Aandachtsmanagement

Andachtsmanagement - toolshero

In dit artikel wordt aandachtsmanagement praktisch uitgelegd. Na het lezen, begrijp je de basis van deze krachtige tool voor persoonlijke ontwikkeling.

Wat is aandachtsmanagement?

Aandachtsmanagement is het proces van individuele of collectieve aandacht in realtime ondersteunen, ook op lange termijn zoals gedurende weken of maanden, gericht op een bepaald doel, op het werk of privé.

Aandachtsmanagement draait om het vermogen om om te gaan met afleidingen waarmee mensen worden geconfronteerd en waardoor ze minder productief worden of slechte kwaliteit leveren. Aandachtsmanagement is meer dan alleen de indruk die we hebben dat we geconcentreerd zijn op iets. Het is je vermogen om je aandacht te sturen en in staat te zijn te kiezen waar je deze op richt. Het draait erom dat je proactief bent in plaats van reactief.

Mensen bevinden zich constant in situaties vol met afleiding die al snel hun concentratie op werk en verantwoordelijkheden in de weg kan zitten. Aandachtsmanagement helpt daarom met het beheersen van verwaarlozing om zo de goede resultaten te behalen die persoon in kwestie wil en moet behalen. De menselijke aandacht is beperkt door onze hersenen, de verbindende factor die aandacht mogelijk maakt. Het is veel lastiger om te multi-tasken en een goed resultaat voor al je taken te behalen of om volledig tevreden te zijn over de resultaten.

Achtergrond van aandachtsmanagement

Er komt veel informatie op ons af en mensen zijn niet in staat om alles perfect te verwerken of volledig in zich op te nemen. De aandacht is beperkt door het verwerkingsvermogen van de hersenen. Volgens Mihaly Csikszentmihalyi is het verwerkingsvermogen van het bewuste menselijke brein 120 bits per seconde. Luisteren naar één persoon vergt ongeveer 60 bits per seconde aan verwerkingskracht, wat het lastig maakt om naar twee of meer mensen tegelijk te luisteren.

Aandacht wordt ook beperkt door geestelijke vermoeidheid in het proces dat mensen nodig hebben om zich te richten op dagelijkse activiteiten. Dit wordt beperkt door de zenuwcellen en leidt tot dergelijke vermoeidheid.

Los van de processen in onze hersenen die aandacht beheren, is geluk ook een factor in productief zijn op werk en je kunnen concentreren. Paul Dolan zegt dat aandacht een essentieel onderdeel is van je eigen welzijn verbeteren en je goed te kunnen concentreren op waar je mee bezig bent.

Aandachtsmanagement is de belangrijkste tool voor de 21 eeuw geworden, aldus Maura Nevel Thomas, die benadrukt dat tijdmanagement ondergeschikt is en dat aandachtsmanagement belangrijker is voor het leveren van kwaliteitswerk. Volgens Thomas betekent iets in je agenda zetten niet automatisch dat het gedaan zal worden, of dat er zelfs naar gekeken zal worden.

Maura Nevel Thomas is de schrijver van ‘Attention Management: How to Create Success and Gain Productivity Every Day’, internationaal spreker, TED-spreker, en zakelijk trainer voor Productivity Empowerment.

Aandacht managen in het dagelijks leven van de 21e eeuw

We leven in een eeuw waarin afleidingen veel makkelijker te vinden zijn dan een paar decennia geleden. Technologie is een belangrijk hulpmiddel voor de mensheid wat betreft ontwikkeling, productiviteit en communicatie, maar het gebruik van elektronische apparaten heeft er echter ook toe geleid dat we minder focus hebben wanneer we aan het werk zijn. We zijn immers constant bezig met onze computer of smartphone.

Daarom heeft Maura Thomas het over het belang van aandachtsmanagement op ieder moment. Aandachtsmanagement kent drie stappen, volgens haar:

Aandachtsmanagement - toolshero

  1. Het beheersen van je omgeving
  2. Het beheersen van de technologie
  3. Het beheersen van ons gedrag

1. Het beheersen van de omgeving

Het is belangrijk om je op je gemak te voelen in je omgeving wanneer je je op iets belangrijks moet concentreren. Zoek een rustig plekje, doe de deur van je kantoor dicht of communiceer op effectieve wijze met je team, zodat je niet gestoord wordt, tenzij het echt dringend is.

2. Het beheersen van de technologie

Je kunt je smartphone-notificaties uitzetten, in ieder geval van de Apps die ons vaak afleiden. Dit kun je bijvoorbeeld steeds 20 minuten doen op bepaalde momenten van de dag en zo leren de technologie los te laten als onnodige afleiding.

3. Het beheersen van ons gedrag

Dit is het lastigste onderdeel, omdat het moeilijk is om onze gedachten die ons kunnen afleiden op een rijtje te zetten. Dit is te bereiken door het constant te oefenen: je kunt je concentratiespieren trainen. We kunnen leren onze interne afleidingen te beheersen.

Hoewel technologie soms juist het probleem kan zijn, is het ook belangrijk om te benadrukken dat het een grote rol kan spelen in het effectiever en gemakkelijker maken van de manier waarop we onze taken uitvoeren. Daarmee maakt het ons ook wendbaarder. Technologie verandert dus van een afleiding in een onmisbare tool voor ons werk.

Aandachtsmanagement schaal

We worden omringd door technologie, waardoor afleidende gewoontes zoals je smartphone checken vaak voorkomen. Ook laten we onze online beschikbaarheid voor email, berichten en sociale netwerken vaak op open staan. Deze gewoonten zijn een dagelijks fenomeen en kunnen in sommige gevallen bijna een obsessie worden die het moeilijk maakt dit gedrag los te laten, zelfs in je privé-omgeving.

