Zoekmachine optimalisatie (SEO): de uitleg
Zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO), is interessant voor iedereen met een onderneming. Veel mensen navigeren het internet namelijk via Google en andere zoekmachines. Ben je op zoek naar een specifiek product of een bepaalde dienst? Dan is de kans groot dat je hiervoor gebruikmaakt van een zoekmachine. En dus is het voor bedrijven belangrijk om goed vindbaar te zijn. Zoekmachine optimalisatie is al jarenlang een bekende methode om meer bezoekers (en dus ook klanten) te krijgen. Door de jaren heen zijn de technieken echter wel veel veranderd.
Wil jij zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie? Of wil je het uitbesteden en wil je zelf ook over de nodige kennis beschikken? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over SEO! We leggen je bijvoorbeeld uit welke impact technieken zoals Voice Search en ChatGPT op Search Engine Optimization hebben gehad.
Wat is Search Engine Optimization (SEO)?
Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Een gebruiker van een zoekmachine zoekt op een specifieke term, waarna de meest relevante resultaten getoond worden. Uiteraard is het voor een zoekmachine belangrijk om de resultaten goed te filteren op kwaliteit en betrouwbaarheid. Indien een zoekmachine vaak slechte resultaten toont, stappen gebruikers namelijk over naar een andere zoekmachine. De zoekmachines beoordelen op basis van verschillende factoren hoe relevant, betrouwbaar en informatief een website is. We spreken van zoekmachine optimalisatie als je deze factoren verbetert.
Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie?
SEO is een goede manier om meer verkeer op je website te krijgen. Daarnaast kun je je website voor specifieke zoektermen optimaliseren. Door voor relevante zoektermen te kiezen, kun je specifiek jouw doelgroep bereiken. Zo wordt je website bezocht door mensen die daadwerkelijk interesse hebben in jouw diensten of producten.
Zoekmachine optimalisatie heeft ook als voordeel dat er geen Cost per Click is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads, een Search Engine Advertising oplossing. Heb je eenmaal een goede positie in de organische zoekresultaten van Google, dan heb je hier dus een lange tijd profijt van.
Nog een voordeel is dat SEO met vrijwel ieder budget mogelijk is. Heb je een kleiner budget? Dan kun je je simpelweg focussen op zoekwoorden met minder concurrentie. Zo is het altijd mogelijk om iets aan zoekmachine optimalisatie te doen, en zullen je inspanningen ook vrijwel altijd de moeite waard zijn.
Is SEO nog steeds relevant?
Met de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie vragen veel mensen zich af of SEO relevant blijft. Het antwoord? Jazeker, ook nu maken veel mensen nog gebruik van zoekmachines als Google! En dus kun je er als ondernemer nog steeds veel profijt van hebben als jouw bedrijf hoog in de zoekmachines scoort.
Natuurlijk zijn er tools als ChatGPT die in staat zijn om vragen snel te beantwoorden. Toch zijn de antwoorden lang niet altijd correct. De meeste mensen maken nog steeds gebruik van zoekmachines als ze op zoek zijn naar diepgaande of betrouwbare informatie. En ook mensen die op zoek zijn naar aanbieders van specifieke diensten of producten, gebruiken hier Google voor.
De opkomst van Artificial Intelligence heeft ervoor gezorgd dat SEO er net even anders uitziet, net als Voice Search in het verleden heeft gedaan. Dat neemt echter niet weg dat zoekmachine optimalisatie nog steeds relevant is, en dit de komende jaren waarschijnlijk ook zal blijven.
Hoe is zoekmachine optimalisatie veranderd door de jaren heen?
Search Engine Optimization is door de jaren heen veel veranderd. In eerste instantie was het bijvoorbeeld erg eenvoudig om de zoekmachines te manipuleren. Wilde je scoren op een specifieke zoekterm? Dan verwerkte je deze simpelweg zo vaak mogelijk letterlijk in je content. Inmiddels werken dergelijke technieken al lang niet meer.
De algoritmes van zoekmachines zijn steeds beter in staat om content te begrijpen. Het is niet langer nodig om zoektermen letterlijk in je content te verwerken als de zinnen op die manier niet grammaticaal correct zijn. Daarnaast kan Google steeds beter inschatten hoe betrouwbaar en kwalitatief content is.
Voorheen ging zoekmachine optimalisatie vaak ten koste van de gebruikservaring. We spraken dan van ‘overoptimalisatie’. Tegenwoordig gaan user experience en SEO hand in hand. Hoe beter de content aansluit op de behoeftes van de gebruiker, hoe beter vindbaar de website over het algemeen wordt.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Wil je een hogere positie in Google? Dan is het belangrijk om de basis van zoekmachine optimalisatie te kennen. Google bepaalt op basis van honderden factoren welke positie jouw website in de zoekmachines krijgt. Natuurlijk worden niet alle websites handmatig gecontroleerd. In plaats daarvan hebben zoekmachines uitgebreide algoritmes die de websites ‘crawlen’ en indexeren. Hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe beter vindbaar de website zal zijn.
Off-page SEO (backlinks en autoriteit)
Zoals aangegeven, zijn er honderden factoren die je positie in Google bepalen. Veel factoren hebben betrekking tot je eigen website. Toch zal een nieuwe website meestal niet direct bovenaan Google komen te staan. Het algoritme hecht namelijk ook veel waarde aan autoriteit. Google beoordeelt bijvoorbeeld hoe populair jouw website is door na te gaan hoeveel backlinks je website vanaf andere domeinen krijgt. Deze verwijzingen zijn een teken dat er op jouw pagina’s interessante content te vinden is.
Onder off-page SEO vallen alle optimalisatietechnieken die niet op je eigen website plaatsvinden, waaronder linkbuilding, oftewel het verwerven van nieuwe backlinks naar je site. Maar ook het aanmaken en verbeteren van je Google Bedrijfsprofiel valt onder off-page SEO.
On-page optimalisatie (content en techniek)
Onder on-page SEO vallen alle technieken die wél op de eigen site plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan de technische optimalisatie van een webpagina, maar ook aan het maken en verbeteren van de content op je website. Je website moet informatief, gebruiksvriendelijk en veilig zijn.
Hoe creëer je goede content voor zoekmachine optimalisatie?
Content is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Gebruikers van zoekmachines zijn vaak op zoek naar informatie. Wil je een goede positie in de zoekmachines, dan is het dus van belang om kwalitatieve content te creëren. Wij geven je graag een aantal handige tips die je helpen om SEO-geoptimaliseerde content te realiseren.
Doe een uitgebreide zoekwoordanalyse
Voordat je aan de slag gaat met SEO, moet je eerst weten op welke keywords je gevonden wilt worden. Een zoekwoordonderzoek kan je een inzicht geven van welke zoektermen de doelgroep gebruikt. Zo kun je bepalen voor welke zoekwoorden je geoptimaliseerde pagina’s wilt maken.
De zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt, hoeven overigens niet altijd de beste optie te zijn. Vaak is er op deze zoektermen ook meer concurrentie. Bovendien geldt vaak ook: hoe specifieker het zoekwoord, hoe hoger het conversiepercentage zal liggen. Het is dus belangrijk om keywords te kiezen op basis van jouw budget en de gewenste strategie.
Zorg voor de juiste keyword density
Heb je keywords gekozen waar je de focus op wil leggen? Dan kun je een nieuwe pagina aanmaken en vullen met kwalitatieve content of een bestaande pagina optimaliseren. Dit laatste kan interessant zijn als je al een pagina hebt die geïndexeerd wordt op deze zoekterm. Belangrijk is dat er voldoende informatie op de pagina te vinden is. Maar het is minstens net zo belangrijk dat de zoekmachines weten waar de pagina over gaat. Je kunt de pagina optimaliseren door de focuszoekterm in de juiste verhoudingen op de pagina te verwerken.
Het percentage van het totale aantal woorden dat uit de zoekterm bestaat, noemen we de keyword density of zoekwoord dichtheid, in het Nederlands. Volgens best practices werkt een keyword density van 2-3% optimaal. Er zijn verschillende manieren die je kunt gebruiken om te controleren of de zoekterm in de juiste verhoudingen voorkomt op de pagina. Je kunt dit handmatig doen of gebruik maken van tools zoals een keyword density checker.
