Egelprincipe van Jim Collins

Egelprincipe van Jim Collins

In dit artikel wordt het Egelprincipe, ook bekend als het Hedgehog Concept van Jim Collins praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie methode.

Wat is het Egelprincipe?

Het Egelprincipe van de Amerikaanse organisatieadviseur Jim Collins, geeft aan hoe een bedrijf of persoon succesvol kan ondernemen. Het draait om de kracht van eenvoud, waarmee de kans van succesvol slagen groter wordt. In zijn boek ‘Good to Great’ uit 2001 omschrijft Jim Collins de overeenkomsten tussen grote organisaties zoals multinationals en het Egelprincipe. Ook al is succesvol ondernemen een enorm complex geheel van samenhangende delen, de essentie ligt volgens Jim Collins bij het ijzersterk principe om te focussen en te concentreren op één ding tegelijk. Hierdoor zijn bedrijven in staat om hun concurrenten te verslaan en uit te groeien tot succesvolle ondernemingen. Doorgaans duurt het volgens Collins gemiddeld vier jaar om binnen een organisatie het Egelprincipe scherp te krijgen.

Klassiek verhaal

Het Egelprincipe is afgeleid van een oud Griekse parabel over de egel en de vos. De vos kan veel dingen tegelijk, houdt de omgeving in de gaten, is slim, kan op afstand inschattingen doen en bedenkt verschillende strategieën om zijn prooi, de egel, te vangen. Het eindigt ermee dat hij telkens bedrogen uitkomt, verslagen wegloopt en z’n neus prikt aan de stekels van de egel. De egel kan slechts één ding en dat doet hij perfect; hij verdedigt zichzelf door zich als een bol op te rollen en zijn stekels uit te zetten. De parabel wordt door Collins doorgezet naar bedrijven. Degenen die grote bedrijven opstarten en succesvol maken, zijn te vergelijken met egels. Zij concentreren zich op één ding en leggen hier de focus op. Bedrijven die met meerdere dingen tegelijk bezig zijn, zijn vossen. De focus kan hierdoor zoekraken, wat het succes niet ten goede komt. Ondanks dat egels traag zijn en minder slim, zijn ze in tegenstelling tot de vos in staat om de wereld te vereenvoudigen en zich te concentreren op één overkoepelende visie.

Cirkels

Volgens Jim Collins bestaat het Egelprincipe uit het doorgronden van drie cirkels, die elk als startpunt een vraag hebben. Daar waar de cirkels elkaar overlappen spreekt hij van het Egelprincipe.

Egelprincipe van Jim Collins - ToolsHero

Cirkel 1: Waar word je zeer gepassioneerd van?

Het gaat hier om het begrijpen en ontdekken van ieders passie binnen de organisatie. Waar ligt het hart van de medewerkers? Welk werk voeren zij met het grootste enthousiasme uit? Wat inspireert hen binnen het bedrijf? Met welke kernwaarden van de organisatie identificeren zij zichzelf het meeste?

Cirkel 2: Waarin ben je de allerbeste?

Hier gaat het erom te begrijpen, waarom de organisatie goed is in wat ze doet. Wat maakt het dat de organisatie op bepaalde punten beter presteert dan andere organisaties? De nadruk en focus moet op de kracht van de organisatie liggen. Het gaat niet alleen om kerncompetenties, maar ook om competenties die nog niet binnen de organisatie behaald zijn. Het is niet erg om zwakke punten te hebben; een organisatie mag ook op bepaalde gebieden minder scoren.

Cirkel 3: Waar kun je geld mee verdienen?

Een organisatie moet goed weten wat de economische motor is, waardoor omzet en winst gegenereerd worden. Waar wordt geld mee verdiend en wat leidt tot een economische voortgang? Met dit inzicht wordt duidelijk wat de grootste en meest duurzame impact heeft op het bedrijfssucces op de lange termijn.

Overlapping

Het is voor bedrijven onvoldoende om alleen hun passie te volgen. Na het onderzoeken van de vragen vanuit de drie cirkels, moet gekeken worden naar het punt waar ze elkaar overlappen. In dit kruispunt is het Egelprincipe te vinden; de centrale visie die de organisatiestrategie ondersteunt. Door de vragen uit de cirkels te beantwoorden, krijgt een organisatie zelfkennis, wat vervolgens vertaald kan worden in een simpel concept wat kan worden gebruikt als referentie bij het nemen van (belangrijke) beslissingen. Daarmee is het Egelprincipe geen doelstelling of strategie; het gaat om inzicht en het is een leidraad voor strategische keuzes.

Naar aanleiding van het Egelprincipe hebben organisaties er baat bij om naar hun bestaande strategie te kijken en zich af te vragen of het anders kan. Om een strategie te herzien is het verstandig om hier het managementteam bij te betrekken. Aan hen moet worden uitgelegd wat het Egelprincipe inhoudt en waarom het van belang is dat de organisatie haar strategie afstemt op de ware passie, talenten en economische mogelijkheden. Na identificatie van het Egelprincipe doen organisaties er goed aan om de focus te leggen op hetgeen men het beste kan, in plaats van te zoeken naar alternatieve strategieën.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met de toepassing van het Egelprincipe (Hedgehog Concept) van Jim Collins? Herken het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die bij kunnen dragen aan goede strategische beslissingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Meer informatie

  1. Collins, J. (2001). Good to Great. HarperBusiness.
  2. Collins, J. (2006). Level 5 leadership: The triumph of humility and fierce resolve. Managing Innovation and Change, 234.
  3. McGrath, D. M., Conway, F. D., &amp Johnson, S. (2007). The extension hedgehog. Journal of Extension, 45(2).
  4. Website Jim Collins: https://www.jimcollins.com/

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Egelprincipe van Jim Collins. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/egelprincipe-jim-collins/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/egelprincipe-jim-collins/”>ToolsHero: Egelprincipe van Jim Collins</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here