Seth Godin biografie en quotes

Seth Godin - Toolshero

Seth Godin (1960) is een Amerikaanse auteur, zakenman, marketeer en publiek spreker. De Amerikaan wordt ook wel de ultieme ondernemer genoemd. Seth Godin is de auteur van 17 boeken, waaronder een serie van 10 kinderboeken met de naam ‘Worlds of Power’. Ook publiceert Godin dagelijks een blogpost.

Seth Godin biografie

Jeugd en vroege carrière

Seth Godin werd geboren op 10 juli 1960 in Mount Vernon, New York. In 1978 voltooide Seth Godin zijn middelbare school aan de Williamsville East High School.

Daarna begon hij met de studies computerwetenschappen en filosofie aan Tufts University, gevolgd door een MBA in marketing aan de Stanford Graduate School of Business. Tijdens zijn MBA kwam Seth Godin te werken bij Spinnaker Software. Hij werkte daar van 1983 tot 1986.

Ondernemerschap

In 1986 nam hij ontslag bij Spinnaker Software, en startte hij zijn eigen bedrijf met de naam Seth Godin Productions. Hij begon het bedrijf met 20.000 dollar spaargeld, en zette in op het verpakken van boeken vanuit zijn appartement in New York City. In deze periode ontmoette hij Mark Hurst, en richtte het bedrijf Yoyodyne op.

Yoyodyne wilde innovatieve ideeën gebruiken om deze bij hun doelgroepen te promoten. Na een aantal jaar besloot hij te focussen op Yoyodyne, en verkocht hij het Godin Productions aan zijn medewerkers. Voor Yoyodyne zette hij zich in voor de promotie van het concept permissiemarketing.

In 1996 kreeg Yoyodyne van Seth Godin een boost toen Flatiron Partners 4 miljoen dollar investeerde. Zij kregen daar een belang van 20% voor terug. De dienst werd vrijwel direct populair en werd gebruikt door grote bedrijven als Microsoft van Bill Gates, Volvo, Sony en meer.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Twee jaar later in 1998 werd Yoyodyne verkocht aan Yahoo!. Met de verkoop was 30 miljoen dollar gemoeid, en Seth Godin bleef zelf aan als vicepresident Permission Marketing.

Auteurschap

De ondernemer in hart en nieren vond een andere uitdaging in het schrijven van boeken. In 2000 schreef en publiceerde hij het elektronische boek ‘Unleashing the Ideavirus’. Van dit boek wordt door velen beweerd het meest gedownloade boek ooit te zijn. Het boek is gratis beschikbaar gesteld op het internet, en is ondertussen in 10 verschillende talen te downloaden.

Een ander populair boek schreef Seth Godin in 2003: ‘Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable’. In dit boek deelt Godin zijn visie over de relevantie van creatieve vormen van reclame en advertenties in de wereld van overvloed en producten. Ter ondersteuning van zijn visie richtte hij de website ChangeThis op, gefocust op het verspreiden van ideeën en aandachtspunten in PDF-vorm.

De boeken van Seth Godin werden binnen korte tijd zo populair dat hij in 2005 een nieuw boek besloot te schrijven en publiceren: ‘All Marketers are Liars’. Over het boek werd geschreven in het Fortune Magazine, en haalde op Amazon de top 100 van meest bestelde boeken. In snel tempo verschenen daarna vele andere boeken waaronder ‘The Big Moo: Stop Trying to Perfect en Start Remarkable’.

Ook lanceerde hij in deze tijd de website Squidoo, een website gefocust op het delen van informatie over interessante onderwerpen. De website werd opgepikt en behandeld door CNN en de Washington Post, en werd vliegensvlug een van de vijfhonderd meest bezochte websites ter wereld.

In 2012 bracht Seth Godin een manifest uit met de titel: ‘what do you think we ought to do about education?’ Ook begon hij met het opnemen en uitzenden van een podcast via het Earwolf-network. Daar begeleide hij tevens een dertigtal beginnende ondernemers.

In 2013 was Seth een van de slechts drie professionals die werden opgenomen in de Direct Marketing Hall of Fame. En in mei 2018, werd hij ook opgenomen in de Marketing Hall of Fame.

In totaal schreef Seth Godin 17 boeken. De boeken Tribes: We need you to lead us en Linchpin: Are you indispensable? How to drive your career and create a remarkable future zijn de twee best verkopende boeken van Godin, en ‘Free Prize Inside’ was in 2004 in de lijst van de Forbes Business Book of the Year-lijst.

Seth Godin is getrouwd met Helene Aronson, en samen hebben zij twee zonen.

Bekende quotes

  1. “The cost of being wrong is less than the cost of doing nothing.”
  2. “What could you measure? What would that cost? How fast could you get the results? If you can afford it, try it. If you measure it, it will improve.”
  3. “The largest enemy of change and leadership isn’t a ‘no,’ it’s a ‘not yet.’ ‘Not yet’ is the safest, easiest way to forestall change.”
  4. “Remarkable visions and genuine insights are always met with resistance.”
  5. “If you don’t have time to do it right, what makes you think you’ll have time to do it over?”
  6. “Choices lead to habits. Habits become talents. Talents are labelled gifts. You’re not born this way, you get this way.”
  7. “The problem when working with a coach isn’t that we don’t know what to do. The real problem is that we don’t want to change our mind.”
  8. “All the creativity books in the world aren’t going to help you if you’re unwilling to have lousy, lame and even dangerously bad ideas.”
  9. “Go for the edges. Challenge yourself and your team to describe what those edges are, and then test which edge is most likely to deliver the marketing results you seek.”
  10. “Instead of wondering when your next vacation is, maybe you should set up a life you don’t need to escape from.”
  11. “Don’t find customers for your products, find products for your customers.”
  12. “If failure is not an option, then neither is success.”
  13. “Either you’re going to tell stories that spread, or you will become irrelevant.”
  14. “People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic”
  15. “You have everything you need to build something far bigger than yourself.”
  16. “It’s never too late to start heading in the right direction.”
  17. “If you wait until you are ready, it is almost certainly too late.”
  18. “Every great company, brand, career has been built in exactly the same way: bit by bit, step by step, little by little.”

Boeken en publicaties van Seth Godin

  • 2011. U.S. Patent No. 8,036,143. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • 2010. Linchpin: Are you indispensable? How to drive your career and create a remarkable future. Hachette UK.
  • 2009. Purple Cow, New Edition: Transform Your Business by Being Remarkable. Penguin.
  • 2008. U.S. Patent No. 7,461,022. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • 2008. Tribes: We need you to lead us. Penguin.
  • 2007. The dip: A little book that teaches you when to quit (and when to stick). Penguin.
  • 2006. Small is the new big: and 183 other riffs, rants, and remarkable business ideas. Penguin.
  • 2005. All marketers are liars: The power of telling authentic stories in a low-trust world. Penguin.
  • 2002. Survival is not Enough. Fast Company, (54), 90-94.
  • 2001. El marketing del permiso: cómo convertir a los desconocidos en amigos ya los amigos en clientes. Ediciones Granica SA.
  • 2001. Unleashing the Ideavirus: Stop Marketing AT People! Turn Your Ideas into Epidemics by Helping Your Customers Do the Marketing Thing for You. Hachette Books.
  • 2001. Permission marketing. Rota Yayınları.
  • 1991. Permission marketing: Turning strangers into friends and friends into customers. Simon and Schuster.
  • 1994. The guerrilla marketing handbook. Houghton Mifflin Harcourt.
  • 1993. The smiley dictionary. Peachpit Press.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Seth Godin. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/seth-godin/

Gepubliceerd op: 12/11/2019 | Laatste update: 03/04/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/seth-godin/”>Toolshero: Seth Godin</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 7

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Artikel door:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie