Emotionele Intelligentie: uitleg en zelfevaluatie test

emotionele intelligentie van Daniel Goleman - Toolshero

Emotionele Intelligentie: in dit artikel wordt het concept Emotionele Intelligentie van Daniel Goleman praktisch uitgelegd. Naast de betekenis wat het is, wordt toegelicht wat de meerwaarde is van een test. Ook worden de kenmerken, categorieën en componenten van emotionele intelligentie toegelicht. Dit artikel bevat ook een praktische downloadbare test om je te helpen je emotionele intelligentie te ontwikkelen. Veel leesplezier!

Wat is Emotionele Intelligentie? De uitleg en betekenis

De Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman introduceerde in 1995 voor een breed publiek het begrip Emotionele Intelligentie.

Volgens Daniel Goleman zorgen een aantal factoren ervoor om emoties te herkennen en zichzelf te motiveren. Die factoren zijn onder andere het zelf-voelende brein, zelfkennis, zelfbeheersing en geestdrift.

Emotionele Intelligentie wordt gemeten met de EQ-index en is een aanvulling op het traditionele IQ. het wordt ook wel omschreven als de interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie tezamen.

Emotionele Intelligentie test

Het is enigszins onduidelijk wat een Emotionele Intelligentie test precies meet. Grofweg komt het erop neer dat iemand met een laag EQ als ‘eigengereid’ gezien kan worden en iemand met een hoog EQ als ‘aanpassend’ en ‘empathisch’ gezien kan worden.

Belangrijke hoofdvragen bij een EQ test zijn:

  • Hoe gaat iemand om met eigen emoties en die van anderen?
  • Hoe reageert iemand op situaties waar niets aan te veranderen is?

Onderaan dit artikel vind je een zelfevaluatie test waarmee je meteen aan de slag kunt om je zelfbewustzijn en persoonlijke groei te verbeteren.

Emotionele Intelligentie: de kenmerken en categorieën

Bij Emotionele Intelligentie gaat het om een reeks van non-cognitieve vermogens, competenties en vaardigheden. Die combinatie kan ervoor zorgen dat iemand meer kans van slagen heeft, beter doelgericht kan werken en goed kan omgaan met tegenslagen en druk die vanuit de omgeving op hem wordt uitgeoefend.

NLP College

Goleman onderscheidt een aantal componenten en categoriseert ze op de volgende manier:

1. Intrapersoonlijk (innerlijk)

Component
Toelichting

Emotioneel zelfbewustzijn
Kennis van kwaliteiten en valkuilen.

Assertiviteit
Opkomen voor jezelf met respect naar anderen.

Zelfbeeld
Acceptatie van eigen positieve en negatieve eigenschappen.

Doelbewust
Talenten en mogelijkheden benutten.

Onafhankelijkheid
Zelfstandig beslissingen kunnen nemen.

2. Interpersoonlijk (omgang met anderen)

Component
Toelichting

Empathie
Inlevingsvermogen naar anderen.

Sociale verantwoordelijkheid
Respectvol naar anderen.

Probleemoplossend
Problemen herkennen en analyseren.

3. Aanpassingsvermogen (naar anderen)

Component
Toelichting

Realistisch
Weten wat er speelt.

Flexibel
Open staan voor andere ideeën.

4. Stressmanagement (naar omgeving)

Component
Toelichting

Stressbestendig
Niet laten leiden door emotie.

Impulscontrole
Impulsief gedrag onderdrukken en driften kunnen sturen.

5. Algemene stemming

Component
Toelichting

Optimisme
Problemen als uitdagingen zien.

Geluk
Het vermogen zich gelukkig te voelen.

Componenten binnen Emotionele Intelligentie

Volgens Goleman bevatten de bovenstaande categorieën van Emotionele Intelligentie een aantal vaste kenmerken.

Mensen die hieraan voldoen, slagen erin goed naar anderen te luisteren, hen te begrijpen en problemen als uitdagingen te zien. De belangrijkste componenten van Emotionele Intelligentie zijn hieronder uitgebreid toegelicht:

Zelfkennis

Mensen met een hoog EQ hebben het vermogen om hun eigen denkwijze te kunnen inschatten. Zij weten wat hun mogelijkheden en onmogelijkheden zijn en verbinden hier conclusies aan.

Ook hebben zij kennis van hun eigen gevoelens en emoties. Zij zijn daardoor beter in staat de regie van hun eigen leven op te pakken. Het is een belangrijke basis voor Emotionele Intelligentie, dat iemand zelfbewust is en een gevoel van emotie kan (h)erkennen op het moment dat het een rol speelt. Daardoor zal deze persoon zich minder laten leiden door zijn emotie en hier op een rationele manier tegenaan kijken.

Mensen met een grote zelfkennis en grotere sensitiviteit betreffende hun emoties blijken bewustere keuzes te maken op bijvoorbeeld het gebied van werk, studie en partner.

Optimisme en emotionele intelligentie

Mensen met een hoge Emotionele Intelligentie staan positief in het leven, hebben het vermogen zichzelf te motiveren en zijn niet snel uit het veld te slaan.

