Waardeposities (Treacy & Wiersema)

Waardeposities (Treacy & Wiersema) - toolshero

Waardeposities: in dit artikel worden de waardeposities van Michael Treacy en Fred Wiersema praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige concurrentievoordeel strategie.

Wat zijn waardeposities?

Met waardeposities (value disciplines) gaan Michael Treacy en Fred Wiersema ervan uit, dat een organisatie altijd zal uitblinken in hetgeen zij goed in is. De waardepositie wordt bepaald door de mening van externe partijen, zoals klanten en leveranciers van een organisatie.

De waardepositie wordt niet alleen bepaald door de prijs, maar ook door andere factoren, zoals de moeite die men moet doen om het product / dienst aan te schaffen.

Spelregels voor waardeposities

Om een goede waardepositie in te nemen, noemen Michael Treacy en Fred Wiersema vier spelregels die vooraf door een organisatie in acht genomen moeten worden:

  • Regel 1: Probeer de beste te zijn, door uit te blinken in één waardepositie.
  • Regel 2: Hanteer drempelwaarden voor andere waardeposities.
  • Regel 3: Beheers de markt door elk jaar de waarde te verhogen.
  • Regel 4: Ondersteun de gekozen waardepositie, door een goed gekozen (operationeel) organisatiemodel.

Drie soorten waardeposities

Als aan deze regels is voldaan, onderscheiden Treacy en Wiersema drie waardeposities:

Waardeposities van Michael Treacy en Fred Wiersema model - toolshero

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Kostenleiderschap

Een organisatie die zich richt op kostenleiderschap (Operational Excellence), zal altijd streven naar een zo laag mogelijke prijs in combinatie met een zo hoog mogelijke kwaliteit en koopgemak. De organisatie richt zich intern op het stroomlijnen van processen.

Ook het maken van zo min mogelijk fouten, het minimaliseren van overbodige service, standaardisatie en productiviteitsverhoging (schaalvoordeel) zijn hier onderdeel van. Voorbeelden van organisaties in Nederland zijn: Aldi, Lidl, Hema, EasyJet en RyanAir.

Klantenpartnerschap

De klanten zijn het belangrijkst voor een organisatie. De organisatie is voortdurend bezig aan de wensen van de klant te voldoen en levert voornamelijk maatwerk en één-op-één oplossingen waarbij de focus ligt op een langdurige klantrelatie (Customer Intimacy).

Het behalen van een eenmalige (grote) transactie is ondergeschikt ten opzichte van het opbouwen van een duurzame relatie. Om uit te blinken in deze strategie, wordt er vaak gebruik gemaakt van een intensief Customer Relations Management (CRM).

Voorbeelden van organisaties in Nederland zijn: Van Landschot Bankiers en coöperaties zoals de Westlandse Groenteveiling en de Rabobank.

Productleiderschap

Een organisatie die zich richt op productleiderschap (Product leadership), zal altijd streven naar productvernieuwing en productinnovatie en wil altijd marktleider zijn van het specifiek product en/ of dienstverlening (state-of-the-art producten).

Ze creëren een constante stroom van innovatie, die in trek is bij zowel trouwe als nieuwe afnemers.

De organisatie investeert veel in Research & Development. Deze organisatie heeft een flexibel karakter en stimuleert de prestaties en creativiteit van medewerkers.

De nieuwe en vernieuwde producten zijn veelal “beter, kleiner, sneller, lichter, hipper en goedkoper” dan de voorgaande edities. Voorbeelden van toonaangevende bedrijven zijn: Apple, Bang & Olufsen, Philips.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Zijn de waardeposities van Treacy en Wiersema nog steeds toepasbaar in de huidige economie? Herken je de praktische uitleg of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou succesfactoren die kunnen bijdragen aan een goede uitrol van één van de waardepositie types?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Wiersema, F. (2002). The New Market Leaders: Who’s Winning and how in the Battle for Customers. Simon and Schuster.
  2. Treacy, M. & Wiersema, F. (1997). The discipline of market leaders: Choose your customers, narrow your focus, dominate your market. Basic Books.
  3. Treacy, M. & Wiersema, F. (1993). Customer intimacy and other value disciplines. Harvard Business Review, 71 1) 84–93.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Waardeposities (Treacy & Wiersema). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/waardeposities-treacy-wiersema/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 02/03/2011 | Laatste update: 09/01/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/waardeposities-treacy-wiersema/”>Toolshero: Waardeposities (Treacy & Wiersema)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie