Prijsstrategie matrix

Prijsstrategie matrix definitie - toolshero

Prijsstrategie matrix: in dit artikel wordt de prijsstrategie matrix praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategietool.

Wat is de prijsstrategie matrix?

De prijsstrategie matrix is een tool die gebruikt wordt om de beste prijs voor een dienst of product vast te stellen. Een prijsstrategie verwijst naar de methode die bedrijven gebruiken om de juiste prijs te kiezen voor hun diensten of producten. Vrijwel alle organisaties baseren hun prijzen op de kosten van productie, arbeid, en marketing, en voegen vervolgens een bepaald percentage hieraan toe om winst te maken. De voornaamste factor hierin is de COGS (Cost of Goods Sold).

Prijsstrategieën houden verder rekening met veel zakelijke factoren zoals de omzetdoelen, doelgroep, merkpositionering, productkenmerken en marketingdoelen. De prijs wordt ook beïnvloed door externe factoren zoals de vraag naar een bepaald product door consumenten, de prijzen die concurrenten hanteren en de algehele economische en markttrends.

Gratis e-book bij Toolshero

Prijs is een onderdeel van de marketingmix, en velen beweren dat de prijs het minst aantrekkelijke element uit de marketingmix is. Het argument is dat aanbieders van producten eerst de andere onderdelen van de marketingmix onder handen moeten nemen alvorens met de prijs aan de haal gegaan wordt.

De prijsstrategie matrix voor prijsvorming

Het beslissen van de juiste prijs voor een product vereist meer denkwerk dan alleen de productiekosten bij elkaar optellen. De echte vraag in het vaststellen van een juiste prijs is hoeveel de klant bereid is te betalen voor het product.

Deze prijs heeft weinig te maken met de kosten, en heeft alles te maken met de waarde die de klant hecht aan het product of de dienst. Voor een simpel colaglas heeft de gemiddelde consument niet meer over dan enkele euro’s. De alternatieven zijn aanwezig in grote getale, en bij een te hoge prijs gaat de consument naar de concurrent. Spelen met die prijzen kan een producent zich dus niet veroorloven.

Gaat het echter om een geavanceerde slimme snelkookpan, dan is de klant waarschijnlijk bereid om dieper in de buidel te tasten. De concurrentie is minder, en dus kan een goed product waaraan de consument veel waarde hecht voor een hoge prijs verkocht worden.

Uitzoeken hoeveel de waarde van een product of dienst voor de consument is, en daar de prijs op baseren wordt value-based-pricing genoemd. In dit artikel wordt ingegaan op deze vorm van prijsstrategieën, en enkele andere.

Prijselasticiteit

Prijselasticiteit is een maatstaf in de economie die gebruikt wordt om aan te geven hoe gevoelig de vraag naar een product is indien de prijs hiervan veranderd. Prijselasticiteit wordt aangeduid als een procentuele verandering in de gevraagde hoeveelheid naar een product of dienst in reactie op een prijsverandering van een procent. Er wordt gesproken van onlastische producten wanneer consumenten toch een product blijven kopen bij een prijsstijging, zoals het geval is bij sigaretten of brandstof.

Is het product elastisch, dan heeft een prijsverandering een effect op de vraag naar een product of dienst. Voorbeelden zijn onder andere treinkaartjes (openbaar vervoer) en meubelstukken.

Prijsstrategie matrix model - toolshero

Penetratieprijsstrategie

Het kwadrant rechtsonder in de prijsstrategie matrix vertegenwoordigt de penetratieprijsstrategie. De penetratieprijsstrategie wordt toegepast door bedrijven om klanten aan te trekken voor een nieuwe service of dienst door een lagere prijs aan te bieden na de eerste lancering.

De lagere prijs helpt een product of dienst makkelijker de markt binnen te dringen. Het gevolg van deze strategie is namelijk dat klanten weglopen van de concurrent.

Een voorbeeld van een dergelijke strategie is een online nieuwswebsite die de eerste maand gratis een abonnement aanbied.

Voordelen penetratieprijsstrategie

  • Verlagen toegang barrière
  • Verminderde of verzwakte concurrentie
  • Marktdominantie

Nadelen penetratieprijsstrategie

  • Weinig effectief bij concurrenten met sterke branding
  • Klantverlies bij later verhoogde prijzen
  • Mogelijke ontketening prijzenoorlog

Afroomprijsstrategie (skimming)

De skimming prijsstrategie staat linksboven in de prijsstrategie matrix. Bij deze strategie wordt na de lancering van een product of dienst een hoge prijs in rekening gebracht bij de consument. De eerste groep consumenten betalen dus een hogere prijs voor het goed of de dienst.

Na verloop van tijd verlaagd de organisatie de prijs om zo een ander prijsgevoelig segment van de markt aan te trekken.

Prijs skimming wordt gebruikt wanneer een nieuw type product of dienst op de markt komt. Het doel is om zoveel mogelijk inkomsten te verzamelen. Zodra deze financiële doelen behaald zijn wordt de prijs verlaagd om meer kostenbewuste kopers aan te trekken.

Voordelen afroomprijsstrategie

  • Hoge winstmarge
  • Snel productiekosten terugverdienen
  • Distributeurs maken veel winst door hoge prijs, en zijn daarom actief betrokken
  • Tijdelijk hoog kwaliteitsgevoel creëren

Nadelen afroomprijsstrategie

  • Concurrentie zal prijzen ook verlagen
  • Gelimiteerd verkoopvolume
  • Gefrustreerde eerste klanten door initiële hoge prijs
  • Kosteninefficiënt

Concurrerende/ Economy prijsstrategie

De economy, of concurrerende prijsstrategie staat weergegeven linksboven in de prijsstrategie matrix. Bij deze strategie wordt de prijs van een product of dienst gebaseerd op de markt. Deze methode wordt gebruikt door bedrijven die vergelijkbare producten verkopen. De concurrerende prijsstrategie wordt gebruikt zodra een prijs voor een product of dienst een evenwichtsniveau heeft bereikt. Dit treedt vaak op wanneer een product of dienst al enige tijd op de markt is, en er veel vergelijkbare producten of diensten beschikbaar zijn.

Bedrijven hebben bij deze methode drie opties: onder de prijs van de concurrentie, gelijk aan de prijs van de concurrentie, of boven de prijs van de concurrentie.

Voordelen economische prijsstrategie

  • Veilig bij economische instabiliteit
  • Iets onder de concurrentieprijs helpt een groter marktaandeel te verkrijgen

Nadelen economische prijsstrategie

  • Kleinere bedrijven kunnen moeite hebben met winstgevend blijven
  • Klantloyaliteit heeft grenzen bij klanten die altijd op zoek zijn naar de beste prijs

Premiumprijsstrategie

De laatste strategie uit de prijsstrategie matrix is de premiumprijsstrategie. Bij deze strategie worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden om de gunstige percepties van consumenten aan te moedigen, uitsluitend op basis van de prijs. Premium verwijst naar een groep producten of diensten die denkbeeldige of tastbare meerwaarde hebben ten opzichte van de concurrent.

De strategie laat kopers aannemen dat een hoge prijs automatisch van uitzonderlijke kwaliteit zijn. Het wordt gebruikt in gebieden waar consumenten graag meer willen betalen voor een product.

Voordelen premiumprijsstrategie

  • Concurrentievoordeel door branding en reputatie
  • Verhoogde zichtbaarheid van het merk
  • Verhoogde winstcijfers

Nadelen premiumprijsstrategie

  • Hoge marketingkosten
  • Gelimiteerd klantbestand

Prijsstrategie matrix samenvatting

De prijsstrategie matrix helpt organisaties bij het vaststellen van de juiste prijsstrategie voor hun producten en diensten. Veel organisaties baseren hun prijs op de productie- en marketingkosten, maar er zijn ook andere opties die een verschil kunnen maken. De prijs is een onderdeel van de marketingmix, en daarom belangrijk om over na te denken bij de lancering van een nieuw product of dienst.

De prijsstrategie matrix geeft de volgende vier prijsstrategieën weer:

1. Penetratieprijsstrategie

Deze prijsstrategie wordt gebruikt door organisaties door een gedeelte van de markt naar hun toe te lokken met lage prijzen. Door lage prijzen te vragen voor producten lopen veel consumenten weg bij de concurrent. Een keerzijde van deze strategie is dat de nieuwe klanten weg zullen lopen wanneer later een hogere prijs gevraagd wordt.

2. Afroomprijsstrategie

Bij de skimmingprijsstrategie wordt door de organisatie alleen bij de introductie een hoge prijs gevraagd. Een groep consumenten is bereid om deze hoge prijs te betalen. Op die manier krijgt de organisatie dus snel veel omzet om de productiekosten terug te verdienen. Na verloop van tijd verlaagd de organisatie de prijs om een andere, kostenbewuste groep potentiële klanten aan te trekken. Een keerzijde van deze strategie is dat veel eerste klanten gefrustreerd raken bij het zien van lagere prijzen naar verloop van tijd.

3. Concurrerende prijsstrategie

Bij de concurrerende of economy prijsstrategie wordt de prijs vastgesteld door vraag en aanbod. Deze strategie wordt vaak gebruikt bij producten of diensten die al een tijdje op de markt zijn, en waarvoor veel alternatieven of substituten beschikbaar zijn. Bedrijven kunnen onder de marktprijs gaan zitten, precies de marktprijs hanteren of een iets hogere prijs vragen. Deze strategie is relatief veilig, maar kleinere bedrijven kunnen door deze methode moeite hebben met het genereren van winst.

4. Premiumprijsstrategie

De laatste strategie uit de prijsstrategie matrix is de premiumprijsstrategie. Bij deze strategie worden de prijzen hoog gehouden zonder dat dit gebaseerd is op productie- of marketingkosten. Premium verwijst naar een groep producten waarvoor de consument graag iets meer wil betalen. Dit kan onder andere het resultaat zijn van goede branding en marketing. Deze strategie kan niet door elke organisatie toegepast worden. Een voordeel van deze strategie zijn hogere winstcijfer. Het grote nadeel aan deze strategie is de hoge marketingkosten.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de prijsstrategie matrix? Welke andere prijsstrategieën ken jij? Heb jij een favoriete prijsstrategie voor jouw producten of diensten? Welke prijsstrategie gebruikt jouw favoriete merk voor verschillende producten? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Cravens, D. W., & Piercy, N. (2006). Strategic marketing (Vol. 6). New York: McGraw-Hill.
  2. Duke, C. R. (1994). Matching appropriate pricing strategy with markets and objectives. Journal of Product & Brand Management, 3(2), 15-27.
  3. Krishnan, T. V., Bass, F. M., & Jain, D. C. (1999). Optimal pricing strategy for new products. Management Science, 45(12), 1650-1663.
  4. Theodosiou, M., & Katsikeas, C. S. (2001). Factors influencing the degree of international pricing strategy standardization of multinational corporations. Journal of International Marketing, 9(3), 1-18.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Prijsstrategie matrix. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/prijsstrategie-matrix/

Published on: 19/05/2019 | Last update: 14/01/2022

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/prijsstrategie-matrix/”>toolshero: Prijsstrategie matrix</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4.6 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie