Perceptual Mapping (PERMAP)

Perceptual mapping - ToolsHero

In dit artikel wordt Perceptual mapping (PERMAP) praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige marketing tool.

Inleiding

Perceptual Mapping (PERMAP) is de grafische techniek die door marketeers gebruikt wordt om de percepties en meningen van (potentiële) klanten over producten, productlijnen of merken, te visualiseren.

Ook kan de situatie van het bedrijf ten opzichte van de concurrentie met een perceptual map worden weergegeven.

Perceptual mapping : twee dimensies

Perceptual mapping kan worden opgenomen in een willekeurig aantal dimensies, maar de meest voorkomende is die van de twee dimensies, te weten kwaliteit en prijs.

Wanneer het gaat om verschillende auto´s, kan de PERMAP inzicht geven in de perceptie van consumenten, ten opzichte van de dimensies luxe / doorsnee en duur / betaalbaar.

Perceptual mapping (PERMAP), een marketing tool - ToolsHero

Concurrentie

Computers die in perceptual mapping dicht bij elkaar staan, zijn in de ogen van de consument vergelijkbaar qua prijs en qua kwaliteit.

In de VS geldt dat voor de merken Sony en Apple (zie voorbeeld PERMAP hiernaast).

Een bedrijf krijgt op die manier goed inzicht in de naaste concurrentie en zal bij invoering van een nieuw model, op zoek gaan naar een gebied binnen de perceptual map dat ver van de concurrenten staat.

Door de combinaties van verschillende dimensies wordt een perceptual map steeds ingewikkelder, maar voor een bedrijf wordt het hierdoor wel precies duidelijk, waar marktaandeel te veroveren is.

Aandachtspunten perceptual mapping

In een perceptual map kunnen ook de ideale aandachtspunten, die een consument van een product verwacht, worden weergegeven.

Wanneer een bedrijf de invoering van een nieuw product overweegt, zal het daarom eerst kijken naar gebieden met de hoogste ideale aandachtspunten dichtheid.

In combinatie met de perceptiegebieden, weet een bedrijf meteen waar de concurrentie op inzet.

Intuïtieve perceptual mapping

Een perceptual map kan ook gebaseerd worden op intuïtieve meningen en oordelen van de marketeer zelf.

De beslissingen van de marketeer is dan gebaseerd op zijn ervaring en inzicht in de sector.

Hierbij is het twijfelachtig in hoeverre zo´n perceptual mapping waardevol en objectief is.

Bij gedetailleerd marktonderzoek kunnen er weliswaar methodologische problemen ontstaan, maar de informatie komt wel rechtstreeks van de consument.

Verschillende benaderingen

Voor het opstellen van een perceptual map kunnen verschillende statistische procedures ingezet en gebruikt worden, om zo ruwe gegevens te verzamelen en in kaart te brengen.

Bij voorkeur worden er dimensies gebruikt en ingezet, maar ook multidimensionale schalen en ideale aandachtspunten kunnen inzicht geven in de concurrentiepositie van een bedrijf.

Daarnaast worden er statistische methodieken als factoranalyse, discriminantanalyse, clusteranalyse en logit-analyse ingezet.

Daarbij zijn sommige technieken opgebouwd uit waargenomen verschillen tussen producten en andere zijn opgebouwd uit waargenomen gelijkenissen.

Meer informatie

  1. Dowling, G. R. (1986). Managing your corporate images. Industrial marketing management, 15(2), 109-115.
  2. Fodness, D. D., & Milner, L. M. (1992). A perceptual mapping approach to theme park visitor segmentation. Tourism Management, 13(1), 95-101.
  3. Kim, D. J., Kim, W. G., & Han, J. S. (2007). A perceptual mapping of online travel agencies and preference attributes. Tourism management, 28(2), 591-603.
  4. Ritchie, J. R. (1975). On the Derivation of Leisure Activity Types–A Perceptual Mapping Approach. Journal of Leisure Research.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Perceptual mapping (PERMAP). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/perceptual-mapping/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/perceptual-mapping/”>ToolsHero: Perceptual mapping (PERMAP)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here