Yves Pigneur biografie en boeken

Yves Pigneur - Toolshero

Yves Pigneur is een Belgische computerwetenschapper en is sinds 1984 professor aan de Universiteit van Lausanne in Zwitserland. Yves Pigneur is bekend van de Business Model Canvas, een model dat hij samen met Alexander Osterwalder heeft ontworpen en dat mensen kunnen gebruiken om businessmodellen te ontwerpen, uit te dagen en in gang te zetten.

Hun internationale bestseller “Business Model Generatie” is meer dan een miljoen keer verkocht en is vertaald in 40 talen. Onlangs hebben ze ook het boek “Value Proposition Design” geschreven.

Yves Pigneur biografie

Yves Pigneur heeft zijn doctoraat in Computerwetenschappen behaald aan de Universiteit van Namur in België, onder supervisie van professor François Bodart. In 1984 heeft hij bovendien zijn PhD in Information Systems behaald.

Gratis e-book bij Toolshero

Hij is hoofdredacteur van het academische tijdschrift Systèmes d’Information & Management.

Naast zijn functies werkt Yves Pigneur als gasthoogleraar bij verschillende universiteiten. Hij heeft al colleges gegeven aan de Georgia State University, University of British Columbia, National University of Singapore, HEC Montreal, Hong Kong University of Science and Technology, University of British Columbia en Naval Postgraduate School.

Yves Pigneur was lid van de Executive Board of the Competence Network on Electronic Commerce. Van 1995-1997 heeft hij ook in de Waalse Regering van België gezeten, een uitvoerend macht van Wallonië dat deel uitmaakt van de Belgische regering.

In 2004 heeft Yves Pigneur de Best Paper Award toegekend gekregen van de Hawaï International Conference on System Sciences.

In 2016 heeft hij op de International Conference on Information Systems de AIS Outreach Award ontvangen, een Award die erkenning geeft aan leden die onderzoek succesvol hebben overgedragen naar uitvoerend publiek in praktijkgebaseerde publicaties voor Business Model Generaties.

In 2015 heeft Yves Pigneur de Thinkers50 Strategy Award ontvangen en stond hij 15e in de top 50 meest invloedrijke managementgoeroes. In 2017 werd hij door Thinkers50 op de 7e plaats gezet.

Yves Pigneur geeft nog steeds colleges aan de Universiteit van Lausanne en als gasthoogleraar aan andere universiteiten. Volgens zijn studenten maakt hij veel indruk vanwege zijn analytische vaardigheden. Hij is in staat om trends voor te blijven en hij heeft uitstekende vaardigheden op het gebied van conceptdenken.

Bekende quotes

  • “The right culture can change the art of what’s possible in organizations”

Publicaties en boeken van Yves Pigneur

  • 2015. Value proposition design. Campus Verlag.
  • 2013. Designing business models and similar strategic objects: the contribution of IS. Journal of the Association for information systems, 14(5), 237.
  • 2013. Business model generation. Wiley.
  • 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
  • 2011. Aligning profit and purpose through business model innovation. Responsible management practices for the 21st century, 61-75.
  • 2011. Privacy-friendly business models for location-based mobile services. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 6(2), 90-107.
  • 2011. Business IT alignment from business model to enterprise architecture. In International Conference on Advanced Information Systems Engineering(pp. 4-15). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
  • 2009. Near field communication: an assessment for future payment systems. Information Systems and E-Business Management, 7(3), 347-361.
  • 2009. Compliance management is becoming a major issue in IS design. In Information systems: People, organizations, institutions, and technologies(pp. 391-398). Physica-Verlag HD.
  • 2007. An assessment of NFC for future mobile payment systems. In Management of Mobile Business, 2007. ICMB 2007. International Conference on the(pp. 43-43). IEEE.
  • 2006. Towards a holistic analysis of mobile payments: A multiple perspectives approach. Electronic commerce research and applications, 5(3), 246-257.
  • 2005. Comparing two business model ontologies for designing e-business models and value constellations. BLED 2005 Proceedings, 15.
  • 2005. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, 16(1), 1.
  • 2005. Skype’s disruptive potential in the telecom market: a systematic comparison of business models. Lausanne, CH: University of Lausanne.
  • 2005. Mobile customer relationship management: an explorative investigation of the Italian consumer market. In Mobile Business, 2005. ICMB 2005. International Conference on(pp. 42-48). IEEE.
  • 2005. A disruption analysis in the mobile payment market. In System Sciences, 2005. HICSS’05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on(pp. 84c-84c). IEEE.
  • 2004. Multi-issue actor analysis: tools and models for assessing technology environments. Journal of Decision Systems, 13(2), 223-253.
  • 2004. Information Systems alignment in uncertain environments. Proceedings of Decision Support Systems (DSS).
  • 2004. Business models for music distribution after the P2P revolution. In Web Delivering of Music, 2004. WEDELMUSIC 2004. Proceedings of the Fourth International Conference on(pp. 172-179). IEEE.
  • 2004. Setting up an Ontology of Business Models. In CAiSE Workshops (3)(pp. 319-324).
  • 2003. Modelling Customer Relationships in eBusiness Illustrated through the Mobile Industry. BLED 2003 Proceedings, 41.
  • 2003. Towards business and information systems fit through a business model ontology. In Strategic Management Society Conference, Baltimore.
  • 2003. An ontology for e-business models. In CHAPTER IN WENDY CURRIE (ED)” VALUE CREATION FROM E-BUSINESS MODELS”.
  • 2003. Modeling value propositions in e-Business. In Proceedings of the 5th international conference on Electronic commerce(pp. 429-436). ACM.
  • 2003. Analyzing the m-business landscape. In Annales des telecommunications(Vol. 58, No. 1-2, pp. 59-77). Springer-Verlag.
  • 2003. Business Model Analysis Applied to Mobile Business. In ICEIS (4)(pp. 173-183).
  • 2002. E‐business model design, classification, and measurements. Thunderbird International Business Review, 44(1), 5-23.
  • 2002. An ontology for developing e-business models. IFIP DsiAge.
  • 2002. Business models and their elements. In Position paper for the international workshop on business models, Lausanne, Switzerland.
  • 2002. Analyzing the actor game in m-business. In First International Conference on Mobile Business, Athens.
  • 2000. The e-business model handbook. École des HEC–Université de Lausanne.
  • 1999. Digital trade of human competencies. In Systems Sciences, 1999. HICSS-32. Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on(pp. 9-pp). IEEE.
  • 1996. The IT-enabled extended enterprise, applications in the tourism industry. In Information and Communication Technologies in Tourism(pp. 113-120). Springer, Vienna.
  • 1996. On the road of electronic commerce-a business value framework, gaining competitive advantage and some research issues. Lausanne: Institut D’Informatique et Organization, Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Université de Lausanne.
  • 1996. Leveraging electronic commerce for competitive advantage: A business value framework. In Proceeding of the Ninth International Conference on EDIISO, Bled, Slovenia.
  • 1995. The extended enterprise: a descriptive framework, some enabling technologies and case studies in the Lotus Notes environment. Ecole des HEC, Université de Lausanne, M-94.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2018). Yves Pigneur. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/yves-pigneur/

Gepubliceerd op: 14/05/2018 | Laatste update: 04/04/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/yves-pigneur/”>Toolshero: Yves Pigneur</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Article by:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Tags:

Geef een reactie