Abell model

Abell model - ToolsHero

In dit artikel wordt het Abell model van Derek Abell praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige afnemersanalyse.

Wat is het Abell model?

Welk bedrijf wil geen inzicht in haar klanten en de klantbehoeften?

Om een goed overzicht van de diverse afnemers en hun behoeften te krijgen en precies te weten welke technologieën het beste kunnen worden ingezet om de klant te bedienen, ontwikkelde Derek Abell in de jaren ’80 van de vorige eeuw een business definitie model.

Dit marketingmodel staat nog steeds bekend als het Abell Model.

Volgens Derek Abell is het uitgangspunt voor de strategische planning van elke organisatie, dat gedefinieerd wordt in de missie.

Een missie geeft richting aan de organisatie en is de basis voor uitwerking van verdere strategieën.

Bij de formulering van de missie spelen drie vragen een belangrijke rol:

  1. Wie zijn de klanten van de organisatie?
  2. Aan welke klantbehoeften kan de organisatie voldoen?
  3. Welke technieken gebruikt de organisatie om de klantbehoefte te vervullen?

Derek Abell vatte deze drie vragen samen in drie assen: een horizontale as met daarop de klanten / afnemersgroepen, een verticale as met de afnemersbehoeften en een schuine as met de toegepaste technologieën.

In het Abell Model ontstaat zo een totaaloverzicht van de ´business definition´.

Abell model - ToolsHero

Behoeften

In het Abell Model worden alle klantbehoeften die relevant voor het bedrijf zijn, in kaart gebracht. Deze klantbehoeften worden bepaald aan de hand van het product, waardoor er een koppeling naar klantvoordelen wordt gemaakt.

Voorbeeld: Een softwarefabrikant speelt in op de behoefte van de klant door alleen pakketten aan te bieden, die heel gemakkelijk door een leek geïnstalleerd kunnen worden.

Daarnaast bieden zij virusvrije software aan en de mogelijkheid om de software maandelijkse op te schonen.

Ook bieden zij duidelijke handleidingen en telefonische begeleiding.

Technologieën

De term technologieën moet breed worden opgevat. Naast technologieën om tot productie te komen, worden hier ook technologieën bedoeld om het product goed in de markt te zetten.

Welke marketingcampagne wordt ingezet en op welke manier wordt er marktonderzoek naar een product gedaan?

Voorbeeld: Een softwarefabrikant past de nieuwste technologieën toe in zijn softwareproducten. Daarnaast biedt de fabrikant ondersteuning aan klanten door middel van een 24-uurs helpdesk en staat de fabrikant garant voor optimale informatievoorziening.

Afnemers

In de marketing draait alles om de afnemers. Zonder hen zou er geen sprake van markt zijn.

Elke onderneming wil goed tot de kern van zijn afnemers doordringen en vindt het daarom belangrijk om hun afnemers te segmenteren.

Door goed inzicht in de verschillende doelgroepen, kan een organisatie heel gericht zijn producten aanbieden.

Voorbeeld: Een softwarefabrikant levert aan B2B en aan B2C. Deze groepen bereikt de fabrikant onder andere door inzet van eigen accountmanagers, tussenhandel, detailhandel en brancheverenigingen.

Optimalisering

Door het Abell Model krijgt een bedrijf op een snelle en handige manier overzicht van de belangrijkste factoren, die kunnen worden ingezet in het marketing concept.

Het Abell model kan geoptimaliseerd worden, door vanaf de kruising van de drie assen de verschillende aspecten van Afnemers, Behoeften en Technologieën op mate van belangrijkheid te sorteren.

Van de belangrijkste aspecten, die dicht bij de 0-as staan, gaat dan de meeste prioriteit uit. Daardoor weet een bedrijf in een oogopslag waar in eerste instantie aandacht aan besteed moet worden.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij het Abell model toe? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou succes factoren die kunnen bijdragen aan goede uitwerking van het Abell model?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Abell, D. F. (1993). Managing with Dual Strategies: Mastering the Present – Preempting the Future. Simon and Schuster.
  2. Abell, D. F. (1980). Defining the Business: The Starting Point of Strategic Planning. Prentice Hall.
  3. Jain, Subhash C. (2000). Marketing: Planning & Strategy (6th ed.), Cincinnati, OH: South-Western College Publishing, pp 113-114.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2012). Abell model. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/strategie/abell-model/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/strategie/abell-model/”>ToolsHero: Abell model</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Abell model, 4 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here