SDP model: de uitleg met een voorbeeld

SDP model - Toolshero

SDP model: in dit artikel wordt het SDP model praktisch uitgelegd. Naast wat is het is, lichten we ook toe hoe je het model kan toepassen met een SDP model voorbeeld en we lichten toe wat herpositionering is. Na het lezen begrijp je de basis van deze marketing tool. Veel leesplezier!

Wat is het SDP model?

Het SDP model is een model voor het positioneren van een bedrijf of merk ten opzichte van de concurrent. SDP is een afkorting die staat voor Segmenteren, Doelmarktbepaling en Positioneren.

Het model wordt voornamelijk gebruikt om in kaart te brengen welke segmenten van de markt de meeste potentie hebben en welke positioneringsstrategie daar het beste op aansluit. Het doel hierin is een algemeen marketingdoel: de klant op een optimale manier kunnen benaderen en bedienen.

Het model bestaat uit 3 stappen:

  1. Segmenteren van de markt
  2. Toepassen van geschikte doelmarktbepaling
  3. Kiezen van de beste positioneringsstrategie

Het is daarmee een samenvatting van enkele onderdelen uit een strategisch marketingplan en wordt veel gebruikt in zaken als een bedrijfsplan.

Het SDP model

Het SDP model biedt een duidelijk en schematisch overzicht van het hele proces. Het stap voor stap doorlopen van de positioneringsstrategie en verschillende criteria zorgt ervoor dat bij elke stap de klant opnieuw centraal komt te staan.

SDP model voorbeeld - Toolshero

Figuur 1 – SDP model voorbeeld (uitgewerkt in tekst)

1. Segmentatie

De eerste stap van het SDP model is segmentatie. Segmentatie is het verdelen van de doelmarkt in benaderbare groepen. Marktsegmentatie creëert dus subgroepen van een markt op basis van demografische kenmerken, behoeftekenmerken, prioriteiten of gemeenschappelijke interesses en andere psychografische criteria.

Door de doelgroep daadwerkelijk te begrijpen, kan effectief targeting worden uitgevoerd in verkoop- en marketingstrategieën.

De voordelen van marktsegmentatie zijn waardevol. Bedrijven die effectief zijn in hun marktsegmentatie, boeken gemiddeld 10% meer winst dan bedrijven waarvan de segmentatie niet effectief Is. Dat blijkt uit een onderzoek van Bain & Company.

Effectieve segmentatie zorgt ervoor dat bedrijven een sterkere en nauwkeurigere marketingboodschap kunnen uitdragen. Men hoeft niet langer generiek en algemeen te zijn, maar kan op bijna persoonlijk niveau communiceren. Dat is mogelijk omdat het bedrijf de wensen, behoeften en kenmerken van de doelmarkt echt begrijpt.

2. Doelmarkt

Doelmarktbepaling of doelmarktselectie zijn termen die vaak geassocieerd worden met de ontwikkeling en lancering van nieuwe producten en merken. Het is een belangrijke fase in de ontwikkeling van een product of dienst, omdat het bepalend is voor de marketingstrategie en bijdraagt aan succes.

Het gaat er in deze processen vooral om dat geëvalueerd wordt hoe winstgevend verschillende segmenten in de markt zouden zijn en welk van de segmenten het beste rendement zal opleveren. Ook is belangrijk dat geanalyseerd wordt hoeveel tijd nodig is om de markt met succes te penetreren.

Doelmarktbepaling wordt direct uitgevoerd na de eerste stap van het SDP model. De consument is reeds geanalyseerd en is ondergebracht in verschillende categorieën. Nu is het zaak dat het meest lucratieve segment wordt geselecteerd, de categorie met de beste potentiële afnemers. Die markt kan gekenmerkt worden door betere marges en duurzaamheid op lange termijn.

Ook de concurrentie moet worden overwogen als het gaat om de doelmarktbepaling. Het succes van een product hangt in belangrijke mate af van hoe goed een merk marktaandeel kan afpakken van de concurrent.

De belangrijkste aspecten van deze fase zijn:

  1. Aantrekkelijkheid van een bepaald segment bepalen en link met doelstellingen, capaciteiten en middelen van een bedrijf.
  2. Geschiktheid bepalen van een segment dat past bij de lange termijn doelstellingen van een bedrijf.
  3. Positionering

Het derde onderdeel van het SDP model staat in het teken van de positionering van een merk of product. Dit proces wordt pas gestart als de voorgaande fasen zijn afgerond. Zonder de informatie die verkregen wordt bij de eerste twee stappen is het zeer moeilijk om effectief te positioneren.

In marketingtermen is positionering het bewust koppelen van een merk of product aan een bepaalde identiteit of imago met verschillende kenmerken. Het doel hiervan is om een plekje in het hoofd van de consument te krijgen.

Dat lijkt moeilijk, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Denk na over hoe de afnemers van jouw merk of bedrijf gaan zien. Wat zijn de sterke punten, of USP’s? Wat is de meerwaarde van jouw merk ten opzichte van het merk van de concurrent? Welke manier van communiceren hoort bij jouw merk en doelgroep? Dit zijn enkele vragen die je moet beantwoorden bij het nadenken over de positionering van jouw merk.

Er zijn verschillende soorten positioneringsstrategieën, met verschillende criteria, zoals:

  • Producteigenschappen en voordelen: het merk/product associëren met bepaalde gunstige waardes
  • Productkwaliteit: het merk associëren met hoge kwaliteit en exclusiviteit
  • Productprijs: het merk associëren met concurrerende prijzen
  • Productgebruik of toepassing: het merk associëren met specifieke gebruiken

Een goede positionering kan een concurrentievoordeel opleveren. Als een merk steeds een beetje meer biedt dan de concurrent als het gaat om positionering, dan zullen consumenten uiteindelijk vaker voor dat merk kiezen.

SDP model: wat is herpositionering?

Het herpositioneren van een merk op de markt gebeurt wanneer een bedrijf zijn bestaande status op de markt verandert. Herpositionering wordt meestal gedaan wanneer prestaties ondermaats zijn of wanneer er grote veranderingen optreden in de markt. Het komt ook voor dat bedrijven het besluit nemen om een nieuw product of merk te lanceren. Dat doen ze dan vaak omdat het herpositioneren van een merk hoge kosten met zich meebrengt.

Een voorbeeld van een merk dat dit succesvol deed is Mother Energy Drinks, een merk van The Coca-Cola Company. Dit bedrijf lanceerde Mother Energy Drinks in 2006 op de Australische markt.

De lancering werd professioneel uitgevoerd en de distributiekanalen van Coca-Cola werden ingezet om de drankjes bij de retailers krijgen. De smaak van het drankje viel tegen en het bedrijf zag de verkoopaantallen keer op keer tegenvallen.

Daarom moest het bedrijf een keuze maken: het product verbeteren en herpositioneren of het van de markt halen en een aan een nieuw drankje starten. Uiteindelijk werd besloten om het product te herpositioneren omdat het al van een hoge mate van naamsbekendheid genoot.

De grootste uitdaging voor Coca-Cola werd daarmee om het vertrouwen van de consument terug te winnen en hen het product te laten proberen. Dat lukte en het merk kreeg een gezond marktaandeel in handen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over het SDP model? Wordt het SDP model gebruikt in jouw marketingomgeving? Zie jij overeenkomsten met andere positioneringstheorieën? Welk onderdeel van dit model is volgens jou het meest belangrijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Copulsky, J. R., & Wolf, M. J. (1990). Relationship marketing: positioning for the future. Journal of Business Strategy, 11(4), 16-20.
  2. Domzal, T., & Unger, L. (1987). Emerging positioning strategies in global marketing. Journal of Consumer Marketing.
  3. Brooksbank, R. (1994). The anatomy of marketing positioning strategy. Marketing Intelligence & Planning.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). SDP model. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/sdp-model/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 15/09/2022 | Laatste update: 26/09/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/sdp-model/”>Toolshero: SDP model</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Artikel door:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie