Snellezen (Buzan)

0
456
Snellezen (Buzan) - ToolsHero

In dit artikel wordt snellezen, wat ontwikkeld is door Tony Buzan praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de basis van deze krachtige effectiviteit tool.

Inleiding

Het lezen van (studie)boeken neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Daarom is het lang niet gek om de leesvaardigheid zodanig te verbeteren, zodat de leessnelheid verdubbelt of zelfs verviervoudigt.

Volgens de Britse psycholoog Tony Buzan, is dat mogelijk.

Hij ontwikkelde een methode om de leessnelheid te vergroten en werd de grondlegger van het snellezen (speed reading).

Naast technieken omtrent het snellezen is hij bekend geworden door mindmapping.

Snellezen: helft van de tijd

Het lijkt onmogelijk, maar kan wel degelijk; een boek in de helft van de tijd lezen, terwijl de stof nog beter wordt opgeslagen.

Een gemiddelde Nederlander leest met een snelheid van zo´n 250 woorden per minuut. Gedachten gaan sneller; zo´n 1.000 woorden per minuut.

Dat betekent dat hersenen blijkbaar tijdens het lezen niet optimaal worden ingezet, waardoor men gemakkelijk wordt afgeleid.

Dat heeft weer tot gevolg dat wat men leest, lang niet allemaal wordt opgeslagen en begrepen.

Door snellezen krijgt men minder de kans om af te dwalen, waardoor de gelezen tekst beter wordt begrepen.

Dit inzicht is de basis om sneller te kunnen (leren) lezen. Daarnaast is het belangrijk om snelleestechnieken in ruime mate te oefenen, waardoor de leessnelheid vanzelf toeneemt en men beter onthoudt wat men leest.

Door goed te oefenen is een leessnelheid van 3.580 woorden per minuut mogelijk! “Lezen is voor de geest, wat aerobics is voor het lichaam“, volgens Tony Buzan.

Mindmapping

De combinatie snellezen en mindmapping is zeer waardevol gebleken. Maar wat is mindmapping nu precies?

Het is een techniek waarbij gewerkt wordt met sleutelwoorden en afbeeldingen, met als doel dat onze hersenen informatie gemakkelijker kunnen vasthouden.

In plaats van enorm veel aantekeningen, volstaat slechts één of enkele vellen mindmaps.

Lezen met hersenen

Op school hebben we allemaal geleerd om in het begin hardop te lezen. Op den duur werd aangeleerd om in het hoofd te lezen.

Dat ging echter met dezelfde snelheid als hardop lezen. Maar onze denksnelheid ligt veel hoger dan onze praatsnelheid.

Daarom moet men beseffen dat we niet met onze ogen, maar met onze hersenen lezen. Met onze ogen verzamelen we informatie en met onze hersenen begrijpen we het.

Uitvoering en ontwikkeling van snellezen

Om snellezen goed onder de knie te krijgen, zijn de drie onderstaande zaken belangrijk:

Geen afleiding

Een rustige plek voorkomt dat er teveel prikkels van buitenaf zijn. De aandacht moet op de tekst geconcentreerd zijn.

Oog-handcoördinatie

Snellezen draait om oog-handcoördinatie. De ogen zijn ongeleide projectielen. Daarom moeten ze begeleid worden door een aanwijzer.

Alleen het gebied in het blikveld is scherp en de rest is wazig. Ogen moeten daarom continu bewegen naar de plekken die men scherp wilt zien.

Om te beseffen wat men leest hoeft een zin eigenlijk maar eenmaal gelezen te worden.

Oefening

Oefening baart kunst; dat geldt ook voor snellezen. Hulpmiddelen kunnen daarbij helpen.

Door met de wijsvinger of pen de tekst aan te wijzen, wordt men ´gedwongen´ alleen dat stukje te lezen en niet te worden afgeleid door de rest van de tekst.

Daarnaast kan een metronoom helpen om de beweging van de aanwijzer van links naar rechts in een vast tempo uit te voeren.

Lichaamshouding

Lichaamshouding is ook belangrijk bij snellezen. Met gedachten worden handelingen van het lichaam beïnvloed en andersom.

Met een alerte lichaamshouding, worden gedachten ook alert.

Daarom is een rechtop zittende, actieve houding met de voeten plat op de grond het beste, waardoor men langer geconcentreerd blijft.

Opbouwen snellezen

Snellezen moet worden opgebouwd, maar het is aan te raden om meteen te beginnen met een stuk tekst sneller te lezen dan men gewend is.

De ´innerlijke voorleesstem´ verstomt hierdoor en de hersens krijgen goed te kans om te begrijpen wat er staat.

Vervolgens mag er weer worden teruggeschakeld naar het gewone leestempo. Hoe meer men oefent, hoe langer de periode wordt dat het snellezen kan worden volgehouden.

Het resultaat is afhankelijk van hoe vaak men oefent en in welke frequentie. Door regelmatig te oefenen, wordt het resultaat steeds beter.

Meer informatie

  1. Buzan, T. (2006). The speed reading book. Pearson Education.
  2. Buzan, T., & Keene, R. (1994). Buzan’s Book of Genius: And how to unleash your own. Vintage.
  3. Buzan, T. (1986). Use your memory. BBC publications.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). Snellezen (Buzan). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/effectiviteit/snellezen-buzan/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/effectiviteit/snellezen-buzan/”>ToolsHero: Snellezen (Buzan)</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here