Business development: de uitleg en betekenis

Business Development definitie - toolshero

Business development: in dit artikel wordt business development op een praktische manier uitgelegd. We leggen uit wat het is, wat een business developer doet, welke business development acties en activiteiten er zijn en wat de voordelen van business development zijn. Na het lezen begrijp je de basis van deze marketingtool voor business development met klanten, partners en langetermijnrelaties. Veel leesplezier!

Wat is business development?

Business development als concept wordt in de volksmond ook wel BizDev genoemd. Deze methode is gericht op de organische groei van het bedrijf door het verbeteren van diensten en producten in bestaande markten.

In de bedrijfswereld is business development echter gericht op het vinden van nieuwe markten voor bestaande diensten of producten door zowel organische als anorganische groeimiddelen te ontwikkelen.

Gratis e-book bij Toolshero

BizDev is een multidisciplinaire management vakgebied dat zich bezighoudt met het ontwerp en de vorming van producten, diensten en bedrijfsprocessen die de commercialisering van de organisatie versterken.

Het ondersteunt bij het detecteren van nieuwe kansen, creëert behoeften en ontwerpt samenwerkingsstrategieën voor het bedrijf om continue groei te bereiken.

Deze methode van BizDev wordt gebruikt bij het creëren van waarde op lange termijn in de externe processen van de organisatie, het benutten van kansen in de omgeving en het creëren van synergieën om meer te verkopen.

Hieronder valt onder andere de toename van het economisch inkomen, commerciële expansie, verhoging van de winstgevendheid en de vorming van strategische partnerschappen.

De focus van markt (of concurrentie), klanten en verkoop zijn fundamenteel in elk bedrijf, daarom is business development essentieel voor groei en bedrijfsuitbreiding en is het belangrijk om middelen, zoals marktonderzoek, in te zetten.

Door middel van BizDev willen bedrijven nieuwe alternatieven verkennen voor inkomstenbronnen in:

  • Nieuwe markten
  • Mogelijkheden voor productlicenties
  • Bedrijfsovernames
  • Ontwikkeling van nieuwe producten en/of aanpassingen van producten in het portfolio
  • Nieuwe distributiekanalen
  • Allianties met andere bedrijven

BizDev wordt vaak gebruikt door grote organisaties om hun groei te bevorderen.

Business development in andere sectoren dan marketing en sales

Business development staat niet los van marketing en sales. Business development identificeert echter nieuwe bedrijfsgebieden als nieuwe markten, distributiekanalen en nieuwe producten door synergieën of partnerschappen met andere bedrijven tot stand te brengen.

Daarom wordt sales of marketing nooit meteen uitgevoerd, aangezien business development de uitbreiding van de actiegebieden voor producten en diensten vaststelt die het bedrijf heeft of wil hebben.

Het is belangrijk dat beide teams, business development en marketing, synchroon werken om het gemeenschappelijke doel van organisatiegroei te bereiken.

De belangrijkste verantwoordelijkheid van marketing is het promoten van het merk en het positioneren ervan in de markt, wat wordt bereikt door middel van communicatiestrategieën (reclame, public relations, content marketing etc.) Dit wordt gekoppeld aan business development, zodat potentiële klanten worden gestimuleerd en kansen worden omgezet in verkopen op lange termijn.

Wat moet een business developer doen vwb business development?

Het is belangrijk om kansen te herkennen in zakelijke omgevingen binnen potentiële markten die nog niet zijn benut, zoals de uitbreiding van nieuwe geografische gebieden of de ontwikkeling van producten en/of diensten. Dit kan een hoofddoel zijn voor elke business developer.

Het is belangrijk om de mogelijkheden voor bedrijfsgroei te herkennen, waardoor je een stap voor blijft op marktbewegingen en de concurrentie.

Een business developer beheert en analyseert daarnaast gegevens om salesmanagement-informatie te produceren, bijvoorbeeld:

  • Oorzaken van winst/verlies
  • Voortgang van opportunities in relatie tot het verkoopproces
  • Krachtige verkopers/verkoopkanalen
  • Verkoop van diensten/producten

Kansen creëren wanneer die zich op dit moment niet voordoen

Organisaties moeten de mogelijkheid hebben om opportunities voor bedrijfsgroei te creëren en continu markten te verkennen om de organisatie te versterken.

Synergieën

Het is belangrijk om strategische allianties aan te gaan met externe bedrijven om territoriaal uit te breiden of om nieuwe producten/diensten te ontwikkelen. Synergieën zijn essentieel voor de ontwikkeling van je bedrijf.

Innovatie

Bedrijven moeten technologieën voortdurend updaten voor de ontwikkeling van de benodigde processen. Daarnaast moeten bedrijven constant op zoek zijn naar de nieuwe veranderingen die momenteel worden geïntroduceerd.

Vraag

BizDev moet een stap verder gaan dan realiteit en routine. Vraag jezelf dagelijks af hoe je procedures kunt verbeteren om een verschil te maken in de industrie.

Bepaal strategieën voor business development

Strategieën zijn essentieel voor bedrijfsgroei en doelstellingen. Je kunt niet blijven vasthouden aan improvisatie, omdat dit fouten kan veroorzaken die schadelijk zijn voor het bedrijf.

Business development activiteiten

Hieronder vind je de sales- en businessactiviteiten en -strategieën die waarde kunnen toevoegen aan je organisatie:

  • De huidige staat van het bedrijf (SWOT-analyse)
  • Beoordeling van groei prognoses
  • Concurrentieontwikkelingen
  • Klantprofiel, kansen op de markt, nieuwe producten
  • Sectoren die zullen profiteren van de groei van het bedrijf
  • Langetermijn visie

De ontwikkeling van de activiteiten is gunstig voor de groei van het bedrijf, omdat er gezocht wordt naar kansen in externe markten door het vaststellen, onderzoeken en analyseren om nieuwe bedrijven en producten op de markt te brengen.

De mensen die bij deze activiteiten betrokken zijn dienen creatieve ideeën voor te stellen die overeenkomsten vertonen met de realiteit van het bedrijf en openstaan voor constructieve kritiek en opmerkingen tijdens het proces van business development, om te zorgen voor een brede visie op organisatiegroei die kan worden verstevigd.

Acties met betrekking tot business development

Concurrentie

  • Het bedrijf moet op de hoogte zijn van de activiteiten van zijn concurrenten om te innoveren en een stap verder te gaan
  • Lees nieuws over de geografische markt en klanten om business opportunities op te sporen en informatie te hebben om elke dag beter te worden

Klanten

  • Voortdurend communiceren met klanten en potentiële klanten om relaties te versterken
  • Voer enquêtes uit over de ervaring die ze op de markt hebben met producten etc.

Sales

  • Identificeer bedrijven waarmee allianties en synergieën kunnen worden gesloten om kosten te besparen, de distributie te verbeteren, nieuwe klanten binnen te halen of gewoon meer te verkopen

Bijvoorbeeld: in het geval van een organisatie waarvan het bedrijfsmodel op partners is gebaseerd, zou een business development plan zowel strategische fasen als de identificatie en studie van potentiële partners kunnen omvatten. Business development in de breedste zin kan onder de verantwoordelijkheid vallen van andere hierboven genoemde afdelingen.

Business development op verschillende afdelingen

De activiteiten met betrekking tot BizDev zijn verspreid over verschillende terreinen en afdelingen, waaronder: Sales, marketing, projectmanagement en product- en leveranciersmanagement. Deze zijn afgestemd om doelstellingen op het gebied van business development te bereiken.

Business development kan gekoppeld worden aan verschillende functies of afdelingen:

Sales

Hoe klanten worden gevonden. Het bedrijf kan groeien door de klantenwerving via verschillende verkoopkanalen te verbeteren.

Marketing

Dit is gerelateerd aan sales. Marketing is het promoten en adverteren teneinde succesvol te zijn in sales.

Partnerschappen

Het is belangrijk om partnerschappen aan te gaan als je je in een nieuwe markt wilt begeven; het kan een goede groeistrategie zijn.

Businessplanning

Plan de processen om de doelstellingen te behalen die je wilt bereiken in overeenstemming met de kosten en tijd die je hebt

Kostenbesparing

Een manier om de opbrengsten te verhogen door de kosten te verlagen. Er moeten strategische beslissingen worden genomen om de kostenbesparende resultaten te verbeteren.

Voordelen van business development

De kracht van communicatieve vaardigheden is van groot belang om groeidoelstellingen te bereiken, aangezien een goede omgang met klanten, potentiële klanten en partners dergelijke ontwikkeling op een positieve manier doet toenemen, omdat je met goede communicatie veel inzicht krijgt in de klant en van de markt waarnaar je de organisatie wilt uitbreiden.

De vastberadenheid om nieuwe kansen te zoeken of te creëren in strategische samenwerkingen met verschillende bedrijven. Het werkteam moet kansen opmerken in hun omgeving of trachten om kansen te vernieuwen die waarde toevoegen op de lange termijn.

Het analyseren van bestaande gegevens in de organisatie kan de ontwikkeling van bedrijfsplannen begeleiden om te profiteren van reeds bestaande kansen.

Conclusie

BizDev is gericht op de uitvoering van het strategische businessplan door middel van kapitaalfinanciering, acquisitie, ontwikkelingen in technologieën en producten, en indien nodig strategische partnerschappen.

De belangrijkste functie van business development is om partners te gebruiken om de juiste nieuwe klanten te bereiken en kansen te creëren voor langdurige, continue waarde. BizDev is ook gericht op het creëren van sterke relaties voor de groei van het bedrijf, want met het identificeren van partners die passen bij wat het bedrijf nodig heeft, wordt een toegevoegde waarde gecreëerd voor de bedrijfsuitbreiding die de onderneming wil bereiken.

Om een BizDev te implementeren is het van essentieel belang dat er wordt begrepen waar het bedrijf nu staat, dat kansen worden gezien of gecreëerd, dat er gekeken wordt naar wat de concurrentie doet en dat men er in slaagt om coherente strategieën te formuleren die de groei van de onderneming ten goede kunnen komen, van de aangeboden producten en diensten, distributiekanalen en consolidatie tot de uiteindelijk groei.

Bij de meeste bedrijven met een lange geschiedenis wordt de term business development gebruikt om strategische allianties aan te gaan of te beheren, met het idee om te profiteren van de kennis die de organisatie heeft om nieuwe bedrijven en producten te vast te stellen, te onderzoeken, te analyseren en op de markt te brengen.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is business development alleen toe te passen in grote bedrijven? Of is het ook nuttig voor kleine en middelgrote ondernemingen? Is het belangrijk om een business developer te hebben in een onderneming? Kun je jouw ervaring met business development in jouw bedrijf met ons delen? Begrijp je de praktische uitleg of heb je nog iets toe te voegen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Bussgang, J. J., Eisenmann, T. R., Dillard, S., Nevins, K., & Ramani, P. (2011). The Business Development Manager.
  2. Gall, J., & Board, A. H. (2011). Business Development Manager.
  3. Green, G. (2015). Business Development Manager. Air/Fuel Products, Visteon Corp.(313), 755-3749.
  4. Smyth, H. J. (2016, September). The business development manager as a value creation worker. Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendaño, D. (2020). Business development. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/business-development/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 01/07/2020 | Laatste update: 06/06/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/business-development/”>Toolshero: Business development</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Daniela Avendaño
Article by:

Daniela Avendaño

Daniela Avendaño werkt als contentschrijver en vertaler voor toolshero. Daniela is afgestudeerd in communicatie & journalistiek, en met haar theoretische en praktische kennis ondersteunt zij het toolshero content productieteam met het schrijven en vertalen van artikelen over managementtopics, persoonlijke en professionele ontwikkeling, marketing en meer. Daniela is gedreven en gemotiveerd om kennis te delen, en anderen te motiveren om te ontwikkelen.

Geef een reactie