Alan Monroe

Alan Monroe - toolshero

Alan Monroe (Alan Houston Monroe, 22 april 1903 – 26 januari 1975) was een Amerikaanse psycholoog, auteur en pionier op het gebied van communicatie. Hij is vooral bekend om de ‘motivated sequence’, ook wel ‘persuasive speech’ genoemd. De motivated sequence is een communicatietechniek die beschrijft hoe luisteraars tot actie kunnen worden aangezet.

Biografie Alan Monroe

Alan Monroe werd geboren in de Verenigde Staten. Toen hij negentien was, ging hij naar de Northwestern University om een bachelorstudie te volgen. Nadat hij zijn bachelordiploma had behaald, kreeg Alan Monroe een baan aangeboden als docent Engels aan de Purdue University in Indiana.

Alan Monroe zette zijn professionele carrière voort aan de Purdue University. Nadat hij Engels had gegeven, werd hij docent openbaar spreken. In deze functie werd hij gezien als een buitengewoon goede communicatiedocent. Om die reden werd hij gevraagd om een spreekcursus op te zetten in de universiteit. Het resultaat overtrof de verwachtingen. Alan Monroe ontwierp de COM 114, Introduction to Public Speaking, en deze cursus was in die tijd één van de grootste communicatiecursussen in het land. De cursus is tegenwoordig verplicht voor veel hoofdvakstudenten aan de Purdue University.

De bijdragen van Alan Monroe aan communicatievaardigheden worden door verschillende instituten erkend. De Purdue University heeft bovendien de Alan H. Monroe Graduate Scholar Award in het leven geroepen, een prijs die wetenschappelijke activiteiten van afgestudeerde studenten erkent die een voorbeeldfunctie hebben vervuld voor academische uitmuntendheid aan de Purdue University.

Alan Monroe’s communicatietool Motivated Sequence wordt tegenwoordig vaak gebruikt als een methode om effectieve presentaties of andere soorten toespraken met een specifiek bericht of verzoek om actie te organiseren. Zijn methode om communicatieberichten te organiseren, wordt tegenwoordig ook in bijna alle politieke en reclamecampagnes gebruikt. Het volgt de methodologie van de psychologie van overtuiging en wordt daarom beschouwd als een effectieve communicatiestijl.

Publicaties en boeken van Alan Monroe et al.

  • 2013. No doubt about it: The effect of role model uncertainty on performance under threat. Journal of Social Psychology, 153(5), 542-559.
  • 1992. The everyday theater experience: Peer educational theater as a tool for substance abuse prevention.
  • 1975. The motivated sequence. Principles of Speech Communication, 241-257.
  • 1975. Spontaneous Writing: Discovery. Community College Frontiers.
  • 1974. Principles and types of speech communication. Scott Foresman.
  • 1958, 1939. Principles of speech. Scott, Foresman.
  • 1945. Chapter XIV: Evaluation in Speech Education I. testing speech performance. The bulletin of the National Association of Secondary School Principals, 29(133), 156-164.
  • 1941. Speech in the world today. Quarterly Journal of Speech, 27 (2), 171-173.
  • 1937. The statistical reliability and validity of the shift‐of‐opinion ballot. Quarterly Journal of Speech, 23(4), 577-585.
  • 1937. The Measurement and Analysis of Audience Reaction to Student Speakers-Studies in Attitude Changes.
  • 1937. Experimental Studies in the Measurement and Analysis of Audience Reaction to Student Speakers. Doctoral dissertation, Northwestern University.
  • 1936. Measuring the effectiveness of public speech in a beginning course.
  • 1935. Projects in speech for a foundation course.
  • 1929. The effect of bodily action on voice intensity. Journal of Applied Psychology, 13(5), 516.
  • 1929. Persuasive speaking again.
  • 1929. An engineering speech curriculum. Eng. Educ, 20, 193-8.
  • 1924. The Supreme Court and the Constitution 1. American Political Science Review, 18(4), 737-759.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). Alan Monroe. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alan-monroe/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/bekende-auteurs/alan-monroe/”>ToolsHero.nl: Alan Monroe</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Alexander Zeeman
Artikel door:

Alexander Zeeman

Alexander Zeeman is Content Manager bij ToolsHero waar hij zich richt op content productie, content management en marketing. Daarnaast studeert hij International Business aan de Hogeschool Rotterdam. Binnen zijn studie is hij bezig met de ontwikkeling van diverse management competenties en het verbeteren van operationele bedrijfsprocessen.

Geef een reactie