Noodplan

Noodplan maken - ToolsHero

In dit artikel wordt het maken van een noodplan praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van dit belangrijke onderdeel binnen de organisatie strategie.

Inleiding

Een bedrijf of organisatie starten en bezitten is geweldig. Maar na wat onderzoek te hebben gedaan, realiseren we ons dat de meerderheid van de bedrijven en start-ups failliet gaat. Een ander punt is dat een meerderheid van de bedrijven op een zeker moment tekenen van mislukking vertoont; sommige overleven deze fase en komen er zelfs sterker uit, terwijl andere voor eeuwig in de vergetelheid raken.
Als we dieper graven, ontdekken we dat bedrijven die overleven en groeien een noodplan hebben dat is opgesteld om bedrijfsrampen te bestrijden.

Wat is een bedrijfsramp?

De oorzaak van een bedrijfsramp kan van alles zijn: van een natuurramp tot een technische fouten van een criminele activiteit tot een fatale fout gemaakt door een of meerdere medewerkers. Het kan ook een verandering in de markttrends zijn; het niet kunnen bijhouden van de innovatie en technologie van dat moment.

Wat is een noodplan?

Een noodplan zorgt ervoor dat een bedrijf in korte tijd weer kan herstellen en weer diensten en/ of producten kan leveren. Voor het opstellen van een succesvol bedrijfsnoodplan is een hoop voorbereiding en oefening nodig. Voorbereiding is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat bedrijven een uitgebreid en uitvoerbaar plan op papier kunnen zetten. En oefening, het testen van het plan door middel van praktijkoefeningen, maakt het plan meer uitvoerbaar, relevant en up-to-date.

Hoewel bedrijven wel wat standaard oefeningen zullen hebben, is er geen vaste regel of een bepaald model voor het opstellen van een noodplan. Elk bedrijf heeft zijn eigen arbeidsethos, operationele voorschriften en doelen, dus elk bedrijf heeft een exclusief plan nodig dat is aangepast aan zijn behoeften.

Onderdelen van een noodplan

Elk noodplan zou drie belangrijke aspecten moeten bevatten die hieronder kort worden uitgelegd:

De ramp herkennen

Ten eerste moeten we weten wat een ramp is. Een ramp voor een bedrijf houdt in dat het stopt met het leveren van diensten/producten aan zijn klanten.
Sommige rampen zijn duidelijk, zoals een natuurramp of een operationele fout, terwijl er bij andere wat meer gezond verstand van de leden van een organisatie nodig is om ze te herkennen. De rol van het management van de organisatie is cruciaal als het gaat om het besef dat één of meerdere bedrijfsplannen niet goed werken.

Op de ramp reageren

Het is belangrijk dat elke medewerker weet wat hij moet doen als er zich een ramp voordoet en dat hij naar zijn vermogen handelt. Medewerkers die proactief handelen na een ramp zijn een aanwinst voor elk bedrijf. Maar het is de verantwoordelijkheid van de bedrijfsleiders en -managers om hun teams te trainen en ze op elke situatie voor te bereiden.

Voorbereiding voor herstel

Herstel is alleen mogelijk als bedrijven al voorbereid zijn op en ruimte hebben opengelaten voor het ergste scenario. In deze fase moeten er zware beslissingen worden genomen door het management, zoals het ontslaan van trouwe werknemers, het verkopen van waardevolle activa, het aangaan van leningen, enzovoort. Maar bovenal is het voor een succesvol herstel van essentieel belang om gemotiveerd en gepassioneerd te blijven over het behalen van de bedrijfsdoelen.

Wie maakt het noodplan voor een bedrijf?

Voor bedrijven van elke omvang is het ontwerpen van een noodplan geen taak voor één persoon. Van de voorbereiding tot de uitvoering is elke werknemer van een bedrijfsorganisatie, van de junior tot de CEO, in elke fase van het noodplan even belangrijk.

Twee praktijk voorbeelden van bedrijfsrampen

Laten we twee bedrijven als praktijk voorbeeld nemen om het concept van een bedrijfsnoodplan beter te leren begrijpen. Als eerste bespreken we Nokia, een Fins bedrijf dat eerst het grootste merk op het gebied van mobiele telefoons was, en ten onder is gegaan na een ongelukkige reeks van gebeurtenissen. En vervolgens gaan we naar Apple, een andere fabrikant van mobiele telefoons, waarvan de start niet zo indrukwekkend was als die van Nokia, maar uiteindelijk voor altijd de manier veranderde waarop mobiele telefoons gebruikt en gemaakt worden.

Voorbeeld Nokia Mobiles

Nokia Mobile is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat werd gerund zonder een noodplan en als gevolg hiervan uiteindelijk in het stof moest bijten.
Nokia, een van de meeste beroemde fabrikanten van mobiele telefoons voor consumenten uit de geschiedenis, heeft alle records gezet en gebroken op het gebied van omzet en klantenbereikbaarheid over de wereld. Het bleef 14 jaar lang de belangrijkste verkoper van mobiele telefoons, maar naarmate de tijd vooruit ging, zette de neergang in en brak de tijd aan waarin Microsoft het bedrijf overnam. De neergang stopte niet op dat moment, en zelfs na zoveel moeite en een investering van 10 miljard dollar slaagde het merk er niet in om zijn verloren positie op de markt te heroveren.
Hoewel sommigen zullen zeggen dat het geval van Nokia geen ramp is, weten bedrijfsexperts dat het in feite een perfect voorbeeld is van een bedrijfsramp. Zoals we eerder hebben gedefinieerd, is er sprake van een ramp wanneer een bedrijf geen diensten/producten kan leveren aan zijn klanten.

Waarom is Nokia failliet gegaan?

Wat er eigenlijk gebeurd is, is dat terwijl Nokia te druk bezig was met het beheer van zijn verkopen, de iPhone en andere concurrenten met innovatieve ideeën op de markt kwamen. De introductie van de iPhone in 2007 was het begin van Nokia’s einde. Met de introductie van de iPhone bepaalde Apple in feite wat de telefoon voor de toekomst is. Andere concurrenten zoals Samsung volgden het voorbeeld en fabriceerden smartphones die goedkoop waren en over veel smartfuncties beschikten. De ramp voor Nokia was de verandering in de markttrend, Nokia was zich jarenlang niet bewust van de situatie, laat staan van het opstellen van een noodplan.

Apple

Vooral bekend door de iPhone, is Apple een Amerikaans bedrijf dat in 1976 zijn werkzaamheden begon als ontwerper en fabrikant van computerhardware en software. Het trok steeds meer interesse van het publiek met zijn zeer innovatieve ideeën en producten zoals de Macintosh Personal Computer, maar heeft in de jaren 70, 80 en begin jaren 90 nooit een grote plaats op de markt kunnen veroveren. In deze periode heeft Apple veel producten uitgebracht en die waren bijna allemaal grote flops. Dit waren onder andere de Macintosh Portable, een op een batterij werkende computer, en Newton, een personal digital assistant.

Apple kreeg in 1998 de eerste doorbraak met de productie van iMac-computers. Deze serie van personal computers was een succes en zorgde dat het bedrijf winstgevend werd. Dit werd doorgezet met de release van de Mac OS X, iPod, iPhone en MacBook; dit waren allemaal grote successen.

Wat kunnen we leren van Apple en wat zou je moeten opnemen in je noodplan?

Er bestaat geen interessanter verhaal dan dat van Apple. Het bedrijf faalde jarenlang, liet jarenlang doorzettingsvermogen zien en kreeg uiteindelijk succes wat nog jarenlang zal voortduren. Bedrijven en start-ups kunnen veel leren van Apple; laten we het opsplitsen in een aantal punten. Als je een bedrijf hebt, wil je deze punten misschien in je noodplan opnemen.

Alleen verandering is constant

Hoe goed je dienst of product het op dit moment ook doet, je moet zoeken naar constante verbeteringen en up-gradaties. De enige bekende regel om te overleven en te groeien, is dat je je moet aanpassen aan de altijd veranderende businesstrends.

Bedrijven die ondanks verlies vasthouden aan hun oorspronkelijke arbeidsethos zijn zelden succesvol, terwijl bedrijven die besluiten hun koers volgens de marketingtrends te veranderen de markt regeren. De voorbeelden die hierboven zijn besproken, bewijzen dit.

Loop niet blind achter de kudde aan

Alle succesvolle bedrijven van dit moment hebben iets gemeen; ze hadden allemaal een uniek idee dat inging tegen de gebruikelijke bedrijfsnormen en soms zelfs tegen de gangbare logica.

Wees Moedig en Anders

De meeste falende bedrijven van dit moment hebben ook iets gemeen; ze volgen blindelings een van de huidige trends op de markt, die vervolgens binnen korte tijd achterhaald raakt, waarna alle investeringen en inspanningen verloren gaan.

Conclusie

Zakendoen draait helemaal om het nemen van risico’s, anders zijn, en het tonen van doorzettingsvermogen in tijden van verlies. In de wereld vol risico’s en rampen zijn alleen bedrijven die een noodplan opstellen en up-to-date houden succesvol.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met het opstellen, beheren of uitvoeren van een noodplan? Herken het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die bij kunnen dragen aan goede strategische beslissingen in relatie tot het hebben van een noodplan?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Crouhy, M., Galai, D., & Mark, R. (2006). The essentials of risk management (Vol. 1). New York: McGraw-Hill.
  2. Kopp, E. (2017). Business Continuity Management Plain & Simple: How To Write A Business Continuity Plan (BCP). Kindle Edition. ekpublications.
  3. Sagastume, J. (2016). Business Continuity Concerns when using Mission Critical SaaS Applications. Retrieved from https://www.escrowtech.com/blog/business-continuity-using-mission-critical-saas-applications/.
  4. Wallace, M., & Webber, L. (2017). The disaster recovery handbook: A step-by-step plan to ensure business continuity and protect vital operations, facilities, and assets. AMACOM Div American Mgmt Assn.

Citatie voor dit artikel:
Sagastume, J. (2018). Noodplan. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/noodplan/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/noodplan/”>ToolsHero: Noodplan</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Noodplan, 0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here