Emoties zetten zij positief in, om tot betere prestaties te komen. Optimisten overwinnen gemakkelijker angsten en depressies en gaan problemen niet uit de weg. Moeilijke zaken zien zij als een uitdaging en impulsbehoeftes stellen zij uit, totdat zij hun langere termijn doel behaald hebben.

Empathie

Empathie is de vaardigheid om gevoelens, emoties en verlangens van anderen te herkennen. Mensen met een hoge Emotionele Intelligentie kunnen zich goed verplaatsten in de situatie van anderen en hun emoties (h)erkennen.

Hierdoor zal een ander zich begrepen voelen en sneller op zijn gemak zijn. Empathie betekent overigens niet dat iemand het met de ander eens hoeft te zijn. Het gaat enkel om het inlevingsvermogen, vertrouwen en wederzijds begrip.

Kunnen afzien

Mensen met een hoog EQ zijn in staat zich te concentreren op iets wat ze op lange termijn willen bereiken. Zij kunnen hun eigen emoties reguleren en beheersen.

Deze zelfcontrole zorgt ervoor dat zij zich niet laten afleiden door impulsen, productief aan de slag gaan en ondernemend zijn. Zij weten precies waar zij voor werken en gaan recht op hun doel af.

Sociale vaardigheden en Emotionele Intelligentie

Goede omgang met anderen is een belangrijk kenmerk van Emotionele Intelligentie. Mensen met een hoge Emotionele Intelligentie kunnen goed omgaan met zowel bekenden als onbekenden.

Doordat zij in staat zijn om hun eigen emoties te regulieren, kunnen zij ook goed de emoties van anderen hanteren. Zo hebben mensen met een hoge mate van sociale intelligentie en vaardigheden oog voor de motieven en interesses van anderen, luisteren zij goed en zijn zij prettige gesprekspartners.

Zij vinden snel persoonlijke aansluiting bij anderen, kunnen goed samenwerken, overleggen en onderhandelen en kunnen iets voor een groep organiseren. Dat maakt hen populair en vaak goede leiders.

💡 Tip: Versterk je emotionele intelligentie door je te richten op de vier belangrijkste vaardigheden: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, relatiebeheer en zelfmanagement. Vooral zelfmanagement is cruciaal om kalm, gefocust en effectief te blijven onder druk. 👉 Leer hoe je deze vaardigheid onder de knie krijgt met ons uitgebreide artikel over zelfmanagement.

Emotionele Intelligentie en het nemen van beslissingen

Bij het nemen van beslissingen draait het om het samenspel van emotie en verstand. Een emotie kan een heldere kijk op probleemoplossing of het nemen van belangrijke beslissingen flink in de weg staan.

Door het gevoel te (h)erkennen en met verstand te begrijpen, is men in staat om rationeel naar een (probleem)situatie te kijken en een juiste beslissing te nemen. Zij zullen bovendien hun voorgaande ervaringen meenemen in de beslissing. Het is gebleken dat mensen met een hoge Emotionele Intelligentie hier beter toe in staat zijn, dan mensen met een lagere Emotionele Intelligentie.

Mensen die weinig inlevingsvermogen hebben en niet goed hun eigen emoties herkennen, zijn minder goed in staat om juiste beslissingen te nemen. Zij hebben de neiging om niet zelf de verantwoording te nemen en de ‘schuld’ bij anderen neer te leggen.

De kern van Emotionele Intelligentie is het samenspel tussen voelen en denken. Wanneer het voelen en denken goed op elkaar zijn afgestemd zal dit de emotionele intelligentie verhogen.

Emotionele Intelligentie zelfevaluatie test

Klaar om je emotionele sterktes en gebieden voor groei beter te begrijpen? Onze Emotionele Intelligentie Zelfevaluatie test helpt je bij het verkennen van belangrijke componenten zoals emotioneel bewustzijn, assertiviteit, zelfbeeld, doelgerichtheid en onafhankelijkheid op basis van het bewezen model van Goleman.

Gebruik dit praktische hulpmiddel om na te denken over hoe je jezelf aanstuurt en met anderen omgaat. Download de zelfevaluatie test nu en zet de eerste stap naar het ontwikkelen van je emotionele intelligentie.

Download het Emotionele Intelligentie zelfevaluatie test

Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is het begrip Emotionele Intelligentie voor jou herkenbaar? Herken je het bovenstaande in jouw omgeving en hoe ga je daar mee om? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die aan het goed herkennen en toepassen van het begrip Emotionele Intelligentie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Bernet, M. (1996). Emotional Intelligence: Components and Correlates.
  2. Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of emotional intelligence, 343-362.
  3. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam.
  4. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. Bantam Books.
  5. Kanesan, P., & Fauzan, N. (2019). Models of emotional intelligence: A review. e-BANGI Journal, 16(7).

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2017). Emotionele Intelligentie (Goleman). Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/psychologie/emotionele-intelligentie-goleman/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 20/01/2017 | Laatste update: 07/04/2025

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/psychologie/emotionele-intelligentie-goleman/”>Toolshero: Emotionele Intelligentie (Goleman)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 13

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Artikel door:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie