System dynamics van Jay Forrester: de uitleg

System dynamics - toolshero

System dynamics: in dit artikel wordt System dynamics van Jay Forrester praktisch uitgelegd. Naast wat het is, belicht dit artikel ook hoe het werkt in de praktijk en het uitgangspunt van optimale respons. Na het lezen begrijp je de basis van deze strategie tool. Veel leesplezier!

Wat is system dynamics?

Jay W. Forrester was pionier op het gebied van het beschrijven van de dynamiek in menselijk ontworpen systemen.

Bij complexe systemen is er vaak sprake van een koppeling tussen oorzaken en gevolgen. Deze strategie tool laat uitstekend zien hoe processen zich in werkelijkheid gedragen.

System dynamics helpt om de structuur van de terugkoppeling en de dynamiek in kaart te brengen, waardoor veranderingen beter kunnen worden doorgevoerd.

Daarbij richten bedrijven zich vooral op lange termijn veranderingen. Overheden leggen meer de nadruk op de effecten van beleidsopties. Terwijl projectgroepen er op gericht zijn om een gezamenlijke teamvisie na te streven.

System dynamics in de praktijk

System dynamics bekijkt een systeem zoals een bedrijfsproces. Het is toepasbaar in een breed scala van verschillende gebieden.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Het is een managementmethode, waarbij het aanpassingsvermogen gedurende veranderingsprocessen wordt bevorderd en fouten worden opgespoord en verwijderd. Door op een systematische manier na te denken over beleid en strategie, helpt het managers in organisaties op zeer effectieve manier om:

  • de kosten te verlagen,
  • de prestaties te verbeteren,
  • de motivatie van het personeel te verbeteren,
  • de klanttevredenheid te verhogen.

Met behulp van deze managementmethode kunnen bedrijven zich nog klantvriendelijker opstellen en een hogere kwaliteit te leveren, waarmee zij zich onderscheiden van hun concurrenten.

System dynamics kan in een aantal stappen worden uitgevoerd:

  1. Identificatie van het probleem; door vaststelling van een probleem, wordt het voor iedereen binnen een organisatie duidelijk waar aan gewerkt moet worden.
  2. Ontwikkeling van een dynamische hypothese die de oorzaak van het probleem verklaart; er worden een aantal mogelijke oorzaken gezocht en benoemd.
  3. Het bouwen van een computersimulatiemodel van het systeem, dat de kern van het probleem blootlegt; aan de hand van simulaties of berekeningen, komen de daadwerkelijke oorzaken boven water drijven en kunnen minder belangrijke oorzaken worden uitgesloten.
  4. Het testen van het model om er zeker van te zijn dat het gedrag reproduceert dat daadwerkelijk wordt waargenomen; aan de hand van feedback wordt gekeken naar het toekomstig effect.
  5. Bedenken en testen van alternatieve maatregelen, die het probleem verminderen; ook op het eerste gezicht minder effectieve oplossingen kunnen wel degelijk tot een goed resultaat leiden.
  6. Het uitvoeren van de oplossing, waarbij bijsturing altijd nog mogelijk is.

Optimale respons

System dynamics richt zich op push strategie in plaats van pull-strategie. Goede klantenservice is er immers op gericht om direct in te spelen op de eisen en / of klachten van de klant, in plaats er vanuit te gaan dat klanten afwachten totdat een organisatie haar processen verandert.

Een organisatie krijgt vanuit haar klanten optimale respons. Vooral wanneer er wordt ingegaan op de klantbehoefte en wanneer de organisatie precies snapt wat klanten belangrijk vinden. Deze strategie tool kan daarbij helpen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij system dynamics toe? Herken je het bovenstaande over system dynamics of zijn er meerdere interessante aanvullingen? Wat zijn volgens jou de succesfactoren die kunnen bijdragen aan goede inrichting hiervan?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Duggan, J. (2016). System Dynamics Modeling with R. Springer International Publishing AG.
  2. Forrester, J. W. (1997). Industrial dynamics. Journal of the Operational Research Society, 48(10), 1037-1041.
  3. Forrester, J. W. (1958). Industrial dynamics: a major breakthrough for decision makers. Harvard business review, 36(4), 37-66.
  4. Karnopp, D. C., Margolis, D. L. & Rosenberg, R. C. (1990). System dynamics: a unified approach.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2013). System dynamics. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/system-dynamics/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 18/04/2013 | Laatste update: 05/02/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/system-dynamics/”>Toolshero: System dynamics</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4.7 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie