Dilip Shanghvi biografie, vermogen en quotes

Dilip Shanghvi - Toolshero

Dilip Shanghvi (geboren 1 oktober 1955), voluit Dilip Shantilal Shanghvi, is een Indiase zakenman en de oprichter van Sun Pharmaceuticals. De 66-jarige Dilip Shanghvi geldt als een van de rijkste zakenmannen van India en ontving de op drie na hoogste burgerlijke onderscheiding van de Indiase overheid: de Padma Shri. Hij woont in Mumbai, India.

Vermogen

Forbes schatte zijn vermogen in april 2022 op 16 miljard dollar, goed voor plek 117 op de lijst met rijkste mensen ter wereld. In 2015 haalde hij kort Mukesh Ambani in als de rijkste persoon uit India.

Zijn bedrijf zet 4.5 miljard dollar op per jaar, waarvan twee derde uit buitenlandse activiteiten komt. Hiermee is het India’s meest waardevolle farmaceut.

Gratis e-book bij Toolshero

Dilip Shanghvi biografie

Jeugd

Dilip Shanghvi werd geboren in Amreli, een klein stadje in het district Gujarat. Zijn vader was de medicijnhandelaar Shantilal N. Shangvi en zijn moeder heette Kumud Shanghvi.

Tijdens zijn middelbare schoolperiode ging hij naar de J.J. Ajmera High School, waarna hij verder studeerde aan het Bhawanipur Education Society College. Daarna haalde hij een Bachelor-diploma aan de Universiteit van Calcutta.

Verdere loopbaan Dilip Shanghvi

Na het afronden van zijn studie begon Dilip te werken voor de groothandel in algemene medicijnen van zijn vader. Hier kreeg hij het idee om zelf zijn eigen productiebedrijf voor medicijnen te starten.

Hij leende 10.000 roepie van zijn vader en richtte met het geld Sun Pharmaceuticals op in 1982, in het plaatsje Vapi in Gujarat.

Het bedrijf bestond uit 2 marketingleden en een kleine productieplaats waar vijf producten werden gefabriceerd. Het bedrijf focuste in het begin op medicijnen voor de psychiatrie.

Shanghvi en zijn team werkte hard op het bedrijf uit te breiden en aan het begin van de jaren negentig opende het bedrijf zijn eigen onderzoeks- en productiefaciliteit. Ook kwamen er nieuwe producten op het gebied van cardiologie en gastro-enterologie.

In deze periode begon het bedrijf ook zijn producten te exporteren naar buurlanden. In 1994 werd Sun Pharmaceuticals een beursgenoteerd bedrijf.

Expansie Sun Pharmaceuticals

Hij had zich inmiddels ontpopt tot een slimme zakenman met een ambitieuze visie voor het bedrijf. Onder zijn leiding bleef het bedrijf in rap tempo groeien. Hij zette een uitgebreide acquisitiestrategie uit om het bedrijf op een agressieve manier te laten groeien.

In 1996 kocht hij een productiefaciliteit van Knoll Pharma in Ahmednagar. Het bedrijf was toen inmiddels actief in 24 landen.

Internationale uitbreiding

De concurrentie met internationale geneesmiddelenfabrikanten was hevig. Hij deelde daarom het portfolio van Sun Pharmaceuticals op in generieke geneesmiddelen en nichegeneesmiddelen, zoals medicijnen voor de psychiatrie, cardiologische therapie, neurologie, dermatologie en oncologie.

Deze strategie bleek een meesterzet, want in de volgende jaren groeide het bedrijf op een duizelingwekkend tempo.
Het bedrijf bleef uitbreiden en acquisities doen. In 1997 nam Sun Pharma Caraco Pharmaceutical Laboratories in Detroit over.
Het doel van de acquisitie was om marktaandeel in de Verenigde Staten te vergaren. Sun kocht in deze periode ook aandelen van twee belangrijke Indiase geneesmiddelenfabrikanten: M.J. Pharmaceuticals en Tamilnadu Dadha Pharmaceuticals. Dilip Shanghvi begon het bedrijf nog sneller uit te breiden na deze succesvolle overnames.

Tussen 1999 en 2012 kocht hij meer dan tien bedrijven en medicijnmerken over. In 2007 begon een driejarig traject om het Israëlische Taro Pharmaceutical Industries over te nemen.

Dat lukte uiteindelijk in 2010. Na de succesvolle overname zette het bedrijf voor het eerst meer dan 1 miljard dollar om in de Verenigde Staten.

Juridische uitdagingen

Door de felle acquisitiestrategie en buitengewoon snelle groei, kreeg het bedrijf ook te maken met enkele uitdagingen. In 2014 verbood de FDA (Food & Drug Administration) de invoer van medicijnen uit de fabriek van Sun Pharmaceuticals in Karkhadi, Gujarat. De reden die ze daarvoor gaven was dat de productiepraktijken niet goed waren.

Ook voelde het bedrijf zich genoodzaakt om bijna 70.000 eenheden van hun antidepressivum terug te roepen omdat deze niet geslaagd was voor de kwaliteitstest.

De tegenslagen schrikte de immens succesvolle zakenman niet af. In 2014 was het tijd voor de volgende grote overname. Sun Pharmaceuticals nam rivaal Ranbaxy Laboratories over, onderdeel van de in Japan gevestigde Daiichi Sankyo Co. Met de overname was een bedrag van 4 miljard dollar gemoeid.

Deze overname maakte van Sun Pharmaceuticals het op vier na grootste farmaceutische bedrijf ter wereld.

Persoonlijke leven van Dilip Shanghvi

Dilip is getrouwd met Vibha. Samen hebben ze twee kinderen: Aalok en Vidhi. Beide kinderen werken voor het bedrijf van hun vader.

Word lid van Toolshero

Dilip Shanghvi quotes

  • “A board of directors that cannot produce reliable audited financial statements for almost seven years simply should not remain in office.”
  • “Clearly in my mind, I have two distinct positions – owner and manager. So I am open to reviewing my performance as a manager as any other person in Sun Pharma.”
  • “Generally, we have competed with ourselves… because I feel that if I compete against somebody, it causes stress. I don’t want the process of growth to be stressful.”
  • “I am not comfortable at all with this tag of being dubbed ’the richest Indian’ and all the attention that follows for the reason.”
  • “I have never seen myself as a promoter. I always evaluate myself as a manager.”
  • “I have targets for business achievements; I do not have targets for acquisitions. Because if you have targets for acquisitions, you end up making compromises in terms of valuations, and you buy things because you have a target, and it is not good for business.”
  • “I like to win without fighting. But if I can’t, then I’m prepared to fight.”
  • “If a company is not doing well, it doesn’t necessarily mean that it is not a good company.”
  • “If I look at myself as a manager, I have a lot more to learn.”
  • “India is a large market where our focus will be to grow faster than the market and add few percentage points to our market share every year.”
  • “Innovation requires a novel approach to scientific problem solving, higher level of resource commitments over much longer time durations.”
  • “It is always a challenge to work when people have big expectations. I would much rather feel comfortable working without expectations.”
  • “Money is the outcome of my work and is incidental.”
  • “Our focus is to see that we are growing faster than the industry and, whichever product we launch, we do better than the competition. We try and manage our operations better than the competition. Essentially, we try to be better than what we were the previous year.”
  • “Personally, I feel that a company that looks at problems of other companies and learns from their mistakes is a successful one.”
  • “Projects can take years to exhibit proof-of-concept and a few more years to be converted into commercial realities.”
  • “The reason we don’t give a date by which we will acquire something is because we don’t want to create pressure on ourselves to buy something.”
  • “There is no sense in getting excited by market cap because it is a tool.”
  • “Whenever you look at any potential merger or acquisition, you look at the potential to create value for your shareholders.”

How to cite this article:
Janse, B. (2022). Dilip Shanghvi biografie, vermogen en quotes. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/dilip-shanghvi/

Gepubliceerd op: 12/07/2022 | Laatste update: 01/02/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/dilip-shanghvi/”>Toolshero: Dilip Shanghvi biografie, vermogen en quotes</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie