Social defeat (sociale nederlaag)

Social defeat - Toolshero

Social Defeat: in de psychologie is Social Defeat (sociale nederlaag) een vorm van stress. Het kan worden veroorzaakt door pesten of andere vormen van misbruik door leeftijdsgenoten, familieleden of leidinggevenden op de werkplek.

Social defeat is net zo schadelijk voor iemands geestelijke gezondheid als fysieke aanvallen, en komt vele malen vaker voor. Het is gebleken dat de meeste mensen op een bepaald moment in hun leven een of andere vorm van social defeat hebben meegemaakt.

Het is een belangrijk gebied geworden voor psychologen om te bestuderen en nieuw onderzoek te doen naar de beste manier om mensen te helpen die aan dit type stress lijden.

Social defeat treedt op wanneer iemand het gevoel heeft dat hij of zij “minder dan” is omdat hij of zij werd afgewezen of vernederd werd door een ander persoon (al dan niet opzettelijk). Dit gevoel leidt meestal tot woede en wrok jegens de persoon die het heeft toegebracht. Sommige mensen kunnen de gevoelens van een nederlaag van zich afschudden, terwijl anderen er geobsedeerd door raken.

Wat is social defeat in de psychologie?

Social defeat is een term in de psychologie die de ervaring beschrijft om verslagen te worden door andere mensen. Social defeat kan worden veroorzaakt door pesten, je afgewezen voelen of je een buitenstaander voelen. Of het ons nu rechtstreeks wordt aangedaan of we zijn er getuige van dat het iemand anders overkomt, sociale nederlagen kunnen langdurige gevolgen hebben voor onze geestelijke gezondheid en welzijn.

De gevolgen van social defeat omvatten vaak depressie, gevoelens van hopeloosheid, angststoornissen (inclusief posttraumatische stressstoornis), problemen met interpersoonlijke relaties en problemen met het gevoel van eigenwaarde. Mensen die sociaal verslagen zijn, kunnen ook verhoogde agressie of geweld jegens anderen vertonen (zoals huiselijk geweld).

De hypothese van social defeat in de psychologie

De hypothese van deze theorie is gebaseerd op de veronderstelling dat er in elke samenleving sociale hiërarchieën bestaan. Deze hiërarchieën komen tot stand door agressie en dominantie; sterkere of krachtigere individuen winnen meestal ten koste van zwakkere of minder krachtige individuen (een concept dat bekend staat als Social Dominance Theory).

De definitie van social defeat is “het verlies van macht, status of zelfrespect als gevolg van verbaal of fysiek misbruik door anderen”.

Volgens deze definitie ervaren sommige kinderen die op school worden gepest dagelijks een social defeat – vooral als hun leeftijdsgenoten hen uitlachen vanwege herhaalde fouten op de speelplaats. Deze constante overheersing kan leiden tot een laag zelfbeeld (of een andere negatieve impact) lang nadat het pesten is gestopt.

Stress en social defeat

Stress speelt een grote factor in social defeat. Stress kan door veel factoren worden veroorzaakt, maar de twee meest voorkomende oorzaken zijn fysieke stressoren en psychologische stressoren. Fysieke stressoren zijn meestal gemakkelijker te beschrijven omdat ze tastbaarder zijn. Fysieke stressoren kunnen komen in de vorm van een aanval, geweld of een andere traumatische gebeurtenis.

Psychologische stressoren zijn veel moeilijker om over te praten omdat het geen tastbare objecten zijn die kunnen worden gezien of aangeraakt. Ze komen meestal in de vorm van emotionele gebeurtenissen, cognitief functioneren of gemoedstoestanden.

Social defeat die voortkomt uit psychologische gebeurtenissen is doorgaans veel moeilijker om mee om te gaan dan social defeat die voortkomt uit fysieke gebeurtenissen, omdat psychologische gebeurtenissen subtiel zijn en pas als schadelijk worden herkend als het te laat is.

De factor van social defeat

Social defeat komt vaker voor dan men zou denken, en sommige mensen zijn er vatbaarder voor dan anderen. Kinderen die bijvoorbeeld regelmatig op school worden gepest, hebben vanwege hun jonge leeftijd meer kans op een social defeat.

Aan de andere kant van het spectrum staan tieners er ook om bekend dat ze vatbaar zijn voor sociale nederlagen omdat ze de neiging hebben onzeker te zijn over hoe ze eruitzien of zich gedragen in de buurt van anderen (vooral als ze niet bij hun leeftijdsgenoten passen). Mensen met een laag zelfbeeld zijn ook kwetsbaarder voor social defeats omdat ze het gevoel hebben dat hun mening er niet toe doet of dat het niemand iets zou schelen als ze door iemand anders worden vernederd.

Andere factoren die ervoor kunnen zorgen dat iemand sociaal verslagen wordt, zijn onder meer financiële problemen, gebrek aan sociale steun en gebrek aan ‘self-efficacy’ (zelfeffectiviteit). Zelfeffectiviteit is moeilijk naar het Nederlands te vertalen en wordt door Albert Bandura (1986) omschreven als ‘het vertrouwen dat mensen hebben in hun eigen vermogen om specifiek gedrag in verschillende omstandigheden uit te voeren’. Social defeats kunnen ook hele groepen mensen overkomen.

Tips om social defeat te voorkomen

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om social defeat te voorkomen:

  • Blijf positief. Ontwikkel een routine die je helpt om je meer op je gemak te voelen in je dagelijkse leven.
  • Bouw een supportnetwerk op. Breng jezelf niet in situaties waarin je sociaal verslagen zou kunnen worden, en zorg ervoor dat je mensen hebt die hun macht of kracht zullen gebruiken om je te beschermen als dat nodig is.
  • Houd je gevoelens bij. Als je merkt dat je boos of verdrietig bent, neem dan wat tijd voor zelfzorg door iets rustgevends te doen en gezond voedsel te eten.
  • Accepteer hulp wanneer deze wordt aangeboden. Sommige mensen zijn vatbaarder voor social defeat dan anderen, maar onthoud dat er altijd mensen zijn die je bondgenoten kunnen zijn. Vrienden en familieleden zullen je liefde tonen als je ze binnenlaat, dus probeer je vaker open te stellen.

Stadia van social defeat

Er zijn specifieke stadia die vaak voorkomen wanneer iemand sociaal wordt verslagen. Sommige mensen kunnen alle stadia ervaren, terwijl anderen er misschien maar een paar ervaren voordat ze herstellen.

Depressie

Het kan heel moeilijk zijn om social defeats te overwinnen, vooral als het meer dan eens gebeurt in de loop van ons leven. Het hebben van depressieve gevoelens nadat je sociaal verslagen bent door iemand anders is volkomen normaal, omdat je je emoties aan het verwerken bent en tijd nodig hebt om te genezen.

Herstel

Deze fase treedt meestal vrij snel op na het ervaren van een social defeat door een andere persoon. De hersteltijd duurt meestal langer als mensen chronische stress ervaren of als hun coping-mechanismen niet zo goed werken als zou moeten.

‘Re-victimisatie’

Opnieuw slachtoffer worden betekent dat je misschien meer dan eens social defeat meemaakt, of dat je niets doet om het te voorkomen. Als dit meer dan eens gebeurt, wil je misschien een hulpverlener spreken die je kan helpen bij het genezingsproces.

Weerstand / veerkracht

Herstel is de laatste fase voordat iemand veerkrachtig wordt nadat hij sociaal is verslagen door een andere persoon. Dit betekent dat ze sterk genoeg zijn om door moeilijke situaties heen te komen zonder zich depressief of overstuur te voelen.

Gezondheidsproblemen

Een gebrek aan zelfzorg is in verband gebracht met stress en angststoornissen, dus zorg ervoor dat je jezelf gezond houdt door voldoende te slapen en regelmatig uitgebalanceerde maaltijden te eten.

Voorbeelden van social defeat

Social Defeat vindt ook plaats in verschillende omgevingen, hier zijn enkele voorbeelden van hoe het eruit zou kunnen zien:

Wil je onbeperkte en advertentievrije toegang?   

Pesten op de werkvloer

Als je baas constant tegen je schreeuwt of je uitlacht als je een fout maakt, kan dat als een social defeat worden beschouwd. Het is belangrijk om te onthouden dat als je baas hatelijke opmerkingen over je maakt of onnodige druk op je uitoefent, hij verkeerd zit en niet zo’n macht over een ander zou mogen hebben.

Huwelijksmisbruik

Als iemand zijn partner slaat of schudt uit boosheid, is de kans groot dat hij of zij controle probeert uit te oefenen, ook al is dit verkeerd. Hieronder valt ook verbaal geweld en het gebruiken van kinderen als een wapen tegen elkaar.

Financiële problemen

Het verliezen van een baan kan veel stress veroorzaken, waardoor het moeilijk is voor mensen om te functioneren zonder zich verslagen te voelen. Omgaan met schulden die onoverkomelijk lijken, kan ook leiden tot gevoelens van wanhoop, wat een ander voorbeeld is van social defeat.

Het belang van zelfzorg

Zelfzorg is van vitaal belang om social defeat te overwinnen en verder te gaan met je leven. Niemand kan volledig zelfredzaam zijn en er komt altijd een moment in ieders leven dat hulp van iemand anders of op zijn minst enige hulp van buitenaf nodig is. Daarom is het belangrijk om een supportnetwerk op te bouwen voordat je het echt nodig hebt.

“We don’t develop courage by being happy every day. We develop it by surviving difficult times and challenging adversity”. – Barbara de Angelis.

Er zijn eenvoudige manieren om voor jezelf te zorgen die je kunt implementeren om social defeats te voorkomen of te helpen aanpakken, waaronder:

Gezond eten

Je dieet zal een groot verschil maken in je energieniveau, vooral als je eet vlak voordat je naar bed gaat. Het laatste dat je nodig hebt nadat je een moeilijke situatie hebt overleefd, is de hele tijd moe zijn vanwege wat je in je lichaam stopt.

Genoeg slaap krijgen

We slapen een derde van ons leven, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat we elke nacht de juiste hoeveelheid rust krijgen. Dit helpt ons rustiger en meer ontspannen te zijn, wat ons zelfs op stressvolle dagen, wanneer alles uit elkaar lijkt te vallen, in een goed humeur kan houden.

Regelmatig sporten

Het lijkt misschien te veel werk om voor ons lichaam te zorgen als we zoveel andere bezigheden in ons leven hebben, maar lichaamsbeweging kan ook je humeur en stress verbeteren.

Copingstrategie of coping mechanisme

Of je nu te maken hebt met chronische stress (veroorzaakt door medische problemen) of acute stress (veroorzaakt door iets specifieks zoals een interview, presentatie of vergadering), het is belangrijk om te onthouden dat je een social defeat niet altijd kunt vermijden.

Af en toe hebben we kortetermijnoplossingen nodig; andere keren hebben we langdurige nodig. Copingstrategie of coping mechanismen zijn alle tools die we gebruiken om ons te helpen ons leven beter te managen door bezorgdheid en angst voor social defeat te verminderen, zoals elke ochtend mediteren of bidden, naar een therapeut gaan, investeren in nieuwe hobby’s en interesses, educatieve lessen volgen, komedies kijken, onze schermtijd minimaliseren of het lezen van klassieke romans of poëzie.

Het is echter mogelijk om de impact van stress te verminderen door voor onszelf te zorgen en waakzaam te blijven in het herkennen wanneer we het meeste risico lopen op een social defeat.
Als je weet dat je in bepaalde situaties extreem angstig wordt en de neiging hebt om te ontploffen als iemand je irriteert, is het misschien een goed idee om dat soort mensen en plaatsen te vermijden totdat je beter bent uitgerust om met de stress om te gaan.

Of als er onlangs iets is gebeurd dat bijzonder verontrustend of zorgwekkend is, neem dan wat tijd voor jezelf door dingen te doen die helpen je stress te verminderen, zoals goed slapen, regelmatig sporten, tijd buitenshuis doorbrengen en gezonde maaltijden bereiden.

Conclusie

Zoals hierboven vermeld, is stress een enorme factor die social defeat veroorzaakt, omdat het ons vatbaarder maakt om sociaal verslagen te worden door anderen. Stress wordt veroorzaakt door zowel fysieke als psychologische gebeurtenissen, dus sommige vormen van social defeat kunnen voorkomen worden, terwijl andere gewoon niet kunnen worden gestopt.

Het absorberen van stress van andere mensen kan langdurige persoonlijkheidsveranderingen veroorzaken bij mensen die chronische stress ervaren (zoals depressie).

Het is belangrijk om te onthouden dat er veel manieren zijn om social defeats te behandelen of te voorkomen, maar het komt meestal neer op zelfzorg.

Social defeat wordt niet alleen veroorzaakt door pesten, maar ook door gebrek aan steun van familieleden, financiële problemen, gebrek aan vertrouwen in iemands capaciteiten en vele andere factoren. Er zijn coping-mechanismen voor social defeat die kunnen helpen om de situatie te behandelen als het toch gebeurt.

  Ontvang gratis ons Toolshero Top 30 modellenboek   

Nu is het jouw beurt

Wat vind jij? Begrijp je de uitleg van social defeat? Heb je ervaringen gehad waarin je je sociaal verslagen voelde? Geef ons je mening over social defeat; heb je suggesties of iets om te delen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Björkqvist, K. (2001). Social defeat as a stressor in humans. Physiology & behavior, 73(3), 435-442.
  2. Golden, S. A., Covington, H. E., Berton, O., & Russo, S. J. (2011). A standardized protocol for repeated social defeat stress in mice. Nature protocols, 6(8), 1183-1191.
  3. Meerlo, P., Overkamp, G. J. F., Daan, S., Van Den Hoofdakker, R. H., & Koolhaas, J. M. (1996). Changes in behaviour and body weight following a single or double social defeat in rats. Stress, 1(1), 21-32.
  4. Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendano, D. (2022). Social defeat (sociale nederlaag). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/psychologie/social-defeat/

Gepubliceerd op: 28/03/2022 | Laatste update: 28/03/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/psychologie/social-defeat/”>Toolshero: Social defeat (sociale nederlaag)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Geef een antwoord