Acquisition integration approach model

Acquisition integration approach model - ToolsHero

Acquisition integration approach model: in dit artikel wordt het acquisition integration approach model van Philippe Haspeslagh en David Jemison praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategie tool.

Wat is het acquisition integration approach model?

Het acquisition integration approach model (AIA model) of wel het acquisitie en integratiebenaderingsmodel biedt een leidraad en inzicht in fusies en overnames voor het kiezen van de beste integratie aanpak.

Het acquisition integration approach model is ontwikkeld door Philippe Haspeslagh en David Jemison en de heren geven op basis van gedegen onderzoek aan dat een integratie moet voldoen aan twee belangrijke criteria, te weten:

  1. Need for strategic interdependence (behoefte aan strategische afhankelijkheid)
  2. Need for organizational autonomy (behoefte aan organisatorische autonomie)

Het acquisition integration approach model

Acquisition Integration Approache model - Toolshero

Behoefte aan strategische afhankelijkheid

Het belangrijkste doel of de taak van een overname is het creëren van waarde. Deze waarde wordt ingeschakeld wanneer de twee bedrijven of organisaties worden samengevoegd. Er zijn vier types van waardecreatie:

Resource Sharing

Hier wordt waarde gecreëerd door het combineren van de bedrijven op operationeel niveau.

Voordelen van combinatievormen

Hier wordt de waarde wordt gecreëerd door het lenen van de capaciteit, een grotere macht op de markt, kasmiddelen of toegevoegd inkoop (shared services).

General Management Skill Transfer

Hier waarde wordt gecreëerd door middel van coördinatie en controle van verbeterde inzicht door management.

Functionele Skill Transfer

Hier wordt de waarde wordt gecreëerd door het delen van informatie, kennis of door het verplaatsen van mensen naar verschillende plaatsen in een toekomstig gefuseerde organisatie.

Behoefte aan organisatorische autonomie

De vraag rondom de behoefte en noodzaak voor organisatorische autonomie kan aan de hand van de antwoorden op drie basisvragen worden ingevuld:

  1. Hoeveel autonomie moet er worden toegestaan in de gewenste situatie?
  2. Waar of in welke gebieden moet deze autonomie worden toegestaan?
  3. Is autonomie van essentieel belang om de strategische mogelijkheden te bewaren?

De voorkeur overname benaderingen zijn:

  • Preservation (behoud): hier richt het management zich op te intact houden van de bron van de verworven voordelen.
  • Absorpotion (absorptie): de focus van het management is dat haar visie voor de acquisitie goed wordt uitgevoerd.
  • Holding (basis): hier worden de basiswaarden gecreëerd door risicodeling, algemeen management capaciteit of financiële overdrachten. Er is geen behoefte aan integratie.
  • Symbiose (samensmelting): de gezamenlijke krachten maar ook grenzen worden door het management bepaald en ingericht.

Bedrijven die serieus een overnameproces op grote schaal binnen een jaar willen uitvoeren, kunnen starten met het voortraject door een groep van personen de acquisitie en de nodige voorbereidingen te laten uitvoeren.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre is het acquisition integration approach model nog toepasbaar bij acquisitie verkenning in de huidige economie?? Herken je de bovenstaande praktische uitleg of heb je nog aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes factoren die kunnen bijdragen aan een goede acquisitie strategie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Blumenthal, B., & Haspeslagh, P.C. (1994). Toward a definition of corporate transformation. Sloan Management Review, 35(3), 101-106.
  2. Haspeslagh, P.C. & Jemison, D.B. (1986). Acquisitions: Myths and reality. Insead.
  3. Haspeslagh, P.C. & Jemison, D.B. (1991). Managing acquisitions: Creating value through corporate renewal. Free Press.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Acquisition Integration Approach model. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/acquisition-integration-approach-model/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/acquisition-integration-approach-model/”>Toolshero: Acquisition Integration Approach model</a>

Published on: 17/02/2011 | Last update: 11/01/2022

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Vincent van Vliet
Artikel door:

Vincent van Vliet

Vincent van Vliet is oprichter van Toolshero en verantwoordelijk voor de content en release management. Samen met het team bepaalt hij de strategie en beheert de content planning, marktintroducties, klantervaring en beleidsontwikkeling onderdelen van het bedrijf.

Tags:

Geef een reactie