Gedragsverandering model (Balm)

Gedragsverandering model (Balm) - ToolsHero

Gedragsverandering model: in dit artikel wordt het gedragsverandering model van Marcel Balm praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van dit krachtige organisatie gedragsverandering model.

Gedragsverandering

Gedrag is moeilijk te veranderen. Wanneer mensen eenmaal zijn vastgeroest in bepaalde manieren, dan kost het hen moeite om het anders te doen. Mensen zijn echter wel bereid te veranderen, maar ze willen niet verplicht worden.

Een veranderproces vraagt geduld, kennis van gedrag en flexibiliteit van zowel diegene die zijn gedrag wil veranderen als dat van zijn omgeving.

Balm ’s gedragsverandering model

Marcel Balm omschrijft in zijn zes stappen gedragsverandering model het proces waar mensen doorheen gaan gedurende verandering. Mensen doorlopen volgens hem in de complexiteit van verandering zes fasen, te weten: openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en volhouden. Het onderstaande model geeft een grafische weergave van deze zes stappen.

Gedragsverandering model van Marcel Balm - toolshero

1. Openstaan

Wanneer iemand niet openstaat voor verandering, is hij niet in staat om zijn gedrag te veranderen of aan te passen. Oprecht openstaan voor nieuwe ideeën en inzichten is een eerste stap in het veranderproces.

2. Begrijpen

Vervolgens moet men begrijpen en inzien wat het nieuwe gedrag inhoudt. Wanneer men in eigen woorden kan omschrijven wat het gewenste gedrag is en welke voordelen het biedt, kan de verandering tot stand komen.

3. Willen

Verandering in gedrag wordt pas reëel, wanneer iemand daadwerkelijk wil veranderen. De voordelen van het nieuwe gedrag wegen dan zwaarder dan de nadelen.

4. Kunnen

Verandering moet men (aan)kunnen. Door kennis te hebben van de wijze waarop het nieuwe gedrag kan worden volgehouden, lukt het beter om niet in oude gewoontes terug te vallen.

5. Doen

In deze fase wordt de verandering in praktijk gebracht. Daarbij moeten onvoorziene problemen en tegenslagen overwonnen worden. Men moet zich daardoor niet laten afleiden.

6. Volhouden

Het nieuwe, aangepaste gedrag moet een tweede natuur worden en in het levenspatroon worden verweven. Alleen door positieve resultaten en volledige support door de omgeving kan men volhouden.

Doorzettingsvermogen

Veel gedrag is te veranderen, maar het is vaak de vraag of iemand het echt wil. Willen is echter niet de enige sleutel tot gedragsverandering. In elke fase is het belangrijk dat men bewust is van zijn eigen verantwoordelijkheid. Alleen zo is men in staat om zelf het veranderingsproces te sturen. Dat vraagt behalve geduld ook doorzettingsvermogen, waarbij een positief resultaat een extra stimulans is.

Gedragsverandering in de praktijk

Op papier lijkt het heel logisch en gemakkelijk om te veranderen, maar in praktijk blijkt vaak dat het moeilijk is om van bepaalde gewoontes af te komen. Dat heeft met gedrag te maken. Gedrag is een betekenisvolle reactie op een betekenisvolle situatie.

Deze reacties kunnen onbewust (automatisch) zijn of bewust (gecontroleerd). Wanneer iemand zijn hand wegtrekt wanneer hij zich verbrandt aan een hete pan, is dat een logische reactie. Zo blijkt dat onbewust gedrag vaak efficiënt en adequaat is, maar tegelijkertijd moeilijker te veranderen dan bewust gedrag.

Volgorde van fasen

Volgens Balm is ´openstaan´ een voorwaarde voor ´begrijpen´, ´willen´ en ´kunnen´. Deze laatste drie begrippen komen tegelijkertijd aan bod en zijn op hun beurt weer een voorwaarde voor ´doen´ en ´volhouden´. Vooral het begrip ´volhouden´ zorgt er voor, dat het nieuwe gedrag uiteindelijk doorsijpelt in ons systeem, en daardoor als vanzelf een automatisch, onbewuste gedraging wordt.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe ga jij om met gedragsverandering binnen een organisatie? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria die kunnen bijdragen aan gedragsverandering?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Balm, M.F.K. (2002). Exercise Therapy and Behavioural Change. Purdue University Press.
  2. Hanson, E. M. (1996). Educational administration and organizational behavior. Allyn & Bacon.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). Gedragsverandering model (Balm). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/verandermanagement/gedragsverandering-model-balm/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/verandermanagement/gedragsverandering-model-balm/”>Toolshero: Gedragsverandering model (Balm)</a>

Published on: 05/09/2013 | Last update: 25/02/2022

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 15

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Artikel door:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Eén reactie op “Gedragsverandering model (Balm)”

  1. René Stekens schreef:

    Heel interessant, maar zo herkenbaar! Voor mijn studie HVK ben ik op zoek naar het verband tussen veiligheid en gedrag. Omdat ik ervan overtuigd ben dat veiliger werken vanuit het gedrag aangestuurd kan worden, zijn dit heel interessante artikelen. Ik ben dan ook op zoek naar meer feedback en informatie over deze onderwerpen. Wanneer iemand mij kan helpen aan meer broninformatie, dan zou ik dat graag vernemen. Dank, René Steskens

Geef een reactie