PANAS scale test

PANAS scale test - Toolshero

PANAS scale test: in dit artikel wordt de PANAS scale test, ontwikkeld door David Watson, Lee Anna Clark en Auke Tellegen praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige persoonlijk geluk en motivatie gedachtegoed. Veel leesplezier!

Wat is de PANAS scale test?

Positive and Negative Affect Schedule / Positief en Negatief Affect Schaal, beter bekend als de PANAS scale test is een vragenlijst voor zelfrapportage.

De lijst bestaat uit twee onderdelen, ook wel stemmingsschalen genoemd. De ene schaal meet het positieve gevoel en de ander meet het negatieve gevoel dat iemand heeft. Elk onderdeel bevat tien begrippen, waarop men kan invullen in een gradatie van 1 tot en met 5, in hoeverre men het ermee eens is of dat het op hem van toepassing is.

Gratis e-book bij Toolshero

De PANAS scale test werd in 1988 ontwikkeld door drie Amerikaanse psychologen: David Watson, Lee Anna Clark en Auke Tellegen. Destijds werd de PANAS scale test vooral toegepast om wijzigingen in het gevoel en de emotie te meten bij het uitvoeren van onderzoekstaken.

Daarnaast wordt de test ook gebruikt als onderzoeksinstrument in groepsstudies. Het is een psychometrische schaal, waarmee de relatie tussen positieve en negatieve emoties wordt aangetoond met persoonlijkheidsstatistieken en -kenmerken. Bij het invullen van de vragenlijst gaat het erom hoe mensen zich voelen op dat moment.

Desalniettemin is de PANAS scale test gericht op zelfrapportage, wat het soms moeilijk maakt om nauwkeurig de gemoedstoestand van mensen te beoordelen. De mens is nu eenmaal subjectief en kan zijn eigen emotionele stemming onder- of juist overschatten.

Begrippen

De PANAS scale test is inmiddels een genormeerde manier om veranderingen in de gemoedstoestand te meten. In de test zijn 20 begrippen opgenomen, waarbij er tien gericht zijn op een positieve emotie en de ander tien gericht zijn op een positieve emotie.

In eerste instantie waren er 60 begrippen in de test opgenomen, maar na meerdere tests en eliminatieronden bleven er 20 uitgebalanceerde begrippen over. Zodoende dat in onderstaande tabel de originele Engelse woorden tussen haakjes achter de Nederlandse vertaling te vinden zijn:

Begrippen met positief effect

  1. Aandachtig, attent (Attentive)
  2. Energiek (Active)
  3. Alert (Alert)
  4. Opgewekt, uitgelaten (Excited)
  5. Enthousiast (Enthusiastic)
  6. Vastberaden, vastbesloten (Determined)
  7. Geïnspireerd (Inspired)
  8. Zelfverzekerd, trots (Proud)
  9. Geïnteresseerd (Interested)
  10. Sterk (Strong)

Begrippen met negatief effect

  1. Vijandig (Hostile)
  2. Prikkelbaar, geïrriteerd (Irritable)
  3. Beschaamd (Ashamed)
  4. Schuldig (Guilty)
  5. Terneergeslagen (Distressed)
  6. Ontdaan, bedroefd (Upset)
  7. Angstig (Scared)
  8. Bang (Afraid)
  9. Rusteloos, gejaagd (Jittery)
  10. Nerveus, gespannen (Nervous)
PANAS Scale Test model - ToolsHero

Figuur 1 – een overzicht van de positieve en negatieve punten

De PANAS scale test en de Likert schaal

Deelnemers aan de PANAS scale test reageren door op alle 20 begrippen volgens de Likert schaal te reageren. Dit houdt in dat er de volgende mogelijkheden zijn:

  1. dit begrip is voor de deelnemer heel weinig of helemaal niet van toepassing
  2. dit begrip is een beetje voor de deelnemer van toepassing
  3. dit begrip is matig voor de deelnemer van toepassing
  4. dit begrip is veel voor de deelnemer van toepassing
  5. dit begrip is heel veel voor de deelnemer van toepassing

De uiteindelijke score van de PANAS scale test is de som van de 10 begrippen op de positieve schaal en de som van de 10 begrippen op de negatieve schaal. Het gewicht dat er aan wordt toegekend is positief bij antwoorden op de positieve schaal en negatief bij antwoord op de negatieve schaal.

Versies van de PANAS scale test

Er zijn meerdere versies van de PANAS scale test door de jaren heen ontwikkeld die bestemd zijn voor verschillende doelgroepen, waaronder PANAS-C, PANAS-SF, I-PANAS-SF en PANAS-X.

Zo staat de C in PANAS-C voor ‘children’; deze test is speciaal ontwikkeld om de emotionele uitingen met betrekking tot angst en depressie bij kinderen gemakkelijker te differentiëren. Het is als hulpmiddel gemaakt om de emotie en gemoedstoestand van kinderen beter te meten en te beoordelen.

PANAS-SF is een kortere en meer beknopte versie van de originele PANAS scale test. I-PANAS-SF is de internationale versie van de verkorte PANAS scale test, die met alle 10 de begrippen in de beide schalen door meerdere nationaliteiten op dezelfde manier begrepen en geïnterpreteerd kan worden en daardoor betrouwbaar en geldig is.

In deze test zijn alle dubbelzinnigheden en hoe begrippen geïnterpreteerd kunnen worden verwijderd en vervangen door woorden die een eenduidig betekenis hebben. Daarmee is een betrouwbaar en efficiënte test ontstaan die op internationaal niveau te gebruiken is.

In 1994 ontwikkelden David Watson en Lee Anna Clark een uitgebreidere versie van hun originele PANAS scale test uit 1988; de PANAS-X.

Kenmerkend aan deze test is het feit dat het in 10 minuten kan worden voltooid. De PANAS-X-test bevat de oorspronkelijke begrippen, maar deze zijn nu in drie hoofdcategorieën onderverdeeld. De eerste categorie bevat basis negatieve emoties, waar angst, vijandigheid, schuld en verdriet onder vallen.

De tweede categorie bevat de basis positieve emoties. Hieronder vallen jovialiteit, zelfverzekerdheid en aandacht.

De laatste en derde categorie is die van andere emotionele situaties, zoals verlegenheid, vermoeidheid, sereniteit/ rust en verrassing. Emotie is niet altijd zwart of wit en in die zin geven deze drie hoofdcategorieën inzicht in het fluctueren van de emotionele toestanden waarin mensen zich kunnen bevinden.

PANAS vragenlijst template

Nu je de theorie over de PANAS scale test hebt gelezen kun je jouw kennis in de praktijk gaan toepassen. Begin met het invullen van de PANAS vragenlijst aan de hand van je eigen gevoelens en emoties. Ga aan de slag met het PANAS vragenlijst template.

Download het PANAS vragenlijst template

Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Ben jij bekend met de PANAS scale test? Herken je de praktische uitleg of heb je aanvullingen? Welke ervaringen of tips zou je willen delen op het gebied van emotie testen en/of emoties meten?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Mackinnon, A., Jorm, A. F., Christensen, H., Korten, A. E., Jacomb, P. A., & Rodgers, B. (1999). A short form of the Positive and Negative Affect Schedule: Evaluation of factorial validity and invariance across demographic variables in a community sample. Personality and Individual differences, 27(3), 405-416.
  2. Watson, D., & Clark, L. A. (1999). The PANAS-X: Manual for the positive and negative affect schedule-expanded form.
  3. Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). PANAS scale test. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/psychologie/panas-scale-test/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 25/08/2018 | Laatste update: 19/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/psychologie/panas-scale-test/>Toolshero: PANAS scale test</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 12

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie