Innovatief denken: de uitleg en betekenis
Innovatief denken: in dit artikel wordt innovatief denken van David Weiss en Claude Legrand praktisch uitgelegd. Dit artikel belicht naast de achtergrond, de definitie en het innovatieproces in vier stappen ook het belang van herhaling en toepassing. Na het lezen begrijp je de basis van deze strategietool. Veel plezier met lezen!
Inleiding
Er is geen organisatie ter wereld, die geen hogere productiviteit wil of wil groeien. Maar daar is wel innovatie en vernieuwing voor nodig. Grote baanbrekende pioniers zoals Apple, Virgin en Toyota bewijzen dat.
Stuk voor stuk zijn zij marktleider en blijven zij met grote sprongen vooruit op hun concurrenten. Maar hoe doen ze dat? Door creativiteit en innovatie samen te voegen en volop in te zetten bij de lancering van nieuwe producten en diensten. Daarnaast investeren zij veel in innovatie.
Wat is innovatief denken?
En daar ontbreekt het bij veel bedrijven aan; lef. Ondanks dat het duidelijk is dat innovatie tot groei leidt, durven veel organisaties toch die sprong in het diepe niet aan. Om bedrijven te stimuleren om tot meer innovatie en vernieuwende ideeën over te gaan, ontwikkelden de Amerikaanse bedrijfsadviseurs David Weiss en Claude Legrand de four-step innovation process of te wel innovatief denken.
Door toepassing van innovatief denken, zijn bedrijven beter in staat om open te staan voor veranderingen en vernieuwingen en durven zij te investeren in creativiteit en nieuwe ideeën.
Out of the box
Weiss en Legrand zijn er van overtuigd dat innovatie in elk bedrijf leidt tot groei. Door middel van ´out of the box´ innovatief denken, kan het niveau van innovatie binnen een bedrijf enorm verhoogd worden.
Albert Einstein gaf al aan dat het ware teken van intelligentie niet de kennis, maar de verbeelding is. Door letterlijk buiten het kader te denken, kunnen er goede ideeën en praktische oplossingen worden gecreëerd.
innovatief denken in vier stappen
In vier stappen garanderen Weiss en Legrand, dat bedrijven in staat zijn meer uit hun creativiteit te halen en het belang van innovatie in te zien:
- Stel doelen op, waarbij innovatie van toepassing is en gebruikt kan worden. Leer tevens de medewerkers de noodzaak van innovatie in te zien.
- Initieer innovatieworkshops, waarin medewerkers gestimuleerd worden om deel te nemen aan het laterale denkproces. Hierdoor zien zij hoe langer hoe meer het belang van innovatie.
- Implementeer nieuwe ideeën in een zo´n vroeg mogelijk stadium van ontwikkeling, waardoor mogelijke weerstand tot een minimum beperkt wordt en medewerkers beter in staat zijn om met veranderingen om te gaan.
- Evalueer de toepassing en vooruitgang van de innovatie.
Herhaling
Na uitvoering van de vierde stap kan er opnieuw worden gestart met de eerste stap uit de cyclus. Bij deze herhaling is het minder belangrijk om de medewerkers de noodzaak van innovatie bij te brengen. Dit proces zijn ze immers al gewend. Er is zelfs kans, dat er spontaan nieuwe ideeën ontstaan.
Het toepassen van innovatief denken
Er zijn bedrijven die voor het innovatief denken creativiteitstechnieken gebruiken, waardoor hun personeel extra geprikkeld wordt om tot creatieve ideeën te komen. Het is de uitdaging om nieuwe combinaties te vinden van technische mogelijkheden en behoeften uit de markt. Om het gouden idee uit te werken is een goed draagvlak binnen de organisatie een vereiste om het uitgewerkte concept te realiseren.
Voorstanders van de innovatie zijn namelijk doorslaggevend in de opinievorming. Externe partijen zijn een belangrijke succesfactor en daarom is het verstandig om ook hen te betrekken bij het innovatieproces.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? In hoeverre ben je bekend met innovatief denken? Herken je de praktische uitleg en heb je eventueel nog aanvullingen? Wat zijn voor jou succesfactoren die bijdragen om ‘out of the box’ innovatief te denken?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Legrand, C., & LaJoie, R. (2013). How Service Innovation Boosts Bottom Lines. Technology Innovation Management Review, (September 2013: Managing Innovation for Tangible Performance).
- Weiss, D. S., & Molinaro, V. (2010). The leadership gap: Building leadership capacity for competitive advantage. John Wiley & Sons.
- Weiss, D. S., & Legrand, C. (2011). Innovative Intelligence: The Art and Practice of Leading Sustainable Innovation in Your Organization. John Wiley & Sons.
Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). Innovatief denken (Weiss & Legrand). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/innovatief-denken-weiss-legrand/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 21/10/2013 | Laatste update: 23/05/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/innovatief-denken-weiss-legrand/”> Toolshero: Innovatief denken (Weiss & Legrand)</a>