Vier dimensies voor relationeel werken
Vier dimensies voor relationeel werken: in dit artikel worden de vier dimensies voor relationeel werken van Timothy Butler en James Waldroop praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige management tool.
Inleiding
Een team functioneert het beste, wanneer het bestaat uit verschillende mensen met verschillende kwaliteiten die elkaar aanvullen en motiveren. Het is de zware taak voor een manager om zo´n gevarieerd team samen te stellen.
Het vier dimensies voor relationeel werken model van Timothy Butler en James Waldroop kan hierbij helpen en geeft handvatten in de zoektocht naar medewerkers met diverse vaardigheden en kwaliteiten.
Vier dimensies voor relationeel werken
Volgens Butler en Waldroop zijn er vier belangrijke dimensies voor relationeel werken, namelijk: Invloed, Interpersoonlijk Faciliteren, Relationele Creativiteit en Groepsleiderschap. Het gaat er volgens hen niet om welke dimensie het sterkst vertegenwoordigd is in een team.
Veel belangrijker is de onderlinge afstemming van de dimensies en de daarmee gepaard gaande samenwerking en aanvulling. Door onderlinge strijd komen volgens Butler en Waldroop juist de natuurlijke krachten van elk individu naar boven. Hierdoor ontstaat beter inzicht in de groepsdynamica en teamprestaties, wat uiteindelijk resulteert in verbetering van de productiviteit.
Invloed (Influence)
Mensen met een sterke voorkeur voor deze dimensie, kunnen goed anderen beïnvloeden, geweldig onderhandelen en anderen overtuigen. Ze delen graag kennis en ideeën en zijn goed in het creëren van netwerken.
Interpersoonlijk faciliteren (Interpersonal facilitation)
Mensen met voorkeur voor deze dimensie kunnen van nature anderen uitstekend ondersteunen en/of helpen bij emotionele problemen en conflicten.
Relationele creativiteit (Relational Creativity)
Vanuit een helikopterview zijn mensen met deze dimensie in staat om via afstand anderen aan te sturen en met hun creatieve ideeën positief invloed uit te oefenen. Het zijn meesters in het bedenken van laterale oplossingen.
Groepsleiderschap (Team leadership)
Mensen met voorkeur voor deze dimensie, blinken uit in hun interacties met anderen. Zij hechten veel waarde aan samenwerking en zien dat als de ultieme manier om gestelde doelen te bereiken.
Team samenstelling
Bij het aannemen van mensen en het samenstellen van een team, is het aan te bevelen om de vier dimensies van relationeel werken toe te passen. Door iemands interpersoonlijke vaardigheden te identificeren, komen kernkwaliteiten vanuit kernkwadranten naar boven, die een positieve werking in een team kunnen hebben.
Het is daarbij voorwaarde om goed te luisteren naar de kandidaat en te achterhalen waar zijn persoonlijke voorkeuren liggen. Vervolgens kan er dan gekeken worden, naar welk van de vier dimensies hij neigt. Een rollenspel kan daarbij goed helpen.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? In hoeverre zou jij de Vier dimensies voor relationeel werken theorie kunnen toepassen binnen jouw taakgebied? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan goed team management?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Butler, T. & Waldroop, J. (2004). Understanding “people” people. Harvard business review, 78-89.
- Butler, T. & Waldroop, J. (2000). Managing away bad habits. Harvard business review, 78(5), 89-98.
- Butler, T. & Waldroop, J. (1996). The executive as coach. Harvard Business Review, 74(6), 111.
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). Vier dimensies voor relationeel werken. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/vier-dimensies-relationeel-werken-butler/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 22/10/2013 | Laatste update: 10/04/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/vier-dimensies-relationeel-werken-butler/”>ToolsHero: Vier dimensies voor relationeel werken (Butler)</a>