KISS principe

KISS principe - ToolsHero

In dit artikel wordt het KISS principe praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige communicatie tool.

Wat is het KISS principe?

KISS staat voor het Engelse acroniem Keep It Simple, Stupid! Er zijn nog meerdere versies, waaronder ‘Keep It Short & Simple’, ‘Keep It Smart & Simple’ en ‘keep it Simple & Straight forward’. In principe komen alle verwante combinaties van KISS op hetzelfde neer.

keep it simple stupid - ToolsHero

Programmeurs wereld

De term is afkomstig uit de programmeurs wereld en werd voor het eerst gebruikt eind jaren zeventig van de vorige eeuw door de Nederlands wiskundige en informaticus Edsger Wybe Dijkstra. In verband met beperkte schijfruimte kregen computerprogrammeurs in die tijd de opdracht om hun programmaregels (codes) klein houden. Hoe langer de code, hoe groter de kans op tegenstrijdige commando’s die vervolgens weer tot onbetrouwbare software leidden. Door de codes zo simpel mogelijk te houden, werd niet alleen de schijfruimte beperkt, maar was de kans op tegenstrijdigheid ook vele malen minder. De achterliggende gedachte van het KISS principe is, om dingen zo simpel mogelijk te doen, zodat stommiteiten voorkomen kunnen worden.

Compacte boodschap

Het KISS principe gaat ervan uit dat wanneer een product niet wordt begrepen door een grote groep mensen, het dan bijna onmogelijk is om het product op juiste wijze te gebruiken. Daarom is het de bedoeling dat een zo breed mogelijk publiek de werking direct zou moeten begrijpen. Op basis hiervan zijn ellenlange handleidingen van bijvoorbeeld smartphones nu gereduceerd tot handzame afbeeldingen met korte teksten die uitleg geven over de werking van het apparaat.

Vandaag de dag wordt de term vooral gebruikt in de reclame- en marketing- en vormgevingswereld. Een boodschap komt namelijk veel beter over wanneer niet alles tegelijk wordt verteld, maar juist in een compacte versie wordt aangeboden. Slogans zijn hier krachtige voorbeelden van. De achterliggende gedachte van het KISS principe draait om een uitspraak van Albert Einstein: “als je het niet kunt uitleggen dan begrijp je het zelf niet goed”. Andersom kan men stellen, dat iets pas goed uit te leggen is als iemand zelf goed begrijpt en snapt waar het over gaat. Ook managers gebruiken het KISS principe om complexe modellen of enorme datastromen op een zo simpele en overzichtelijke wijze te presenteren, zodat iedereen in de organisatie het snapt.

KISS principe voorbeelden

Het KISS principe wordt als de sleutel gezien tot efficiënt en snel werken. De meeste mensen hebben de neiging om veel woorden te wijden aan een belangrijk onderwerp. Het onbedoelde resultaat is, dat de boodschap onduidelijk overkomt en niet goed wordt begrepen. In de volgende voorbeelden wordt duidelijk wat er gebeurt als het KISS principe niet wordt toegepast bij PowerPoint presentaties, offertes en in verkoopgesprekken. Het oerwoud aan woordenbrij voegt weinig toe en de kern van het verhaal is onduidelijk.

PowerPoint presentaties

In PowerPoint presentaties wordt vaak de klassieke fout gemaakt, dat alles in een PowerPoint presentatie terug te vinden moet zijn; stel je voor dat je informatie vergeet! Maar veel mensen weten niet dat een PowerPoint presentatie ter ondersteuning is van het verhaal van de presentator. Het gaat om de kennis die hij heeft en de manier waarop hij het vertelt en overbrengt aan zijn publiek. Hij boeit met zijn woordkeuze en zijn lichaamstaal. De aandacht moet op hem gericht zijn.

Een PowerPoint presentatie op de achtergrond is puur ter ondersteuning van het verhaal. Wanneer hier ellenlange teksten staan of het letterlijke verhaal dat de presentator vertelt, is de aandacht van het publiek al snel verdwenen. Het publiek heeft moeite met de grote lappen tekst, raakt de draad kwijt en komt er niet toe om te luisteren naar het verhaal. Daarom geldt ook hier het KISS principe; gebruik bij PowerPoint presentatie alleen maar korte steekwoorden ter ondersteuning van het verhaal. Het gebruik van bullets of andere opsommingtekens kan daarbij helpen. Ook een lettertype dat goed in de zaal op afstand te lezen is, draagt hieraan bij. Aanvullende afbeeldingen kunnen het verhaal goed versterken. Nooit mag een PowerPoint presentatie alle aandacht naar zich toetrekken; de presentator is degene waar het om draait.

Offertes

Vaak denken salesmanagers dat het prijsaanbod dat zij uitbrengen voor hun klanten, bol moet staan van informatie. Niets is minder waar. Een offerte is het visitekaartje van de organisatie en de klant wil in één oogopslag zien wat het aanbod is en welke prijsstelling hier tegenover staat. Desalniettemin kan er verwezen worden naar bijlagen, waarin details wel zijn uitgewerkt en tekeningen en afbeeldingen toegevoegd kunnen worden. Een klant die eerst flink de tijd nodig heeft om een offerte te bestuderen, haakt in de meeste gevallen af. De versie ‘Keep It Short & Simple’ is hier het meest van toepassing, hoe griezelig salesmanagers het ook vinden om informatie weg te laten in een offerte.

Verkoopgesprekken

De meeste verkopers hebben de neiging om zelf veel te vertellen over hoe goed hun product is. Zij benoemen alle unique selling points (usp’s), zonder de klant aan het woord te laten. Zo weet de verkoper niet wat de klant belangrijk vindt, wat hij wil en wat voor wensen hij heeft. Pas na goed luisteren is het de bedoeling om hierop in te spelen met een aanbod dat passend is en voordeel voor de klant oplevert. De klant moet het gevoel hebben dat hij op een voetstuk staat en niet de verkoper. Dat komt erg opdringerig en betweterig over. Met het KISS principe zal de verkoper meer uit het gesprek halen en de klant voor zich winnen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Kan jij het KISS principe toepassen in jouw dagelijkse (werk)omgeving? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn tips om je communicatievaardigheden te verbeteren?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Machamer, P., & Wolters, G. (Eds.). (2004). Science, values, and objectivity. University of Pittsburgh Press.
  2. Mooney Jr, C. W. (2015). A Framework for a Formal Sovereign Debt Restructuring Mechanism: The KISS Principle (Keep it Simple, Stupid) and Other Guidling Principles. Mich. J. Int’l L., 37, 57.
  3. Terano, T. (2008). Beyond the KISS principle for agent-based social simulation. Journal of Socio-informatics, 1(1), 175-187.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). KISS principe. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/kiss-principe/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/kiss-principe/”>ToolsHero: KISS principe</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

KISS principe, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here