Het is belangrijk om een balans te hebben tussen werk en privé wat dit soort afleidingen betreft. Stel limieten in die je in staat stellen productief te zijn, zowel op het werk als thuis (met vrienden, familie en hobby’s).

Een voorbeeld van wat dwangmatig kan worden is de manier waarop een leidinggevende zich gedraagt binnen zijn team. Als de leidinggevende de gewoonte heeft om buiten werktijd berichten te sturen, activeert hij zijn werknemers met berichten, maar dit maakt hem ook een afleiding op een moment dat hij zijn mensen met rust zou moeten laten. Die willen na werk ook tijd voor hun gezin, vrienden of gewoon om bij te komen.
De leidinggevende moet het initiatief en de beheersing van aandachtsmanagement in gedachten houden voor zijn of haar team.

Problemen en aandachtsgewoontes

  • Multitasking
  • Berichten openen wanneer dat niet nodig is
  • Constant van gewoontes wisselen (documenten tegelijk openen, downloaden en e-mails checken)
  • Cognitieve grenzen van perceptie
  • Overdaad aan informatie
  • Overdaad aan sociale interactie (sociale netwerken)
  • Rest-aandacht (iets onderbreken om je te richten op een minder belangrijke taak)

Volgens Maura Thomas moeten we altijd het belang van aandachtsmanagement onthouden en in de praktijk brengen. De eerste stap is erkennen wat mensen afleidt van hun productiviteit. De volgende stap is die afleidingen vermijden en positieve resultaten behalen op basis van de verantwoordelijkheden van mensen.

Aandachtsmanagement binnen de privé sfeer

De vitaliteit van aandachtsmanagement is niet alleen belangrijk op professioneel vlak, maar ook privé. Thomas noemt het ‘levensflow’. Het leven draait immers niet alleen om ons beroep, maar ook om je dagelijkse privéleven. In ons privéleven hebben we eveneens bepaalde verantwoordelijkheden waar we ons op moeten richten.

Externe afleidingen voor aandachtsmanagement

Onderzoeken laten zien dat productiviteit op het werk beïnvloed kan worden door zaken als het weer. Als het weer niet goed is, kan productiviteit toenemen, omdat we dan meer aandacht hebben voor ons werk. Op een zonnige dag daarentegen worden we juist gemakkelijk afgeleid omdat we buiten willen zijn en genieten van het mooie weer.

Interne factoren

Gedachten en een gebrek aan motivatie wat betreft de taak waar je mee bezig bent, omdat het proces traag is of je niet tevreden bet over bepaalde resultaten. De energie om activiteiten uit te voeren is belangrijk, omdat motivatie ons kan helpen on te concentreren.

Conclusie

Tegenwoordig zijn er overal afleidingen in het dagelijks leven, zowel op het werk als thuis. Veel van deze afleidingen zijn verbonden aan aspecten die te maken hebben met technologie. Technologie wordt gebruikt als een productief mechanisme om dagelijkse taken te vergemakkelijken (onderzoek, communicatie, informatie, enz.). Het kan ons echter ook enorm afleiden van onze noodzakelijke verantwoordelijkheden.

Aandachtsmanagement is een tool die niet is gebaseerd op tijd, maar op het beheersen van concentratie en het toepassen van gewoontes die ons kunnen helpen op positieve wijze dynamisch en productief te zijn, en zo te doen wat nodig is op ons werk en in ons privéleven.

Het volbrengen van doelen is belangrijk, want dit is nodig om prioriteiten te stellen wat betreft het managen van aandacht. Het is een goed plan om een lijst van taken te maken en je niet te richten op multitasken als je efficiënt en productief wil zijn. Verschillende dingen tegelijk doen kan, maar dat betekent niet dat de processen even goed zullen lopen of dat de resultaten erop vooruit zullen gaan.

Ontspanning is ook onderdeel van aandachtsmanagement, omdat het essentieel is voor het mentale welzijn. Het is nodig om momenten van mentale ontspanning te hebben, zodat je geest zich kan ontspannen om zich te richten op wat nodig is. Met innerlijke rust kunnen ideeën makkelijker ontstaan en je kunt ze eenvoudiger toepassen om er productiever mee te worden.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is aandachtsmanagement nog steeds belangrijk voor productiviteit op het werk? Pas jij aandachtsmanagement toe in je dagelijks leven? Wat zijn je strategieën en waarom werken deze voor jou? Heb je nog iets anders dat je wil toevoegen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Davenport, T. H., & Völpel, S. C. (2001). The rise of knowledge towards attention management. Journal of knowledge management.
  2. Green, C. A., Salinger, J. A., Tsimhoni, O., & Raphael, E. L. (2016). U.S. Patent No. 9,235,987. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  3. Elomaa, M. M., Williams, A. C. D. C., & Kalso, E. A. (2009). Attention management as a treatment for chronic pain. European Journal of Pain, 13(10), 1062-1067.
  4. Lemmey, T., Surin, N., & Vonog, S. (2015). U.S. Patent No. 9,049,033. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.

Citatie voor dit artikel:
Ospina Avendano, D. (2020). Aandachtsmanagement. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/persoonlijke-ontwikkeling/aandachtsmanagement/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/persoonlijke-ontwikkeling/aandachtsmanagement/”>toolshero: Aandachtsmanagement</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 0 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 0

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Geef een reactie