Referral marketing: uitleg en betekenis

Referral marketing - toolshero

Referral marketing: in dit artikel wordt de referral marketing strategie op een praktische manier uitgelegd. Naast wat het is, belicht dit artikel ook het verschil tussen offline en online, een kort stappen plan / handleiding, het opzetten van een strategie, en hoe het werkt voor kleine bedrijven. Na het lezen begrijp je de basis van deze marketing vorm. Veel leesplezier!

Wat is referral marketing? De betekenis

Referral marketing is één van de oudste strategieën die wordt gebruikt in marketing. Referral marketing betekent een manier om diensten of producten aanprijzen bij potentiële klanten door mond-tot-mondreclame, ook bekend als aanbevelingen. Deze aanbevelingen kunnen spontaan gebeuren, of worden beïnvloed door de marketingafdeling van een bedrijf.

Referral marketing kan op verschillende manieren worden toegepast. Een methode kan zijn om klanten en andere contacten te belonen en aan te moedigen om diensten en producten aan te bevelen aan andere consumenten en/of bedrijven, zowel offline als online.

Offline referral marketing

Offline referral marketing is mond-tot-mondreclame in fysieke vorm. Als mensen aanbevelingen krijgen van personen die zij vertrouwen, dan zijn ze eerder geneigd het product of de service in kwestie te proberen.

Daarnaast kan een invloedrijke persoon die een product draagt of een dienst gebruikt, ervoor zorgen dat mensen die tegen hem of haar opkijken het product of de dienst ook gaan gebruiken.

Online referral marketing

Online referral marketing vindt plaats op internet en richt zich op online interacties tussen klanten. Het kan merkbekendheid, het aantal aanbevelingen en uiteindelijk de opbrengst verhogen.

Hier uw bedrijfsnaam of product? Informeer naar de mogelijkheden  

Online, en vooral via sociale media, worden meningen en ervaringen over favoriete producten gedeeld.

Dat omvat ook de website van bedrijven en de sociale media-accounts die aan deze bedrijven zijn gekoppeld. Bedrijven moedigen deze manier van referral marketing aan door ambassadeurs van hun producten te voorzien van unieke aanbevelingscodes en informatie over speciale aanbiedingen.

De ambassadeur deelt deze aanbevelingscodes of speciale links naar de website van het bedrijf met zijn/haar vrienden, familie en volgers op sociale media. Als familie, vrienden en volgers van de ambassadeur een aankoop doen via de link, kan het bedrijf besluiten de ambassadeur te belonen.

Een andere methode van referral marketing is het surfgedrag van klanten te volgen. Dat gebeurt met browser cookies en andere vergelijkbare technologieën.

Bedrijven kunnen het rendement op investering onderzoeken om referral marketing in te zetten via gespecialiseerde platforms. Technologieën voor het volgen van klantgedrag worden continu verbeterd. Ze helpen bedrijven om referral marketing in hun marketingplan te integreren.

Handleiding stappenplan voor referral marketing

Referral marketing helpt je jouw bedrijf te laten groeien. Door je waardevolste bezit, namelijk je klanten, geïnteresseerd te houden in je product of dienst en hen jouw aanbod te laten delen met vrienden en familie kun je mooie resultaten boeken voor je bedrijf.

Als je besluit referral marketing toe te passen in je strategie moet je nadenken over een aantal stappen in het proces.

Hoe pas je referral marketing toe?

Stap 1: marktonderzoek uitvoeren

De eerste stap in de strategie van referral marketing is het uitvoeren van marktonderzoek waarmee je, onder andere, uitzoekt wat de klant wil. Dit onderzoek kun je op verschillende manieren uitvoeren.

De eerste manier is om de koopgewoonten van klanten te onderzoeken zodat duidelijk wordt wat hun favoriete producten of diensten zijn.

Afhankelijk van de sector kan een bedrijf kortingen, extra services, of gratis producten aanbieden. De tweede onderzoeksmethode is vaststellen waar de voorkeuren van consumenten liggen. Dat doe je met een klantenonderzoek. In het onderzoek kun je consumenten vragen wat ervoor nodig is om hen als ambassadeur te laten deelnemen in een aanbevelingsprogramma.

De meeste bedrijven stellen hun ambassadeurs een beloning in de vorm van een product of dienst in het vooruitzicht. Marketeers kunnen de mogelijkheden voor een beloning in het onderzoek opnemen of consumenten naar alternatieven vragen.

Stap 2: besluitvorming

De volgende stap in de strategie van referral marketing is dat marketeers een besluit nemen over de procedure van de aanbevelingen.

Bijvoorbeeld over hoeveel aanbevelingen een klant moet doen om een beloning te ontvangen en over de manier waarop klanten moeten bewijzen dat zij daadwerkelijk een aanbeveling hebben gedaan. De aanbevelingen kunnen worden gevolgd via een unieke aanmeldingslink voor iedere bestaande klant. Op deze manier kan een bedrijf de aanbevelingen herleiden naar de klant en de unieke link die hem is toegekend.

Na deze stap moet het bedrijf het aanbevelingsprogramma bij het publiek bekend maken. Dat kan bijvoorbeeld door in fysieke winkels aankondigingen dicht bij de kassa’s op te hangen.

Stap 3: lanceer aanbevelingsprogramma

Bedrijven kunnen ook brochures laten maken over het aanbevelingsprogramma en ze uitreiken aan klanten. Daarnaast is promotie online een uitstekende manier om informatie over het aanbevelingsprogramma te delen. Bijvoorbeeld met advertentiebanners of marketingcampagnes via e-mail.

Nadat het referral marketingprogramma is gestart, moet een bedrijf zich richten op voortdurende marketingcampagnes en -activiteiten om het succes van het programma te meten. Om vast te stellen of het programma succesvol is, onderzoek je welke strategieën tot de meeste aanbevelingen leiden en welke strategieën het waard zijn om in te investeren.

Daarom is het belangrijk dat een bedrijf nadenkt over de manier waarop succes wordt gemeten. Je kunt het aantal gedeelde aanbevelingen als maatstaf nemen en hoeveel bestaande klanten aanbevelingscodes naar familie en vrienden verzenden. Hoe hoog moet dat percentage zijn voor jouw bedrijf om een aanbevelingsprogramma succesvol te noemen?

Referral marketing is effectief voor zowel kleine als grote bedrijven in praktisch elke sector. Bedrijven die producten of diensten aanbieden kunnen aanbevelingscampagnes in hun marketingstrategie opnemen. Referral marketing wordt veel toegepast in de detailhandel, de horeca en in de reisbranche, en door sport- en gezondheidsprofessionals zoals huisartsen of tandartsen. Referral marketing wordt ook gebruikt door bedrijven die hun diensten online aanbieden, vaak in combinatie met sociale media en backlinks op de website.

Een andere branche die referral marketing toepast, is de non-profitsector. Deze strategieën worden vaak ingezet om de bekendheid van de organisatie te vergroten en mogelijke donateurs te overtuigen het werk van de organisatie te steunen.

Een samenwerking tussen een non-profitorganisatie en een commercieel bedrijf kan voor beide partijen een goede manier zijn om van referral marketing te profiteren. In die setting biedt het commerciële bedrijf een deel van de opbrengst aan voor elke aanbeveling die afkomstig is van de non-profitorganisatie.

Strategie voor referral marketing

Er bestaan verschillende strategieën voor referral marketing. Welke jij kiest hangt af van je branche en de klanten, maar het meest belangrijk is jouw marketingstrategie. Hieronder vind je een aantal algemene strategieën en stappen die beter resultaat garanderen.

Werknemers van het bedrijf

De beste ambassadeurs die een bedrijf kan hebben, zijn de werknemers. Als werknemers achter het product of de dienst van het bedrijf staan, laat dat zien dat zij een goede werkgever hebben en dat ze geloven in het product of de dienst.

Als werknemers de producten of diensten promoten van het bedrijf waar zij werken, kan dat leiden tot een hogere winst en heeft dat mogelijk een positieve invloed op het salaris van de werknemer.

Dat resulteert in voordelen voor zowel het bedrijf als de werknemers. Bedrijven met werknemers die hun product of dienst promoten, besparen daarnaast op de kosten van marketingcampagnes omdat ze daarvoor geen extra personeel hoeven aan te nemen.

Klantenkring van het bedrijf

De klanten van een bedrijf vormen een belangrijke groep voor referral marketing. Deze strategie richt zich op de samenwerking met bestaande, tevreden klanten die voor hun aanbevelingen een beloning ontvangen. Een beloning kan bijvoorbeeld een korting zijn of een gratis exclusief product of dienst voor elke keer dat het bedrijf een nieuwe klant werft die door aanbeveling van hun klanten is verkregen.

Strategische samenwerking

Bedrijven die een nieuwe markt aanboren, besluiten soms referral marketing in te zetten door te gaan samenwerken met bedrijven die al een goede reputatie hebben. Het nieuwe product of de nieuwe dienst wordt op de markt gelanceerd in samenwerking met het partnerbedrijf.

Op die manier zal het nieuwe product of de nieuwe dienst eerder worden geaccepteerd door klanten en kan het bedrijf werken met een goed basisbestand met klanten.

Een voorbeeld van referral marketing via partnerschappen is een levensverzekeringsmaatschappij die haar producten op de markt brengt via een bekende en betrouwbare bank.

Goed product, goede service

Om een campagne voor referral marketing te laten slagen is het belangrijk om je service op orde te hebben, zowel voor producten als aan klanten. Als je goede kwaliteit aanbiedt, zijn klanten eerder bereid jouw product of dienst aan anderen aan te bevelen. Een klant zal een product of dienst van inferieure kwaliteit minder gauw aanbevelen aan vrienden en familie.

Haalbare doelen en aantrekkelijke beloningen

Een bedrijf dat referral marketing inzet doet er verstandig aan doelen te stellen die realistisch zijn. Met een lager streefgetal voor aanbevelingen en aantrekkelijke beloningen zijn klanten eerder bereid extra moeite te doen. Belangrijk is ook dat je met je klant afspreekt binnen welk tijdsbestek de aanbevelingen moeten worden gedaan en wanneer een klant of werknemer zijn of haar beloning ontvangt.

Websites met backlinks

Voor een bedrijf is het zinvol een referral campagne te promoten via de website en sociale media. Deze kanalen zijn heel geschikt om content te delen en aanbevelingen te belonen.

Een goed idee is om een button op de website in te voegen, zoals ‘uitnodigen’ of ‘delen’, die het een klant mogelijk maakt de informatie met één druk op de knop te delen met vrienden en familie. Er zijn ook speciale apps beschikbaar waarmee je referral marketing eenvoudig op de website kunt implementeren.

Websites en sociale media zijn populaire kanalen waarmee je snel en gemakkelijk promotionele acties doet en waarop je speciale aanbiedingen kunt plaatsen. Bedrijven passen ook omvangrijke data-analyses toe die hen helpen de juiste doelgroep te bereiken met de juiste aanbiedingen.

Referral marketing voor kleine bedrijven

Referral marketing kan effectief zijn voor kleine bedrijven. Heb je een klein bedrijf of ben je een startup, dan is het belangrijk nieuwe klanten te winnen. Referral marketing helpt kleine bedrijven te groeien en het klantenbestand uit te breiden. Als iemand iets nieuws wil proberen, zijn vrienden en familie vaak de eersten die erover horen en aan wie een product of dienst wordt aanbevolen.

Referral marketing kan een klein bedrijf ook helpen om een ​​voorsprong op de concurrentie te krijgen. Voor deze bedrijven zijn sociale media het belangrijkste instrument om informatie te delen over het aanbevelingsprogramma. Delen via sociale media gaat razendsnel omdat daarvoor slechts één klik met de muis nodig is.

Kleine bedrijven die referral marketing als strategie gebruiken in combinatie met beïnvloeding door bestaande klanten kunnen goede resultaten boeken en hun bedrijf laten groeien.

Nu is het jouw beurt

Wat vind jij? Ben je het eens met de uitleg over referral marketing, of heb je nieuwe suggesties? Heb je al eens referral marketing in je bedrijf toegepast, of ooit deelgenomen aan een aanbevelingsprogramma? Zo niet, zou jij referral marketing inzetten als strategie? Waarom zou je dat doen, of waarom juist niet?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Biyalogorsky, E., Gerstner, E., & Libai, B. (2001). Customer referral management: Optimal reward programs. Marketing Science, 20(1), 82-95.
  2. Buttle, F. A. (1998). Word of mouth: understanding and managing referral marketing. Journal of strategic marketing, 6(3), 241-254.
  3. Reingen, P. H., & Kernan, J. B. (1986). Analysis of referral networks in marketing: Methods and illustration. Journal of marketing research, 23(4), 370-378.
  4. Schumann, J. H., Wangenheim, F. V., Stringfellow, A., Yang, Z., Blazevic, V., Praxmarer, S., … & Jiménez, F. R. (2010). Cross-cultural differences in the effect of received word-of-mouth referral in relational service exchange. Journal of International Marketing, 18(3), 62-80.

Citatie voor dit artikel:
Van Velden, E. (2020). Referral marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/referral-marketing/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 09/01/2020 | Laatste update: 03/09/2024

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/referral-marketing/”>Toolshero: Referral Marketing</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 5 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Erika van Velden
Artikel door:

Erika van Velden

Erika van Velden is werkzaam bij toolshero als Content Writer. Ze heeft een studieachtergrond in International Studies en Antropologie en heeft zich binnen haar opleiding gespecialiseerd in Interculturele Communicatie en Management. Deze kennis helpt haar om te anticiperen op mogelijke vragen van de lezers en om begrijpelijke teksten te schrijven.

Tags:

Geef een reactie