aantal regels, criteria en filters. Het is hierbij belangrijk dat het Innovation Funnel Management Process niet beperkt blijft tot het genereren van nieuwe uitvindingen of processen, maar ook dat er lopende projecten zijn die constant opnieuw onder de loep genomen moeten worden aan de hand van de eerder opgestelde criteria om ervoor te zorgen dat ze optimaal werken.

De medewerkers of het team moeten criteria opstellen met betrokkenheid tot haalbaarheid en de tijdspan van het innovatieplan. Voorbeelden van criteria zijn:

  • In welke mate komt het idee tegemoet aan de ideeën of wensen van de klant
  • Past het idee in de strategie of de strategische doelstellingen (SMART)?
  • In welke mate is het idee risicovol?

Afhankelijk van het type idee of voorstel dienen de criteria aangepast te worden.

Ontwikkelen Innovation Funnel

Onderstaande stappen kunnen gebruikt worden om de Innovation Funnel actief te gaan gebruiken. De funnel wordt gebruikt om de stappen te beschrijven bij het ontwikkelen van een proces of product. Het doel is om processen of producten te creëren die aan de marktbehoeften voldoen en die economisch winstgevend geproduceerd kunnen worden.

Innovation funnel management proces - toolshero

1. De mond van de funnel

Het doel van deze eerste stap of fase is om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen. De organisatie verbreed dus haar kennis en informatiebeschikbaarheid. Hoe meer ideeën de organisatie kan bedenken, hoe groter het aantal oplossingen en hoe beter de kwaliteit hiervan. Het verzamelen van informatie is erg belangrijk en is relatief eenvoudig. Het is te vinden bij concurrenten, partners of instituten, in onderzoeken en bij universiteitsverbindingen. Ook uit marktonderzoek komt waardevolle informatie. Soms wordt hiervoor gereisd naar gebieden waar de doelgroep zich bevindt.

Om efficiënt door deze fase van de Innovation Funnel heen te gaan moet er vooraf een duidelijk perspectief op de doelstellingen zijn vastgesteld. De organisatie heeft begrip nodig van de mogelijkheden en pure intentie hebben om ideeën te actualiseren. De ideeën komen vanuit zowel de interne als de externe omgeving van de organisatie. Door de continue stroom van ideeën moeten deze zorgvuldig bestudeert worden en moeten er verbanden worden gelegd tussen het idee en de doelstellingen.

2. Vernauwing van de funnel

In deze fase van de Innovation Funnel gaan de ideeën die de organisatie in de eerste fase ontwikkeld heeft door een screening. Het screeningsproces omvat het matchen van de ideeën met de doelen van de organisatie om de checken of ze wel toegevoegde waarde hebben. Hierna wordt een beoordeling gemaakt van de rendementen (kosten-batenanalyse), de risico’s (matrix), om vervolgens te beslissen welke ideeën geselecteerd moeten worden. Ook begint het testen van het product of de service met echte klanten in deze fase.

Na het vaststellen en selecteren van de goede ideeën moeten er middelen worden toegewezen aan de meest veelbelovende en levensvatbare plannen en kansen. Deze middelen zijn schaars, dus zorgvuldig identificeren van rendement is pure noodzaak. Ook is het belangrijk dat de ideeën het bedrijf dusdanig gunstig positioneren om toekomstige projecten

3. Vernauwde gedeelte van de funnel

In deze fase zorgt de organisatie ervoor dat de geselecteerde ideeën worden afgestemd op de doelstellingen van het bedrijf die zijn opgesteld toen het bedrijf werd gestart. Ook worden de eerste evaluaties en reviews van de testfase verwacht in deze fase. Als alles goed is gegaan kan het nieuwe product of idee, of de nieuwe service gelanceerd worden op de markt.

De trechtervorm is eenvoudig in gebruik en daarom wordt hij ook veel gebruikt door organisaties die gespecialiseerd zijn in meer dan 1 industrie. De Innovation Funnel helpt echter niet bij het vaststellen van de vereisten die nodig zijn om een nieuw product of service te ontwikkelen. De gebruiker moet wel oppassen dat de Innovation Funnel niet zijn creativiteit ontmoedigt. Dit kan gebeuren omdat nieuwe ideeën vroeg afgekapt kunnen worden als ze niet voldoen aan de criteria. Het model moedigt de ontwikkeling van veilige ideeën aan, niet perse creatieve ideeën.

Concluderend

Innovatie neemt vele vormen aan. Een website kan het volledige bestelproces automatiseren, nieuwe processen worden ontworpen zoals geautomatiseerde malware-bestrijding en organisaties beschikken tegenwoordig over tools om de verkoopleads te stimuleren. Al deze innovaties leveren verbetering op en vergroten de efficiëntie en effectiviteit van interne processen.

Deze mogelijkheden komen voort uit meerdere bronnen. Verkopers bestoken hun klanten met nieuwe producten en diensten en private equity bedrijven brengen de bedrijven uit hun portfolio onder de aandacht op zoek naar potentiele adopters die kans willen maken om deel te maken van een opkomend systeem. Kortom, commerciële bedrijven hebben tal van mogelijkheden om te innoveren. De Innovation Funnel helpt hen om in de warboel van innovatieve ideeën structuur aan te brengen en de verzamelen aan plannen zorgvuldig te selecteren op levensvatbaarheid, efficiëntie en effectiviteit.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het Innovation Funnel Managament Proces? Hoe geef jij vorm aan innovatie binnen jouw organisatie, of hoe herken jij innovatie binnen het bedrijf waar jij werkzaam bent? Welke regels zijn volgens jou cruciaal in de innovatiegame? Heb jij tips of aanvullingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Du Preez, N. D., & Louw, L. (2008, July). A framework for managing the innovation process. In PICMET’08-2008 Portland International Conference on Management of Engineering & Technology (pp. 546-558). IEEE.
  2. Flynn, M., Dooley, L., O’sullivan, D., & Cormican, K. (2003). Idea management for organisational innovation. International Journal of innovation management, 7(04), 417-442.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Innovation Funnel. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/innovatie/innovation-funnel/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/innovatie/innovation-funnel/”>ToolsHero: Innovation Funnel</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Innovation Funnel, 0 / 5 (0 votes)

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *