Fred Wiersema

Fred Wiersema - Toolshero

Fred Wiersema is naast bekend auteur, ondernemer en adviseur, een visionair op het gebied van strategie. Hij is vooral bekend van zijn theorie over waardeposities, samen met Michael Treacy.

Biografie Fred Wiersema

Fred Wiersema heeft een Nederlandse nationaliteit en heeft zijn eerste studie economie aan de Erasmus Universiteit afgerond met een BSc. Graad. Daarna behaalde Fred een Mastergraad (MA) in Marketing aan de Universiteit van Lancaster (Verenigd Koninkrijk). Uiteindelijk promoveerde (Ph.D.) hij aan de Harvard Universiteit op het vakgebied ‘business administration’.

Fred Wiersema heeft meer dan 25 jaar onderzoek en ervaring opgedaan, met het idee om deze kennis te willen delen. Zijn drie primaire aandachtsgebieden van strategie zijn focus verscherping, klantrelatiebeheer opbouwen en een winnende cultuur creëren. Wiersema helpt organisaties bij het vinden van antwoorden op belangrijke vragen zoals:

Gratis e-book bij Toolshero

  • Wat maakt een bedrijf echt speciaal in de ogen van haar klanten?
  • Waarom voelen kopers zich meer aangetrokken tot bepaalde bedrijven dan andere vergelijkbare gekwalificeerde bedrijven?
  • Wat brengt klanten tot het punt dat zij hun favoriete leveranciers en hun diensten aanbevelen?

Voordat Fred zelfstandig ging ondernemen was hij senior partner bij CSC index, een groot internationaal adviesbureau op het gebied van strategie. In die tijd heeft hij vele Fortune-100 klanten mogen adviseren en begeleiden bij implementaties van verandertrajecten.

Nu heeft Wiersema een eigen organisatie genaamd ‘The Customer Strategy Group LLC’, wat gevestigd is in Boston (Verenigde Staten). Zijn adviesbureau opereert internationaal en heeft zich gespecialiseerd op het gebied van advies en dienstverlening van klantgerichte strategieën.

Fred Wiersema heeft bijgedragen aan een aantal zeer invloedrijke boeken waarvan er meer dan één miljoen in 18 verschillende talen zijn uitgeven. Wiersema publiceert ook regelmatig in de Harvard Business Review, CNN, CNBC, BBC en vele andere zakelijke media.

Word lid van Toolshero

Bekende publicaties en boeken van Fred Wiersema et al.

  • 2015. Digital Disciplines: Attaining Market Leadership via the Cloud, Big Data, Social, Mobile, and the Internet of Things (Wiley CIO). Wiley.
  • 2013. The B2B Agenda: The current state of B2B marketing and a look ahead. Industrial Marketing Management, 42(4), 470-488.
  • 2011. How to Design a Great Customer Experience. New Word City, Inc.
  • 2011. What’s Your Customer’s Problem?
  • 2011. How to Build Customer Confidence.
  • 2010. FT Press Delivers: Insights from Remarkable Business People.
  • 2002. The New Market Leaders: Who’s Winning and How in the Battle for Customers. Simon and Schuster.
  • 1998. Customer intimacy: pick your partners, shape your culture, win together. Harpercollins Publishers.
  • 1997. The discipline of market leaders: Choose your customers, narrow your focus, dominate your market. Basic Books.
  • 1997. Innovation. Harpercollins Publishers.
  • 1995. How market leaders keep their edge. Fortune, 131(2), 52-57.
  • 1993. Customer intimacy and other value disciplines. Harvard Business Review, 7(1), 4.
  • 1987. Advanced Segmentation’s Practical Parameters. Direct Marketing, 49, 30-37.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Fred Wiersema. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/fred-wiersema/

Gepubliceerd op: 17/02/2011 | Laatste update: 22/07/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/fred-wiersema/”>Toolshero: Fred Wiersema</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 3

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Article by:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Geef een reactie