Creëer informatieve en waardevolle content
Voorkom dat je content schrijft puur om in de zoekmachines te ranken, maar zorg ervoor dat de content ook echt waardevol is voor de bezoeker. Dat is namelijk de beste manier om ervoor te zorgen dat je pagina’s goed scoren. Tegenwoordig kan iedereen razendsnel een artikel schrijven met behulp van tools als ChatGPT. Maar het creëren van écht waardevolle content blijft een uitdaging. Houd er rekening mee dat kunstmatige intelligentie altijd een logisch antwoord zal kiezen, en dus zal de tool niet snel de diepte ingaan.
We zien dat Google sinds de komst van ChatGPT ook nog strenger is met het beoordelen van content. AI-content wordt niet per definitie bestraft, maar de content op je website moet wel echt meerwaarde bieden. Dit betekent dat je nooit zomaar klakkeloos iets kunt kopiëren. Zelfs niet van ChatGPT, ondanks dat daar geen auteursrechten op zitten.
Voeg afbeeldingen met de juiste alt-tekst toe
De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Is een website alleen gevuld met lappen tekst? Dan biedt deze website niet de beste gebruikservaring. En zoals eerder aangegeven, is gebruikservaring zeer belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Zorg er dus voor dat je website van mooie afbeeldingen is voorzien en gebruik een passende alt-tekst, zodat ook de algoritmes weten wat er op de afbeelding te zien is.
Schrijf overtuigende meta titels en omschrijvingen
Naast het creëren van kwalitatieve content is het cruciaal om aandacht te besteden aan je meta titels en omschrijvingen. Dit is het eerste contactpunt tussen je potentiële websitebezoeker en je website, dus het moet indruk maken. Het moet overtuigen om jouw resultaat te kiezen boven dat van een ander. USP’s (Unique Selling Points) kunnen een uitstekende toevoeging zijn om op te vallen. Zorg ervoor dat je meta titel niet langer is dan 60 tekens en je meta omschrijving maximaal 160 tekens bevat. Houd er rekening mee dat deze limieten in de toekomst kunnen variëren, dus gebruik een meta lengte checker om de huidige status te controleren.
Technische SEO
Zonder goede content is het onmogelijk om topposities in de zoekmachines te bemachtigen. Toch is content niet de enige factor die een rol speelt. Je website moet ook technisch goed presteren, aangezien ook dit veel invloed heeft op de gebruikservaring. Bovendien is een technisch geoptimaliseerde website ook makkelijker te crawlen voor de zoekmachines. Hieronder noemen we een aantal manieren waarop je je website technisch kunt optimaliseren.
Zorg voor een goede structuur
Een website moet een duidelijke structuur hebben. Dit maakt het voor Google makkelijker om te beoordelen welke pagina’s belangrijk zijn. Maar het zorgt er ook voor dat gebruikers de website beter kunnen navigeren. Bij het optimaliseren van de structuur van je website kun je aan een duidelijk menu denken, maar ook aan interne links en een sitemap. Sitemaps zijn bestanden die de zoekmachines een overzicht van je pagina’s bieden en uitleggen wat het algoritme hiermee moet doen.
Optimaliseer je website voor mobiele apparaten
Het merendeel van de mensen gebruikt tegenwoordig een mobiel apparaat om het internet te navigeren. Het is dan ook belangrijk dat jouw website goed presteert op mobile devices. Ook de algoritmes van zoekmachines als Google hechten daar veel waarde aan. Is je website niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan zal de website ook minder snel gevonden worden door mensen die bijvoorbeeld met een smartphone in Google zoeken.
Welke technische factoren spelen nog meer een rol?
Er zijn ontzettend veel technische factoren die invloed hebben op je ranking in de zoekmachines. Zo heeft zelfs de structuur van je URL’s invloed op de vindbaarheid in Google. En ook de laadtijd en het gebruik van de juiste HTML-tags zijn erg belangrijk. Er zijn veel tools waarmee je je website kunt analyseren. Zo kan dit onder meer met Search Console van Google zelf.
Hoe heeft voice search zoekmachine optimalisatie veranderd?
Door de jaren heen zijn er verschillende grote ontwikkelingen geweest die zoekmachine optimalisatie flink veranderd hebben. Kunstmatige intelligentie speelt momenteel een grote rol, maar in het verleden heeft voice search bijvoorbeeld ook een behoorlijk grote invloed gehad. Met voice search zoekt men bijvoorbeeld vaker op specifieke vragen en volledige zinnen. Met een toetsenbord is men vaak eerder geneigd om voorzetsels bijvoorbeeld achterwege te laten. Sinds de komst van voice search is het interessanter geworden om de focus op zogenaamde longtail keywords te leggen.
Hoe ziet de toekomst van SEO eruit?
Zoekmachine optimalisatie ziet er nu heel anders uit dan tien jaar geleden. Zoekmachines worden er namelijk steeds beter in om goede en betrouwbare content te herkennen. Met de ontwikkelingen die kunstmatige intelligentie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, zal dit proces waarschijnlijk alleen maar sneller gaan.
Naar verwachting zullen zoekmachines in de toekomst dus nog beter in staat zijn om de beste resultaten te tonen. Wil je jouw posities in de zoekmachines langdurig verbeteren? Dan adviseren we je om de eindgebruiker altijd centraal te zetten. Dat is namelijk ook waar het voor de zoekmachines om draait; zij willen gebruikers de beste resultaten voorschotelen.
Wat kun je zelf aan zoekmachine optimalisatie doen?
In principe kun je zelf ontzettend veel aan Search Engine Optimization doen. Veel ondernemers kiezen er bijvoorbeeld voor om hun eigen content te schrijven. Ook is het mogelijk om je eigen bedrijfsprofiel in Google in te vullen. Besluit je om met je eigen SEO aan de slag te gaan, dan is het wel van belang dat je hier de tijd voor wilt en kunt nemen. Slechte backlinks of artikelen kunnen namelijk ook een negatieve impact op je ranking in Google hebben.
Welke taken kun je het best uitbesteden?
De technische optimalisatie van je website kan behoorlijk complex zijn. Wil je bijvoorbeeld de structuur van je URL’s veranderen? Dan is het essentieel om ook met redirects te werken. Zo kent technische SEO nog veel meer uitdagingen. Dit geldt overigens niet alleen voor technische SEO, maar bijvoorbeeld ook voor copywriting en linkbuilding. Houd er ook rekening mee dat SEO een doorlopend proces is. Wil je goede resultaten zien, dan is het verstandig om hier aandacht aan te blijven besteden. Heb je zelf niet voldoende tijd of expertise? Dan kun je bepaalde taken beter uitbesteden.
Conclusie
Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig nog steeds zeer relevant, en zal dit waarschijnlijk nog vele jaren blijven. Wél is SEO door de jaren heen veel veranderd en is het belangrijk om rekening te houden met de laatste ontwikkelingen. Sinds de komst van ChatGPT is het algoritme van Google nóg beter geworden in het herkennen van kwalitatieve content.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Wat is jouw ervaring met zoekmachine optimalisatie? Heken je het bovenstaande of heb je nog aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succes criteria of factoren die kunnen bijdragen aan goede zoekmachine optimalisatie?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Google. (n.d.). Creating helpful, reliable, people-first content. Google: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content.
- Tucker, E. (2024, March 5). New ways we’re tackling spammy, low-quality content on Search. Google: https://blog.google/products/search/google-search-update-march-2024/
- Vora, A. (n.d.). Voice search optimization: 6 tips to improve your results. Semrush Blog: https://www.semrush.com/blog/voice-search-optimization/
Citatie voor dit artikel:
Heinink, K. (2024). Zoekmachine optimalisatie (SEO). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/zoekmachine-optimalisatie-seo/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 24/05/2024 | Laatste update: 24/05/2024
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/zoekmachine-optimalisatie-seo/”>Toolshero: Zoekmachine optimalisatie (SEO)</a>