ADL matrix

Strategic condition matrix - ToolsHero

In dit artikel wordt de ADL matrix van Arthur D. Little praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie tool.

Inleiding

Om meer inzicht te krijgen in de concurrentieposities van organisaties, heeft Arthur D. Little de strategische conditie matrix (ADL matrix) ontwikkeld.

De ADL matrix bestaat uit twee belangrijke dimensies: concurrentiepositie en de industriële looptijd (volwassenheid van het product).

ADL matrix, twee vragen

De industriële looptijd is vergelijkbaar met de Product Life Cycle (PLC) en wordt in de ADL matrix vertaald naar een industriële levenscyclus van een product.

Bij onderzoek naar de concepten van concurrentiepositie is het goed om antwoord op twee vragen te krijgen:

  • Hoe sterk is de strategische positie van de organisatie?
  • In welk stadium van zijn levenscyclus bevindt zich de industrie / segment?

In onderstaand model wordt de ADL matrix volgens Arthur D. Little uitgelicht, waarbij de combinatie van de verschillende stadia in concurrentiepositie en in industriële looptijd, bepalend zijn voor de strategie van een organisatie:

ADL matrix van arthur Little - Toolshero

Industriële looptijd

Binnen de industriële looptijd onderscheidt Little vier categorieën:

Embryonale fase

Introductie van product, o.a. gekenmerkt door snelle groei op de afzetmarkt, heel weinig concurrentie en (nog) hoge verkoopprijzen.

Groeifase

De afzetmarkt versterkt zich en de verkoop neemt toe; er zijn weinig tot geen concurrenten.

Volwassenheidsfase

De afzetmarkt en marktaandeel zijn stabiel, er is sprake van een gevestigd klantenbestand en de prijs verlaagt door het groeiend aantal concurrenten.

Vergrijzingsfase

De vraag naar het product neemt af en bedrijven verlaten de afzetmarkt. Organisaties stoppen met consolideren of verlaten de afzetmarkt.

Concurrentiepositie

Voor het bepalen van de concurrentiepositie heeft Arthur D. Little vijf categorieën geformuleerd:

  1. Dominant – In dit stadium is weinig of geen concurrentie, doordat er bijvoorbeeld een gloednieuw of onbekend product op de markt wordt gebracht.
  2. Sterk – Het marktaandeel is sterk en stabiel, ongeacht wat concurrenten doen.
  3. Gunstig – De organisatie geniet van de competitieve voordelen in bepaalde segmenten van de afzetmarkt. Er zijn veel concurrenten.
  4. Houdbaar – De organisatie heeft een beperkte positie in de totale afzetmarkt en het marktaandeel is gebaseerd op o.a. een niche of een andere vorm van productdifferentiatie.
  5. Zwak – De organisatie verliest voortdurend marktaandeel en is te klein om winstgevend te blijven.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij ADL matrix toe? Herken je de bovenstaande stappen voor een goede uitwerking van de ADL matrix of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan meer inzicht in de concurrentieposities van organisaties?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Hax, A. C., & Majluf, N. S. (1983). The life-cycle approach to strategic planning.
  2. Proctor, T. (2014). Strategic marketing: an introduction. Routledge.
  3. Sirkis, R. L., Race, S. M., & Little, A. D. (1981). Principles of Strategic Planning for the Food-Service Firm How to select a strategy based on your competitive position in the industry. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 22(1), 35-41.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). ADL matrix. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/adl-matrix/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/adl-matrix/”>ToolsHero: ADL matrix</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

ADL matrix, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here