Crowdsourcing: de uitleg en betekenis

Crowdsourcing - toolshero

Crowdsourcing: in dit artikel wordt het concept crowdsourcing praktisch uitgelegd. Naast wat het is (inclusief betekenis en herkomst), licht dit artikel ook toe het belang, de voordelen van dit investeringsmodel, veelvoorkomende werkzaamheden in crowdsourcing, concrete crowdsourcing voorbeelden van bedrijven en platforms, het verschil met crowdfunding en kritiek op dit investeringsmodel. Veel leesplezier!

Wat is crowdsourcing?

Dit concept werd voor het eerst genoemd in 2006 in Wired Magazine, in een artikel geschreven door journalist Jeff Howe met de titel ‘The Rise of Crowdsourcing’. Voor we bespreken wat deze methode inhoudt, moeten we eerst de betekenis van het woord crowdsourcing bepalen.

De betekenis van Crowdsourcing

Het woord crowdsourcing is een samenstelling van de woorden crowd (menigte) en outsourcing (uitbesteden).

Gratis e-book bij Toolshero

Crowdsourcing is het inzetten van externe gemeenschappen door bedrijven om aan bepaalde taken of projecten te werken in plaats van interne medewerkers in te zetten. Dit zijn projecten die wereldwijde hulp nodig hebben of een externe groep om de doelstellingen van de organisatie te behalen.

Met deze methode gaat het bedrijf wereldwijd en wordt gebruikgemaakt van de talenten in externe groepen die willen bijdragen aan projecten en door middel van samenwerking doelen willen bereiken.

Crowdsourcing vindt meestal plaats op digitale platforms vanwege het grote aantal gebruikers die zijn verbonden met het netwerk en die elke dag samenwerken.

Het internet heeft dus een belangrijke rol gespeeld in deze methode van extern werken die de laatste jaren in populariteit gegroeid is als vorm van werken op afstand.

Deze externe samenwerking kan beloond worden met financiële vergoedingen of met sociale erkenning en werkervaring.

Het belang van crowdsourcing in Web 2.0

Het belang van dit instrument voor zakelijke samenwerking aan projecten heeft zich de afgelopen jaren geleidelijk ontwikkeld.

Het technologische tijdperk en de bijbehorende IT-veranderingen hebben bijgedragen aan de populariteit van crowdsourcing in de digitale wereld.

Moderne bedrijven zien dit instrument als een manier om nieuw talent te ontdekken, creativiteit te vinden en problemen in minder tijd op te lossen dan ze op traditionele wijze zouden vergen.

Het uitwisselen van boodschappen, inhoud en informatie met één klik op de muis is een wereldwijde trend geworden wat betreft het aantrekken van hulpbronnen voor informatie en onderzoek.

Een organisatie kan hier voordeel uit halen door marketing, digitale strategieën en communicatie in te zetten.

Tegenwoordig is crowdsourcing een trend die door bedrijven over de hele wereld wordt gebruikt. De kosten ervan zijn lager dan traditioneel uitbesteden en ze kunnen hun partners belonen door diensten aan te bieden of ze simpelweg ervaring en de sociale erkenning van werken voor het bedrijf te geven.

Voordelen van crowdsourcing

Ideeën

Soms kiezen bedrijven ervoor om buiten de organisatie naar ideeën te zoeken. Ze verbinden projecten aan een gemeenschap van mensen die bereid zijn samen te werken aan de ontwikkeling van nieuw initiatieven of ideeën waar het bedrijf naar op zoek is.

Een blik van buitenaf kan heel nuttig zijn, omdat het een objectiever beeld van het bedrijf biedt. Mensen buiten het bedrijf met een objectieve zienswijze kunnen helpen met ideeën waar het bedrijf van kan profiteren.

Veel van deze mensen die helpen met hun bijdrages kunnen zelfs de klanten of consumenten zelf zijn. Zij kennen het product immers. Het inzetten van consumenten kan ook een marketingstrategie zijn die de zichtbaarheid en de relatie van het bedrijf met zijn klanten verbetert.

Lagere kosten

Aangezien externen geen medewerkers zijn, kun je kostenverlagend werken. Naast geld kunnen bedrijven ook andere vormen van beloning bieden, zoals ervaring en erkenning. Dit zorgt ervoor dat bedrijven inmiddels vaak voor een instrument als crowdsourcing kiezen om alle secundaire arbeidsvoorwaarden te vermijden waar een normale werknemer recht op heeft.

In plaats daarvan wordt de beloning afgesproken voor de dienst of per uur.

Nieuw talent

In verschillende gemeenschappen kun je talent vinden dat kan bijdragen aan innovatie binnen jouw bedrijf. Deze talenten kunnen in de toekomst met jouw organisatie blijven werken voor verschillende projecten die je belangrijk vindt.

Anonimiteit

Mensen kunnen ook op anonieme wijze bijdragen. Zo hebben ze meer zelfvertrouwen om virtueel te werken en hun ware mening te geven over het project waaraan ze werken.

Tijdswinst

Door externen in te zetten, kunnen bedrijven hun taken sneller afronden. Ze verdelen de taak immers onder meerdere mensen die daardoor in uren kunnen doen wat een gewone werknemer misschien wel een week kost.

Een interne medewerker wordt ook geconfronteerd met bepaalde processen en protocollen waar externe groepen geen last van hebben.

Crowdsourcing heeft een wereldwijd bereik zonder dat deelnemers de deur uit hoeven

Bedrijven maken steeds meer gebruik van crowdsourcing door projecten uit te voeren die externe samenwerking vereisen.

De mogelijkheid om met mensen over de hele wereld te werken, stelt bedrijven in staat om nieuwe vaardigheden en expertises te ontdekken zonder dat daar hoge kosten bij komen kijken zoals het geval zou zijn bij het werven van intern personeel.

Het is belangrijk om te benadrukken dat niet alleen bedrijven baat hebben bij deze vorm van samenwerking. Ook mensen die buiten het bedrijf werken middels crowdsourcing hebben voordelen die een conventionele baan ze niet zou bieden, bijvoorbeeld overal ter wereld digitaal werken.

Mensen kunnen dus overwegen of ze naar een kantoor willen reizen of de voorkeur hebben voor virtueel werken waar ook ter wereld.

Freelancers passen prima in een dergelijk samenwerkingsnetwerk. Crowdsourcing stelt je in staat om voor meerdere bedrijven te werken en deel te nemen aan grotere of kleinere projecten, afhankelijk van het aantal uren dat het bedrijf voor een project nodig heeft.

Veelvoorkomende werkzaamheden in crowdsourcing

Er zijn veel verschillende soorten werkzaamheden die op deze manier kunnen worden gedaan, zoals het maken van websites, het ontwerpen van producten, kunstmatige intelligentie voor productverbetering, merken positioneren vanuit het perspectief van de consument of gebruiker, marketing en meer.

Het idee van crowdsourcing is om externe groepen in te zetten voor innovatie voor het bedrijf.

Zo krijgen ze meer keuzemogelijkheden die waarde toevoegen en kunnen bijdragen aan het succes van het bedrijf.

Voorbeelden van bedrijven en platforms die gebruikmaken van crowdsourcing

Het platform Wikipedia

Dit digitale bedrijf was een van de eerste die dit instrument inzette. Wikipedia gebruikt crowdsourcing voor het schrijven artikelen.

Iedereen die het wil kan informatie toevoegen aan artikelen of ze corrigeren. Op die manier biedt dit virtuele bedrijf gebruikers de mogelijkheid om samen de informatie te schrijven.

De app Waze

Dit bedrijf, dat navigatie-apps aanbiedt, gebruikt de samenwerking van externe mensen die zelf ook gebruiker zijn om hun kaarten te verbeteren.

Door informatie te geven, helpen gebruikers Waze om routes te verbeteren, steden in kaart te brengen en verkeersinformatie te verbeteren, bijvoorbeeld door het melden van ongelukken op een bepaalde route.

Dit wordt allemaal gedaan met behulp van mensen die zelf ook navigeren middels de app.

Het bedrijf Starbucks

Dit bedrijf biedt crowdsourcing mogelijkheden in zijn digitale media, zoals Instagram of Facebook. Klanten krijgen de gelegenheid hun mening te geven over producten en diensten.

Dit soort crowdsourcing is echter minimaal. Door samenwerking met de volgers van het merk kan het bedrijf rekening houden met hun mening over bepaalde producten.

Bedrijven die het crowdsourcing instrument gebruiken, kunnen externe relaties met hun klanten en gebruikers verbeteren en ze het gevoel geven dat ze actief deelnemen aan de gemeenschap van het bedrijf.

Bedrijven zien dit instrument dan ook als een manier om hun merk en aanbod te verbeteren, relaties met externe groepen te versterken en creatieve alternatieven te krijgen voor problemen waar een project tegenaan loopt.

Crowdsourcing maakt het mogelijk om te experimenteren met nieuwe alternatieven in verschillende groepen waarin verschillende standpunten, culturen en zelfs beroepsgroepen worden samengebracht om een zakelijk of projectmatig probleem op te lossen of om nieuwe innovatieve alternatieven te bedenken die het bedrijf niet van zijn eigen werknemers kan krijgen.

Crowdsourcing en de interactie met marketing
Door marketing en crowdsourcing te combineren krijg je toegang tot groepen die al een band hebben met het bedrijf. Oproepen tot samenwerking kunnen dus op dezelfde digitale platforms worden geplaatst waar het bedrijf al gebruik van maakt, zoals de website en sociale media.

Dit stelt gebruikers of consumenten in staat zich aan te melden en deel te nemen, het bevordert sociale interactie als een marketingstrategie om naar klanten te luisteren en ze te begrijpen en zo een betere ervaring te bieden voor gebruikers van de producten / diensten van het bedrijf.

Crowdsourcing versus crowdfunding

Deze termijn lijken op elkaar, maar de betekenis is heel verschillend. Crowdsourcing zet externe groepen in om projecten uit te voeren of om een specifiek probleem van de organisatie op te lossen.

Crowdfunding gaat om het inzamelen van financiële steun voor individuen of bedrijven. Mensen kunnen bijdragen aan crowdfunding verzoeken zonder dat ze daar iets voor terug verwachten.

Verschillen

  • Crowdsourcing is het verzamelen van informatie, meningen of werk van een groep mensen van buiten het bedrijf, vaak online.
  • Crowdsourcing helpt bedrijven tijd en geld te besparen en over de hele wereld samen te werken met verschillende mensen met verschillende vaardigheden.
  • Crowdsourcing kan mensen ook belonen met geld of andere zaken voor hun bijdrage aan projecten, terwijl crowdfunding puur om geld inzamelen gaat.

Kritiek op crowdsourcing

Hoewel crowdsourcing de laatste jaren aan populariteit wint, is er ook kritiek op de methode, bijvoorbeeld op de arbeidsvoorwaarden die bedrijven toepassen.

Lage salarissen zonder contracten voor deelnemers, het ontbreken van geheimhoudingsclausules, betaling op basis van behaald resultaat en een gebrek aan motivatie door de lage economische waarde zijn onder andere veel gehoorde kritieken.

Hierbij moet opgemerkt worden dat de voorwaarden van crowdsourcing de verantwoordelijkheid zijn van het bedrijf dat externe bijdragen zoekt en dat de meeste bedrijven geen goede overeenkomsten aanbieden.

Hoewel veel critici van mening zijn dat crowdsourcing een vorm van uitbuiting is, zijn er ook veel mensen die het zien als een manier om hun eigen naamsbekendheid en ervaring te vergroten en om samenwerkingsverbanden te creëren op een digitale manier die past bij de moderne tijd.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat vind jij? Maakt jouw bedrijf gebruik van crowdsourcing? Zo ja: hoe hebben jullie dit middel ingezet? Denk je dat de open oproepen in dezelfde digitale media die het bedrijf al gebruikt een succesvolle marketingstrategie kan zijn voor de producten en diensten die door het bedrijf worden aangeboden? Heb je suggesties of aanvullingen over crowdsourcing?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Brabham, D. C. (2013). Crowdsourcing. Mit Press.
  2. Estellés-Arolas, E., & González-Ladrón-de-Guevara, F. (2012). Towards an integrated crowdsourcing definition. Journal of Information science, 38(2), 189-200.
  3. Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired magazine, 14(6), 1-4.
  4. Vukovic, M. (2009, July). Crowdsourcing for enterprises. In 2009 congress on services-I (pp. 686-692). IEEE.

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendano, D. (2021). Crowdsourcing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/probleem-oplossen/crowdsourcing/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 26/02/2019 | Laatste update: 26/01/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/probleem-oplossen/crowdsourcing/”>Toolshero: Crowdsourcing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Daniela Avendaño
Article by:

Daniela Avendaño

Daniela Avendaño werkt als contentschrijver en vertaler voor toolshero. Daniela is afgestudeerd in communicatie & journalistiek, en met haar theoretische en praktische kennis ondersteunt zij het toolshero content productieteam met het schrijven en vertalen van artikelen over managementtopics, persoonlijke en professionele ontwikkeling, marketing en meer. Daniela is gedreven en gemotiveerd om kennis te delen, en anderen te motiveren om te ontwikkelen.

Tags:

Geef een reactie