Social commerce

Social commerce - toolshero

Social commerce: in dit artikel wordt de definitie van social commerce besproken. Social commerce is, in brede zin, het gebruik van social media als verkoopplatform. Het is essentieel om social commerce te begrijpen binnen het landschap van de huidige digitale wereld en verschuivende markten. In de volgende paragrafen wordt social commerce uitgebreid gedefinieerd, de geschiedenis ervan geanalyseerd, de toepassingen ervan besproken en de toekomst van social commerce onderzocht.

Wat is social commerce?

Social commerce is de mogelijkheid om producten aan te schaffen binnen een
socialmediaplatform. Oorspronkelijk gebruikten merken social media als een
middel om potentiële klanten naar hun website te leiden, waar ze hun aankoop konden voltooien. Met de opkomst van social commerce kunnen klanten hun transacties echter rechtstreeks vanuit sociale mediaplatforms voltooien, waardoor de extra stap die vaak een succesvolle verkoop bemoeilijkt, wordt geëlimineerd.

Bij elke stap die een klant moet doorlopen om een product aan te schaffen, bestaat een risico dat hun aandacht wordt afgeleid of dat ze hun interesse verliezen. Social commerce streeft ernaar om onnodige hindernissen te elimineren en het verkoopproces te stroomlijnen.

Gratis e-book bij Toolshero

Deze nieuwe verkoopmethode biedt klanten ongekend gemak, wat zich uit in meer verkopen voor bedrijven. In 2017 alleen al hebben retailers ongeveer $6.5 miljard verdiend aan social commerce-verkopen. Dit bedrag is sinds 2016 met 24% gestegen, en zal naar verwachting blijven toenemen in de komende jaren.

De geschiedenis van social commerce

Om erachter te komen waarom social commerce zo succesvol is, is het belangrijk om te kijken naar de geschiedenis ervan. Social commerce is een perfect voorbeeld van adaptieve verkoop. Voor de uitvinding van het internet werd verkoop voornamelijk gedaan via de telefoon, catalogi, deur-aan-deur, of via fysieke winkels. Het werd algemeen geaccepteerd dat verkopers moesten reizen om de bekendheid van hun merk te vergroten en zo veel mogelijk potentiële klanten te bereiken.

Ze brachten het verkoopproces naar de woonkamers van mogelijke klanten, omdat dat voor de klanten het makkelijkst was en het daarom zou resulteren in meer succes voor de verkoper (en dus hun merk).

Zodra er internet kwam en steeds meer mensen online op zoek gingen naar producten en diensten, verschoven bedrijven hun aandacht naar het ontwikkelen van hun websites en richtten ze zich op hun digitale aanwezigheid. Ze pasten hun verkoopstrategieën aan om stand te kunnen houden in dit nieuwe tijdperk en tegemoet te komen aan deze nieuwe, moderne consument.

In 2017 bestond 10,2% van de wereldwijde retailverkopen uit e-commerce-verkopen. Dit percentage zal in 2020 naar schatting zijn gestegen tot 15,5%. Digitaal geconcentreerde e-retailers hebben nu een groot aandeel in de markt. Amazon verdiende alleen al in 2017 178 miljard USD aan netto-omzet, en het merendeel van die inkomsten werd gegenereerd via e-retailverkoop.

Met hun voordelen van het Prime-lidmaatschap en snelle en gratis bezorging van de meeste artikelen, stelt Amazon het gemak van de klant voorop, en het afstemmen van hun processen om de huidige consument het best te faciliteren heeft geresulteerd in een geweldig succes.

Sinds oktober 2018 zijn er 4,2 miljard actieve internetgebruikers. De meeste van deze gebruikers, 3,4 miljard mensen, zijn ook socialmediagebruikers. Als we naar de patronen uit het verleden kijken, is het vanzelfsprekend dat het bereiken van deze gebruikersgroep op hun favoriete websites en platforms enorme voordelen voor merken oplevert. Beginnen met social commerce.

Social media speelt al een een enorme rol in de onderzoeks- en ontdekkingsfase van het aankoopproces, want ruim 74 procent van de consumenten vertrouwt op hun sociale netwerken bij het nemen van aankoopbeslissingen. Door de behoefte van consumenten aan validatie en gemak te integreren, is social commerce één van de grootste verkoopplatforms geworden.

Social commerce laat zien hoe ver het verkoopproces zich heeft ontwikkeld. Net als de reizende verkopers die het daarvoor mogelijk maakten, brengt social commerce de winkel naar de mensen binnen de platforms waar ze het meest van houden.

Social commerce en de huidige social media

Er zijn drie grote social media websites die sterk gericht zijn op social commerce: Facebook, Pinterest, en Instagram. Mensen die één van deze platforms hebben gebruikt, hebben waarschijnlijk advertenties of “koop nu”-knoppen, die producten adverteren die razendsnel rechtstreeks op het platform kunnen worden aangeschaft.

Bij het bepalen welke site geschikt is voor hun social commerce-winkel moeten bedrijven rekening houden met factoren zoals hun demografische doelgroep, verkoopdoelstellingen, hulpmiddelen en de productcatalogus.

Een recent onderzoek toont aan dat meer dan 60% van de social media gebruikers een rechtstreekse aankoop via social media heeft gedaan. Met 47,7% van de respondenten die rechtstreeks een aankoop via Facebook hebben gedaan, voert Facebook de lijst aan.

Volgens Instagram wordt er maandelijks door 90 miljoen accounts op een shoppingpost geklikt om meer te weten te komen over een product. Wat Pinterest betreft geeft 55% van de gebruikers of “Pinners” aan het platform te hebben gebruikt om producten te zoeken en te kopen.

Hoewel dit percentage niet hoeft te betekenen dat deze Pinners deze producten hebben gekocht of dat ze deze rechtstreeks op de website van Pinterest hebben gekocht, is het platform nog steeds een waardevolle bron voor bedrijven, vooral als je bedenkt dat Pinners over het algemeen 29% meer aan aankopen besteden dan mensen die geen Pinterest gebruiken.

De toekomst van social commerce

Het winkelgedrag van consumenten is door de jaren heen flink ontwikkeld, en zal zich verder blijven ontwikkelen. Op dit moment zijn consumenten meer dan ooit op zoek naar een synergie tussen social shopping en fysieke winkels. Consumenten zoeken continue naar manieren om tijd te besparen en hun winkelervaringen te verbeteren, dus gemak en engagement zijn essentieel.

Social commerce combineert deze beide factoren naadloos, en het proces zal steeds verbeterd worden.

Volgens Satish Kanwar, vicepresident of productkanalen bij Shopify “zal social commerce mogelijkheden blijven bieden voor zowel consumenten als bedrijven, en een tijdperk inluiden waarin technologie voor nieuwe commerciële ervaringen zal zorgen.

Uiteindelijk zullen deze ervaringen de weg naar ontdekking voor consumenten aanzienlijk verkorten en retailers spannende nieuwe en efficiënte manieren bieden om transacties aan te sturen.” Door van social commerce een prioriteit te maken, zullen bedrijven in staat zijn om te groeien in dit nieuwe en altijd veranderende commerciële landschap.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Is het nodig dat merken hun social commerce aanpassen om succesvol te kunnen zijn in de huidige markt? Zijn er bedrijven waarvoor dit niet geschikt is? Waar denk je dat dit nieuwe tijdperk op het gebied van winkelen ons zal brengen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Wang, C., & Zhang, P. (2012). The Evolution of Social Commerce: The People, Business, Technology, and Information Dimensions. Communications of the Association for Information Systems. Vol 31, Pages 105-127.
  2. Hajl, N., & Sims, J. (2015). Social commerce: The transfer of power from sellers to buyers. Technological Forecasting and Social Change. Vol 94, Pages 350-358.
  3. Zhou et al. (2013). Social commerce research: An integrated view. Electronic Commerce Research and Applications. Vol 12, Pages 61-68.

Citatie voor dit artikel:
Dineen, E. (2019). Social Commerce. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/social-commerce/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/social-commerce/”>ToolsHero: Social Commerce</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ellan Dineen
Article by:

Ellan Dineen

Ellan Dineen is de Marketing Associate bij Design Wizard. Als ze niet hard aan het werk is op de afdeling Marketing, is Ellan op weg naar vreemde landen te vinden met een boek in haar hand en een podcast in haar oor. Met een Master Engels en een Diploma in Social Media Marketing, weet ze hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en inzichten in de branche en wil ze deze tips graag aan haar lezers doorgeven.

Tags:

Geef een reactie