Alexander Osterwalder

0
204
Alexander Osterwalder - ToolsHero.nl

Alexander Osterwalder (1974) is een beroemde Zwitserse bedrijfswetenschapper, auteur en strategieconsultant. De meeste mensen kennen hem van zijn werk op het gebied van businessmodellen. Hij is ook de grondlegger van de Business Model Canvas theorie en de Value Proposition Canvas.

Biografie Alexander Osterwalder

In 2000 behaalde Alexander Osterwalder zijn master in politieke wetenschappen aan de Universiteit van Lausanne.

In 2004 behaalde hij zijn doctoraat (Ph.D.) in Informatie beheerssystemen van de Universiteit van Lausanne met zijn proefschrift “Business Model Ontologie”.

In 1999, nog voor zijn afstuderen, richtte Alexander Osterwalder “Netfinance” op, een bedrijf dat zich specialiseerde in onlinehandel en – beleggingen.

In die tijd was hij ook werkzaam als zakelijk verslaggever voor Bilanz en collega-onderzoeker aan de Universiteit van Lausanne.

Tijdens zijn promotieonderzoek deed Alexander Osterwalder op praktische wijze intensief onderzoek naar business modelling; deze manier van onderzoek doen inspireerde hem enorm.

Het onderzoek leidde tot het opzetten van twee nieuwe ondernemingen: BusinessModelDesign.com, dat in 2006 werd opgezet, en Strategyzer, consultancydiensten. Beide bedrijven bestaan nog steeds en zijn zeer succesvol.

In 2010 publiceerde Alexander Osterwalder samen met Yves Pigneur een boek met de titel Business Model Generatie.

Dit boek is geheel gewijd aan het opzetten van werkbare businessmodellen en het creëren van waardeproposities die verkopen.

Het boek bevat bijdragen van 470 ‘coauteurs’ uit 45 landen. Het boek werd een groot succes en er zijn wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren van verkocht in 30 talen.

Alexander Osterwalder quotes

  1. “Once you understand business models you can then start prototyping business models just like you prototype products.”
  2. “Actions speak louder than words. There is a big difference between what people say and what they do. People might tell you they are excited about your new product, but when they are in a buying situation their behaviour might be totally different.”
  3. “Great entrepreneurs are often great listeners and they can spot patterns and pick up on small details in customer stories.”
  4. “Co-creation is much more work than writing somewhere in a hidden corner and then publishing your content. However, the benefits outweigh the costs.”
  5. “Founders go wrong when they start to believe their business plan will materialize as written. I advise entrepreneurs to burn their business plan – it’s simply too dangerous to the health of your business.”

Publicaties en boeken van Alexander Osterwalder et al.

  • 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley and Sons.
  • 2012. Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career. John Wiley and Sons Inc.
  • 2011. Business Model Generation: A handbook for visionaries, game changers and challengers. African Journal of Business Management, 5(7), 8918-8932.
  • 2011. Aligning profit and purpose through business model innovation. Responsible management practices for the 21st century, 61-76.
  • 2013. Designing business models and similar strategic objects: the contribution of IS. Journal of the Association for Information Systems, 14(5), 237.
  • 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley and Sons.
  • 2007. How to describe and improve your business model to compete better. draft version.
  • 2005. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, 16(1), 1.
  • 2005. Skype’s disruptive potential in the telecom market: a systematic comparison of business models. University of Lausanne, Information Systems Institute, Lausanne, Working paper.
  • 2005. Comparing two business model ontologies for designing e-business models and value constellations. BLED 2005 Proceedings, 15.
  • 2004. The business model ontology: A proposition in a design science approach.
  • 2004. Understanding ICT-based business models in developing countries. International journal of information technology and management, 3(2-4), 333-348.
  • 2004. Investigating the Use of the Business Model Concept through Interviews. In ICEB (pp. 568-573).
  • 2003. Modeling value propositions in e-Business. In Proceedings of the 5th international conference on Electronic commerce (pp. 429-436). ACM.
  • 2003. Towards business and information systems fit through a business model ontology. In Strategic Management Society Conference, Baltimore.
  • 2003. Modelling Customer Relationships in eBusiness Illustrated through the Mobile Industry. BLED 2003 Proceedings, 41.
  • 2002. An eBusiness model ontology for modeling eBusiness. BLED 2002 Proceedings, 2.
  • 2002. E‐business model design, classification, and measurements. Thunderbird International Business Review, 44(1), 5-23.
  • 2002. An ontology for developing e-business models. IFIP DsiAge.
  • 2002. The Business Model Handbook for Developing Countries. Université de Lausanne, 5.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2016). Alexander Osterwalder. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alexander-osterwalder/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alexander-osterwalder/”>ToolsHero.nl: Alexander Osterwalder</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here