Storyboarding
Storyboarding: in dit artikel wordt het concept van Storyboarding praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige probleem oplos en proces visualisatie methode.
Wat is Storyboarding?
Storyboarding is een onderdeel in het ontwerpproces van softwareontwikkeling. Het kan gebruikt worden om de gebruikerservaring van ontwerpen te inventariseren.
Software voor het bouwen van prototypen op basis van schetsen, kan een waardevol hulpmiddel zijn. Een storyboard is een grafische afbeelding van een verzameling diagrammen.
Gezamenlijk geven deze diagrammen een beeld van hoe een softwareprogramma of een website uiteindelijk moet gaan functioneren.
Voorbeeld: een storyboard van een kaartjes verkoop proces vanuit de eindgebruiker.
De verschillende schermen in een storyboard vormen een logische onderlinge samenhang.
Filmwereld
De term storyboard is ontleend aan het gelijke woord uit de filmwereld. Voor (animatie)films wordt er ook gebruik gemaakt van een storyboard; een striptekening, met hierin schetsmatig de verschillende scènes waarin de verhaallijn duidelijk wordt gemaakt.
Hoewel het gebruik van storyboards binnen softwareontwikkeling verschilt met die uit de filmwereld, hebben ze één ding gemeen; ze vertellen beide verhalen. Storyboarding wordt in de softwareontwikkeling gebruikt voor visuele illustraties.
Verhalen
Een storyboard kan helpen bij het definiëren van parameters van een verhaal op basis van beschikbare bronnen en binnen een vooraf gestelde tijd.
Het legt de focus op een verhaal en er kan mede door bepaald worden, welk medium ingezet gaat worden. Het gebruik van verhalen in één of andere vorm is een veel gebruikte methode bij softwareontwikkeling. De term ‘verhalen’ kan meerdere betekenissen hebben, wat soms bij het ontwerpen van software moeilijkheden kan opleveren.
In Agile softwareprocessen wordt er met ‘gebruikersverhalen’ de functionele vereisten bedoeld, die de gebruiker stelt en waarbij de gebruiker ook melding wil ontvangen van nieuwe toepassingen.
In het softwareontwerp komen deze verhalen tot leven door integratie van gebruikerscontexten en persona’s; echte mensen op aanwijsbare plaatsen, die daadwerkelijk een ervaring hebben. Het gaat in dat geval niet om abstracte beschrijvingen.
Verhalen in storyboarding zijn een effectieve en goedkope manier om ervaringen in het ontwerpproces vast te leggen, te relateren en te verkennen.
Voordelen
Er zijn drie belangrijke voordelen om gebruik te maken van storyboarding bij softwareontwikkeling:
- Men kan onverwachte dingen leren van storyboards en dit inpassen in het ontwerp. Het richt zich immers op de reële ervaring van de gebruiker. De ontwerper kan door middel van storyboarding snel en gemakkelijk de context uit de echte wereld (real world) toevoegen.
- Het tekenen van afbeeldingen van de gebruikersinterface is effectiever dan de mondeling beschrijving ervan. Storyboards zorgen ervoor dat gebruikersinterfaces kunnen worden opgenomen in de context van de echte wereld (real world).
- Storyboarding helpt om de gebruikerservaring te integreren in het ontwerp van de gebruikersinterface. De eindervaring van de gebruiker doet er op die manier volledig toe.
Daarnaast omschrijven Whitney Quesenbery en Kevin Brooks in hun boek ‘Storytelling for user experience’ aanvullende voordelen van het gebruik van storytelling in het ontwerpen van software:
- Het helpt om informatie over gebruikers, hun taken en doelen te verzamelen, in te delen en toe te voegen
- Het geeft een menselijke analyse
- Het stimuleert samenwerking en innovatie
- Het is een manier om (creatieve) ideeën te delen, waardoor doelgericht te werk kan worden gegaan
- Het helpt om de echte wereld (real world) beter te begrijpen
- Het geeft inzicht in gebruikerservaringen
Methodes
Er zijn verschillende methodes waarbij storyboards gebruikt kunnen worden bij het ontwerpen van software. Eén daarvan is de ‘sketchboarding’ aanpak van Adaptive Path; gespecialiseerde schetsblokken en sjablonen met vakken, waarin het verhaal kan worden opgeschreven. Naast de analoge benadering van storyboarding, kunnen presentatie hulpmiddelen als Keynote en PowerPoint gebruikt worden om in schermontwerpen het verhaal te vertellen.
Focus op echte mensen
Bij storyboarding in softwareontwikkeling is het van belang om goed de focus te houden op echte mensen in de echte context. Het uiteindelijk doel is om de verhalen waarvoor ontworpen wordt, niet uit het oog te verliezen.
Deze verhalen zijn de basis voor het ontwerp van de gebruikersinterfaces. Deze verhalen zullen letterlijk geïntegreerd worden in de gebruikersinterfaces.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Is Storyboarding van toepassing binnen jouw persoonlijke of professionele omgeving? Herken je de praktische uitleg of heb je meer suggesties? Wat zijn jouw succesfactoren voor het opzetten van een goede verhaallijn die waarde kan toevoegen aan het oplossen van problemen of ondersteund bij het opzetten van nieuwe ideeën / producten?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Gabriel, Y. (2000). Storytelling in organizations: Facts, fictions, and fantasies: Facts, fictions, and fantasies. OUP Oxford.
- Quesenbery, W., & Brooks, K. (2010). Storytelling for user experience: Crafting stories for better design. Rosenfeld Media.
- Winning, O. S. T. C. A. (2002). Legendary brands: Unleashing the power of storytelling to create a winning marketing strategy.
Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Storyboarding. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/probleem-oplossen/storyboarding/
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/probleem-oplossen/storyboarding/>Toolshero: Storyboarding</a>