Delta model (Wilde en Hax)
Delta model: in dit artikel wordt het Delta model van Dean Wilde en Arnoldo Hax praktisch uitgelegd. Naast wat het is, belicht dit artikel ook de vier elementen, de uitleg van het Delta model acroniem en de gebundelde krachten. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze strategie methodiek. Veel leesplezier!
Wat is het Delta model?
Het Delta model is een strategisch raamwerk dat managers kan assisteren bij het formuleren en implementeren van effectieve bedrijfsstrategieën in het voordeel van hun klanten.
Dit model werd ontwikkeld door de Amerikanen Dean Wilde en Arnoldo Hax. Wilde is een van de oprichters van Dean & Company en Hax is bekend van de MIT / Sloan School of Management.
In het Delta model wordt de klant centraal gezet in het midden van het management. Van daaruit worden de primaire opties onderzocht om klantenbinding te bewerkstelligen.
Het beschrijft strategieën om goed in contact te komen en te blijven met klanten. Zodoende helpt het managers om een efficiënte corporate strategie te formuleren en uit te voeren, waarmee bedrijven zich beter kunnen profileren naar de buitenwereld toe en daarmee klanten naar zich toe trekken.
Delta model: de 4 elementen
Met het oog op totaaloplossingen van de klant, bevat het Delta model de volgende 4 elementen:
1. Strategische driehoek
Door te kijken naar a) het beste product, b) klantoplossingen en c) systeemblokkering kan een strategische positie gedefinieerd worden, waarmee de basis voor winstgevendheid wordt gelegd. Superieure producten spelen in op de behoefte en wensen van klanten en vormen daarmee een oplossing aan hetgeen zij zoeken.
2. Afstemming
Door deze drie strategische opties af te stemmen op de bedrijfsactiviteiten, is een organisatie in staat om te innoveren, zich klantgerichter op te stellen en effectief te werken. Door open te staan voor veranderingen en dit door te voeren in de bedrijfsstrategie en productontwikkeling, zullen klanten meer tevreden zijn.
3. Kernprocessen
Door de belangrijkste bedrijfsprocessen af te stemmen met de gekozen strategie, wordt een doorsnee resultaat vermeden.
Het Delta model identificeert de kernprocessen van een organisatie, waardoor het voortdurend kan reageren op wisselende situaties en worden er gemakkelijker verschillende strategische posities bereikt.
4. Meetmethode
‘Meten is weten’. Tussentijdse meting en evaluatie houdt het overzicht scherp en daar waar nodig kan een organisatie bijsturen.
Delta model acroniem van 5 succesfactoren
Het Delta model is een acroniem van 5 succesfactoren, die verantwoordelijk zijn voor de goede omgang met klanten. Het gaat om Data, Enterprise organisation, Leadership, Targets en Analists, die hieronder kort worden toegelicht:
Data (informatie)
Toegankelijke en kwalitatief goede data in de vorm van informatie, is een eerste vereiste. De opkomst van internet en technologieën rond e-business en e-commerce maken een nieuwe benadering naar doelgroepen (en dus klanten) mogelijk.
Informatie is nodig om analyses uit te kunnen voeren. Informatie door het bedrijf gegeven en verzameld moet bovendien volledig en consistent zijn om betrouwbaar over te komen.
Enterprise organisation (bedrijfsbreed)
Het is belangrijk dat er sprake is van een bedrijfsbrede aanpak. Ongeacht de grootte van een organisatie moet informatie toegankelijk zijn in alle regionen en hiërarchische lagen.
Daarnaast moet informatie snel te verspreiden zijn en afdelingsgrenzen kunnen overstijgen. Daardoor weten alle medewerkers en afdelingen wat er speelt en waar zij rekening mee moeten houden in contact naar klanten.
Leadership (leiderschap)
In elke organisatie is leiderschap nodig. Elke afdeling moet geleid worden en alleen zo kan er besluitvorming plaatsvinden, die gebaseerd is op feiten.
Het is de taak van de leidinggevenden om te sturen op feiten en niet zozeer op basis van intuïtie beslissingen te nemen. Doordat de verantwoording bij de leidinggevende ligt, kan er goed gestructureerd gewerkt worden wat de service naar klanten ten goede komt.
Targets (doelen)
Het stellen van duidelijke doelen, maakt het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk waar naartoe gewerkt moet worden. Het is niet vrijblijvend, maar er is een koers uitgezet.
Met een doel voor ogen kan de meest potentiële waarde worden geïdentificeerd. Dat zal tot succes leiden. Natuurlijk zijn bronnen als tijd, geld en medewerkers zijn minstens zo belangrijk. Desalniettemin kan er zonder doelstelling geen goed resultaat worden nagestreefd.
Analists (analyses)
Door middel van analyses krijgt een organisatie kennis van hetgeen zij doen en of doelen behaald worden. Daarvoor moeten analytische modellen worden gebouwd én onderhouden.
Zodoende is het nodig om vooraf te bepalen met welke technieken, algoritmes en modellen er gewerkt gaat worden en welke het beste passen om een specifiek organisatieprobleem aan te pakken. Vervolgens gaan er professionals aan de slag om analytische software te ontwikkelen, waarna er mee gewerkt kan worden.
Gebundelde krachten in het Delta model
Alle 5 de succesfactoren zijn nodig in het Delta model. Wanneer er 1 wegvalt, heeft dat invloed op de overgebleven 4 factoren en is de balans weggevallen.
Zonder toegankelijke informatie wordt het bijvoorbeeld heel moeilijk om dit bedrijfsbreed door te voeren en vervolgens een objectieve analyse mee te maken.
Klantbelang
Het klantbelang staat bij Hax en Wilde centraal. Een organisatie heeft z’n bestaansrecht te danken aan de klant. Vanuit de klant vinden alle bedrijfsactiviteiten plaats.
Daarom moet de klant gekoesterd worden. Door middel van superieure prestaties kan een organisatie zich onderscheiden.
Dat zorgt voor tevreden klanten die vervolgens zullen terugkomen. Deze klantenbinding kan alleen tot stand komen door diepgaande kennis van de klant en een nauwe relatie met hem op te bouwen en tot stand brengen.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het Delta model of heb je aanvullingen? Gebruik jij het Delta model bij het formuleren en implementeren van effectieve bedrijfsstrategieën? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die kunnen bijdragen aan goede uitwerking van bedrijfsstrategieën in het voordeel van de klanten?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Hax, A., & Wilde II, D. (2001). The Delta Model—discovering new sources of profitability in a networked economy. European Management Journal, 19(4), 379-391.
- Hax, A. C., & Wilde, D. L. (2003). The Delta Model-a new Framework of strategy. Journal of strategic management education, 1(1), 1-21.
- Hax, A. C., & Wilde, D. (2010). The Delta Model. New York, NY: Springer.
Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2019). Delta model (Wilde en Hax). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/delta-model/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 05/05/2019 | Laatste update: 21/08/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/delta-model/”>Toolshero: Delta model (Wilde en Hax)</a>