Simon Sinek biografie, quotes en boeken

Simon Sinek - toolshero

Simon Sinek (1973) is een leiderschapsgoeroe, docent strategische communicatie aan de universiteit van Columbia, oprichter van SinekPartners (Corporate Refocusing) en auteur. Hij is bekend geworden dankzij het populariseren van het concept van ‘the golden circle’ en zijn boek ‘Start with Why’. Simon Sinek is ook adjunct-staflid van de bekende denktank organisatie RAND.

Simon Sinek biografie

Simon Sinek heeft culturele antropologie gestudeerd aan de Brandeis University en daarna ging hij rechten studeren aan de City University in London met het voornemen om advocaat te worden. Daar zag uit hij uiteindelijk toch vanaf en hij koos vervolgens voor een carrière in de reclamewereld.

Voordat hij medeoprichter werd van Sinek Partners, bekleedde Simon topfuncties bij internationale reclamebureaus zoals Euro/ RSCG en Oglivy & Mather, die beide hun hoofdkantoor in New York City hebben.

Terwijl hij daar werkzaam was, ontwikkelde hij strategische communicatieplatforms voor OppenheimerFunds, JPMorgan Chase, EchoStar’s Dish Network, MCI en Northwest Airlines, die bedoeld waren voor hun ultra competitieve ondernemingen in Azië en de Pacific.

Vandaag de dag geeft Simon Sinek, samen met zijn organisatie Sinek Partners, seminars voor leiders en organisaties waarin hij hen leert hoe zij mensen kunnen inspireren. Zijn gewaagde doelstelling is om mee te bouwen aan een wereld waarin de overgrote meerderheid van werknemers aan het eind van de werkdag tevreden naar huis gaat omdat zij voldoening vinden in hun werk.

Hij kwam internationaal in de belangstelling te staan door zijn onconventionele en innovatieve kijk op ondernemer- en leiderschap en dit heeft ertoe geleid dat hij werd uitgenodigd om te komen spreken voor een groot aantal leiders en organisaties waaronder Microsoft, GE Silicones, AOL, het New York City Ballet en leden van het Amerikaans Congres. Hij is bekend geworden dankzij het populariseren van het concept van ‘de gouden cirkel’.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Hij is een actieve spreker bij grote conventies en bedrijfsevenementen die overal ter wereld worden georganiseerd.Daarnaast heeft Simon Sinek artikelen geschreven voor kranten zoals The New York Times, Wall Street Journal, The Washington Post, Houston Chronicle, FastCompany, CMO Magazine, NPR en Bloomberg BusinessWeek.

Hij levert ook regelmatig bijdragen aan The Huffington Post, BrandWeek, IncBizNet en is regelmatig te gast bij Your Business op MSNBC.

Simon Sinek is verder actief op het gebied van de kunst en in de non-profit wereld en hij werkt samen met een charitatieve instelling: Water, een organisatie die is opgezet met het doel om schoon drinkwater te verzorgen voor de 700 miljoen mensen die vandaag de dag nog geen beschikking hebben over schoon drinkwater.

Simon Sinek is lid momenteel lid van de raad van bestuur van 1-800-GOT-JUNK?, één van de snelst groeiende bedrijven in Amerika. Hij is ook lid van de raad van bestuur van de Notario Dance Company in New York.

Bekende quotes

  1. “I try to find, celebrate and teach leaders how to build platforms that will inspire others.“
  2. “Great leaders don’t need to act tough. Their confidence and humility serve to underscore their toughness.”
  3. “There is no decision that we can make that doesn’t come with some sort of balance or sacrifice.”
  4. “Corporate culture matters. How management chooses to treat its people impacts everything – for better or for worse.”
  5. “Believing that your competition is stronger and better than you pushes you to better yourselves.”
  6. “Leadership is a way of thinking, a way of acting and, most importantly, a way of communicating.”
  7. “A friend is an emotional bond, just like friendship is a human experience.”
  8. “Panic causes tunnel vision. Calm acceptance of danger allows us to more easily assess the situation and see the options.”
  9. “The trick to balance is to not make sacrificing important things become the norm.”
  10. “Money is a short-term result that incentivizes short-term decision making.”
  11. “If we were good at everything we would have no need for each other.”
  12. “People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.”
  13. “There are only two ways to influence human behavior: you can manipulate it or you can inspire it.”
  14. “If your actions inspire others to dream more, learn more, do more and become more, you are a leader.”

Publicaties en boeken van Simon Sinek

  • 2022. Understanding the power of “Why”: a mind-opening positive analysis to getting things done.‎ Independently published.
  • 2020. The Infinite Game. Penguin.
  • 2017. Find Your Why: A Practical Guide to Discovering Purpose for You and Your Team. Portfolio
  • 2016. Together Is Better: A Little Book of Inspiration. Portfolio.
  • 2014. Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don’t. Portfolio Hardcover.
  • 2011. Why Entrepreneurs Love Steve Jobs. Retrieved from http://www.entrepreneur.com/article/220491.
  • 2009. How great leaders inspire action.
  • 2009. Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2017). Simon Sinek. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/simon-sinek/

Gepubliceerd op: 11/08/2017 | Laatste update: 25/03/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/simon-sinek/”>Toolshero: Simon Sinek</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie