Elevator pitch: de uitleg plus voorbeeld

Elevator pitch - Toolshero

Elevator pitch: in dit artikel wordt de elevator pitch praktisch uitgelegd. Naast de uitleg wat het concept is, wordt ook uitgelegd waarom het belangrijk is, de achtergrond, de belangrijke vragen om te komen tot een goede pitch, de stappen aan de hand van een voorbeeld en een handige template om zelf aan de slag te gaan. Veel leesplezier!

Wat is een elevator pitch? De uitleg

Een elevator pitch of business pitch is een korte presentatie van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot maximaal 2 minuten. Kort en krachtig.

De term elevator pitch werd in eerste instantie gebruikt door ondernemers die een idee wilden presenteren om bij een durfkapitalist (ook wel venture kapitalist genoemd) financiering los te krijgen. Durfkapitalisten beoordelen de kwaliteit van een idee en het team erachter op basis van de kwaliteit van de elevator pitch.

Gratis e-book bij Toolshero

Wezenlijk bij een elevator pitch is een in het oog springende presentatie met denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden, zoals deze ook in het AIDA model (attentie, interesse, verlangen/ desire, actie) voorkomen.

Voor een goede pitch beperk je je niet tot alleen gegevens en feiten, maar is ook het aanspreken van de emotie van belang.

Wanneer en waarom is een elevator pitch belangrijk?

Een goede pitch brengt toegevoegde waarde in een groot aantal situaties. Het is een effectieve manier om bepaalde sterke punten, vaardigheden en een professionele aanleg te demonstreren. Daarom wordt de elevator pitch gebruikt bij het pitchen van een bedrijfsidee, maar ook tijdens de zoektocht naar een baan, bijvoorbeeld in sollicitaties.

Of het gesprek nu plaatsvindt via een scherm of fysiek, sollicitanten worden vaak gevraagd om een samenvatting te geven van wie zij zijn. Iedereen weet dat een goede eerste indruk belangrijk is. De elevator pitch is daarom zeer geschikt bij de beantwoording van de vraag / opdracht: vertel eens iets over jezelf!

Deze inleiding past ook goed op een CV, als samenvattend statement over een sollicitant. Het dient tevens als een kwalitatief hoogwaardig introductiepraatje, in de rij bij de supermarkt, op een cocktailparty of tijdens een georganiseerde, professionele bedrijfsbijeenkomst. Waar je ook heengaat, een elevator pitch paraat hebben is ieder geval erg verstandig.

Elevator pitch achtergrond

Er gaat een aantal verhalen de ronde over de oorsprong van de elevator pitch. Als eerste is er het verhaal van Michael Caruso en Ilene Rosenzweig. Deze twee voormalige journalisten waren actief in de jaren negentig van de vorige eeuw.

Rosenzweig pitchte voortdurend ideeën aan de hoofdredacteur bij Vanity Fair, maar de hoofdredacteur kon nooit lang de aandacht erbij houden. In plaats van het geven van presentaties, begon Caruso de hoofdredacteur bij te praten in bijvoorbeeld de lift. Het verhaal gaat dat op die manier de elevator pitch ontstond.

Een mogelijk andere oorsprong dateert van voor het verhaal van Caruso en Rosenzweig. Zakenman en auteur Philip Crosby suggereerde dat een vooraf voorbereide toespraak of speech geleverd moet kunnen worden binnen de tijd die een lift nodig heeft om naar de topverdieping van een prominent figuur te gaan.

Belangrijke vragen

Een effectieve en goede pitch zou de volgende vragen moeten beantwoorden:

  • Wat is het product/ service of project?
  • Wat heeft de koper/ gebruiker eraan?
  • Wie zijn we?

Verder is het belangrijk dat de pitcher rekening houdt met de volgende elementen:

  • De inhoud van de pitch
  • Verbale communicatie
  • Non-verbale communicatie

Verder kan men zich richten op de doelen van de elevator pitch, zoals de relevante markt, de doelgroep en het bijzondere van het product (unique selling point), waardoor het zich onderscheidt van het aanbod van de concurrentie.

Zeven tips voor een goede elevator pitch

Hieronder vind je zeven tips om een goede elevator pitch te maken waarin jij alles opneemt wat je wilt vertellen.

Houd je boodschap kort

De naam elevator pitch houd in dat je jouw idee, jouw verhaal, product of dienst(verlening) kunt introduceren in de tijd die een lift nodig heeft om van de begane grond naar de bovenste verdieping te komen.

Je weet al hoe lang een goede elevator pitch mag zijn: 30 seconden tot maximaal 2 minuten. Lekker kort en krachtig!

Bekijk de situatie en doelgroep

Elke situatie kent zijn eigen pitch. Zorg dat je naast een algemene pitch ook enkele specifieke hebt afhankelijk van waar je bent.

Een congres met investeerders vraagt om andere pitches dan een inkoopcongres of bijvoorbeeld een congres waar je klanten wilt vinden.

Open krachtig en prikkelend

Zorg voor een kernachtige eerste gedeelte in jouw verhaal waarin je een probleem oplost of een behoefte vervult. Als je geen probleem oplost noch in een behoefte vervult, dan wordt het lastig verkopen. Wees ervan bewust het gaat om de eerste indruk.

Promoot de voordelen

Je bent niet bezig om jouw idee, product of dienst te pitchen. Je pitch de voordelen van jouw idee of product.

Maak het tastbaar

Kom niet aan met “wij installeren uw Linksys Wireless router” maar zeg dat je draadloos internet (van het merk Linksys) probleemloos laat werken.

Laat je passie zien

Vooral investeerders hebben de instelling dat ze ook in de persoon investeren. Laat zien dat je enthousiast bent en dat de passie in ieder geval in je ogen brand.

Zorg voor opvolging

Eindig je pitch met een zogenaamde “call to action”. Spreek af dat je ze opbelt, plan een meeting of loop gewoon meteen mee naar iemands kantoor om verder te praten. Zorg dus dat er een follow-up kan komen. Als je afspreekt om te bellen voor een afspraak, doe dit dan binnen 1-2 dagen.

Valkuilen elevator pitch

Tijdsduur

Hoewel een elevator pitch relatief makkelijk op te stellen is, zijn er ook zaken waarop je moet letten om een hoge kwaliteit pitch te garanderen. Er is maar een beperkte tijd beschikbaar waarin je veel informatie moet overbrengen. Probeer deze uitdaging niet op te lossen door sneller te spreken. Dit maakt het complex voor de luisteraar om de kern van je boodschap eruit te filteren.

Intonatie

Het tegenovergestelde moet ook vermeden worden. Oefen je pitch herhaaldelijk. Het is belangrijk om niet te klinken als een robot die hetzelfde stukje tekst steeds weer eruit gooit, maar je wil ook geen onduidelijke zinnen in je pitch of van de baan raken. Geef de persoon waarvoor je de pitch doet de ruimte om jou te onderbreken.

Lichaamstaal tijdesn jouw elevator pitch

Het nadeel van een pitch oefenen is dat soms meer gefocust wordt op het onthouden van de exacte zinnen dan de manier waarop de boodschap overgebracht dient te worden.

Zorg voor een hoog energieniveau, wees zelfverzekerd en straal enthousiasme uit.

Elevator pitch voorbeeld en stappen

Een elevator pitch geeft antwoord op de volgende drie vragen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Wat wil je?

Doorloop het onderstaande stappenplan om jouw elevator pitch te ontwikkelen. Zorg ervoor dat je alle relevante informatie uit de pitch opneemt in de template voordat je de uiteindelijke versie ontwikkelt. Vergeet zeker niet af te sluiten met een call-to-action.

Stap 1: Voorstellen

Als je iemand benadert om te pitchen, hetzij tijdens een evenement of in een informele setting, begin dan met een introductie. Geef je volledige naam, glimlach, strek je hand uit voor een handdruk of maak een grapje.

Stap 2: Vat samen wat je doet

Geef daarna een zeer korte en beknopte samenvatting van wat je doet en je achtergrond. Gebruik alleen de meest relevante informatie, zoals opleiding, werkervaring, specialiteiten en zaken waar je goed in bent. Weet je niet wat je moet zeggen? Schrijf dan zoveel mogelijk eigenschappen en onderwerpen op papier om deze stuk voor stuk na te gaan. Verwijder daarna alles dat niet essentieel is.

Een voorbeeld tot nu toe.
“Hallo, mijn naam is Michael. Leuk je hier te ontmoeten. Ik ben een PR-manager speciaal gericht op het begeleiden van lanceringen van initiatieven van het begin tot eind. Naast negen jaar aan professionele ervaring ben ik onlangs afgestudeerd voor mijn Masterstudie aan de University of ABC, met een focus op consumentenpsychologie.”

Stap 3: Leg precies uit wat je wil (bereiken)

Concentreer op dit gedeelte van de pitch op wat je te bieden hebt. Het is een goede gelegenheid om uit te leggen welke toegevoegde waarde je precies gaat brengen aan een baan of investeringskans.

Laten we Michael’s voorbeeld er weer bijnemen.
“Hallo, mijn naam is Michael. Leuk je hier te ontmoeten. Ik ben een PR-manager speciaal gericht op het begeleiden van lanceringen van initiatieven van het begin tot eind. Naast negen jaar aan professionele ervaring ben ik onlangs afgestudeerd voor mijn Masterstudie aan de University of ABC, met een focus op consumentenpsychologie. Ik vind het werk dat jullie PR-team doet inspirerend en vernieuwend. Ik zou graag de kans krijgen om mijn expertise in te zetten voor uw bedrijf.”

Stap 4: Sluit de pitch af met een call-to-action (CTA)

Een elevator pitch wordt idealiter beëindigd met een call-to-action. In feite betekent dit dat je de pitch beëindigd door te vermelden wat je wil dat er daarna gebeurt. Wat dit is hangt af van het doel van de pitch. Voorbeelden zijn vragen om een meeting, investering, het tonen van interesse in een functie, etc. Vragen om iets kan intimiderend zijn, maar het is erg belangrijk omdat dit het gesprek een actiepunt geeft.

Terug naar het voorbeeld.
“Hallo, mijn naam is Michael. Leuk je hier te ontmoeten. Ik ben een PR-manager speciaal gericht op het begeleiden van lanceringen van initiatieven van het begin tot eind. Naast negen jaar aan professionele ervaring ben ik onlangs afgestudeerd voor mijn Masterstudie aan de University of ABC, met een focus op consumentenpsychologie.

Ik vind het werk dat jullie PR-team doet inspirerend en vernieuwend. Ik zou graag de kans krijgen om mijn expertise in te zetten voor uw bedrijf. Zou ik volgende week een kort gesprek mogen inplannen om te praten over toekomstige kansen binnen uw team?”

Word lid van Toolshero

Elevator pitch template

Nu je dit artikel over de elevator pitch hebt gelezen kun je jouw kennis in praktijk toepassen. Begin met het opstellen van jouw elevator pitch via deze template.

Download onze Elevator pitch template

Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij een succesvolle elevator pitch toe? Herken je de stappen en tips of zijn er meer? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan een goede elevator pitch?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Diaz, C. S. (2009, July). Teaching the techno-pitch: Taking student innovators beyond the elevator pitch. In Professional Communication Conference, 2009. IPCC 2009.
  2. Faust, B., & Faust, M. (2002). Pitch Yourself: Stand Out from the CV Crowd with a Personal Elevator Pitch. Pearson Education. IEEE International (pp. 1-7). IEEE.
  3. Pincus, A. (2007). The perfect (elevator) pitch. Bloomsberg Businessweek.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P (2021). Elevator pitch. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/elevator-pitch/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 07/10/2021 | Laatste update: 08/11/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/elevator-pitch/”>Toolshero: Elevator pitch</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie