Outreach marketing: de uitleg
Outreach marketing: in dit artikel wordt outreach marketing praktisch uitgelegd. Na het lezen ervan begrijp je de basis van deze krachtige marketingtool.
Wat is outreach marketing?
Outreach marketing is een marketingstrategie waarbij contact gezocht wordt met potentiële klanten of andere invloedrijke belanghebbenden van een bedrijf. Het doel hiervan is om zowel de merkbekendheid te vergroten als het promoten van producten of diensten.
Influencer-marketing valt ook onder outreach marketing, omdat het gaat over het bereiken van personen in doelgroepen die relevant zijn voor de betreffende sector of niche. Andere experts die geschikt zijn voor outreach marketing om een bedrijf naar een hoger niveau te tillen zijn:
- Bloggers
- Journalisten
- Merkambassadeurs
- Ondernemers
- Social media influencers
Samengevat is outreach marketing erop gericht om verschillende doelen te bereiken:
- Genereren van nieuwe leads
- Promotie van producten of diensten
- Merkbekendheid stimuleren
- SEO-strategie (bijv. door backlinks of affiliate marketing)
- Klantbehoud
- Nieuwe partnerschappen of samenwerkingen
Aan de basis van deze vorm van marketing ligt het identificeren en vinden van individuen die dezelfde interesses, behoeften en problemen deelt als de doelgroep van een bedrijf. Zodra bedrijven deze mensen geïdentificeerd hebben, kunnen zij gericht aangesproken worden.
Waarom is outreach marketing belangrijk?
Het opbouwen en onderhouden van een sterk merk is niet makkelijk. Het vereist serieuze inspanning en continue ontwikkeling. Het vaststellen en bereiken van de juiste doelgroep is hier een belangrijk onderdeel in.
Een vermelding van uw merk of product op een populaire website kan zomaar een enorm verschil maken voor uw online zichtbaarheid.
Een hogere zichtbaarheid betekent meer autoriteit op het internet, meer organisch verkeer en meer potentiële conversies en inkomsten.
Daarnaast hebben veel mensen de neiging om zaken te kopen die gepromoot worden door hun favoriete bedrijf of influencer.
Voordelen van outreach marketing
Grote bedrijven hebben vaak voldoende geld voor grootschalige marketingcampagnes. Kleinere bedrijven kunnen toch betrokken raken bij hetzelfde soort activiteiten, mede dankzij digitale ontwikkelingen die relatief goedkope oplossingen aanbieden.
Veel bedrijven hebben een sterke marketingstrategie. Het outreach-element daarin is belangrijk om een aantal redenen. Deze worden hieronder uitgelegd.
- Promotie van product of dienst
- Opbouwen van nieuwe relaties
- SEO-strategie boost
1. Promotie van product of dienst
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van de (online) marketeers het ermee eens is dat content marketing betrokkenheid en merkbekendheid stimuleert.
Het is echter niet genoeg om een mooie website te bouwen en hierop wat artikelen of filmpjes te publiceren.
Content kan via outreach marketing op verschillende manieren onder de aandacht gebracht worden van het publiek, bijvoorbeeld via influencers of community-websites.
2. Opbouwen van nieuwe relaties
Het is moeilijk om volledig zelfstandig succesvol te worden. Bijna altijd zijn er andere mensen nodig om het geheel te laten groeien. Deze uitdaging vormt het tweede voordeel van outreach marketing: netwerkuitbreiding.
De meest voor de hand liggende activiteiten omvatten het opbouwen met influencers waarvan het publiek sterke overeenkomsten vertoont met uw eigen doelgroep.
Ook het opbouwen van relaties met gelijkgestemde merken is waardevol, met name voor kleinere bedrijven of merken die samenwerkingen met anderen beschouwen als hun primaire uitbreidingsstrategie.
3. SEO-strategie boost
Outreach marketing helpt bij het beter zichtbaar en vindbaar worden in zoekmachines. Wanneer bekende en gevestigde domeinen een linkje plaatst naar uw eigen website, dan ziet Google dit als een positieve ‘review’.
Hierdoor wordt het domein mogelijk beloont met een hogere positie op de resultatenpagina. Dit hangt onder andere af van de prestaties van concurrenten.
Dit soort kwalitatief sterke backlinks vormen de op een na belangrijkste factor voor Google om een domein een hogere zoekpositie te geven.
E-mail outreach vs outreach marketing
Outreach marketing richt zich met name op mensen die een bedrijf nog niet kent: prospects. Deze prospects worden gevonden door:
- Het doorzoeken van sociale media platforms en andere databases
- Het bestuderen van concurrenten
- Het identificeren of ontwikkelen van een doelmarkt
Email marketing richt zich op mensen die ervoor gekozen hebben om informatie te ontvangen van u. Deze mensen zijn bijvoorbeeld:
- Geabonneerd op uw nieuwsbrief
- Geabonneerd op promotionele mails
- Aangemeld voor een proefperiode en zijn akkoord gegaan met het ontvangen van mails
- Actief op uw website met een account
Het uitvoeren van email marketing omvat ook het opbouwen van een e-maillijst. Het samenstellen van een dergelijke lijst is eenvoudig als het mensen betreft die loyale klanten zijn van een bedrijf, maar het is moeilijk om een vreemde zich te laten registreren voor uw e-mails.
Tips voor het uitvoeren van een effectieve outreach marketing strategie
Hieronder worden enkele tips gedeeld voor wat betreft het starten met een outreach marketing strategie, of om deze naar een hoger niveau te tillen.
Definieer doelstellingen
Voordat er actie ondernomen wordt, moet er een outreach marketingplan opgesteld worden. Hierin worden onder anderen de doelstellingen van de campagne duidelijk uiteengezet. Elk doel moet duidelijk gedefinieerd worden, zoals bijvoorbeeld de manier waarop u meer kwalitatief goede backlinks wil verzamelen.
Een manier om doelen te stellen is door het gebruik van de SMART doelen methode.
Kies de juiste influencers
Het is belangrijk om extra kieskeurig en zorgvuldig te zijn bij het uitvoeren van deze stap. Er is een aantal soorten influencers:
- Sharks: de categorie meest succesvolle en grootste influencers. Zij worden gevolgd door een miljoenenpubliek vanwege hun expertise of niche.
- Big fish: niet zo groot als sharks, maar deze influencers hebben wel een groot publiek en worden voldoende gerespecteerd.
- Small fish: de omvang van hun publiek is kleiner, maar ze kunnen nog steeds goede samenwerkingen genereren omdat zij ambitieus zijn en vaak juist geïnteresseerd zijn in samenwerkingen.
- Spawn: deze influencers zijn net begonnen en hebben nog geen publiek
Gepersonaliseerde communicatie
Uit onderzoek blijkt dat het grootste gedeelte van de ontvangers van een bericht welwillend is om het bericht te lezen en de inhoud te overwegen wanneer het gepersonaliseerd is.
Gepersonaliseerde communicatie gaat niet alleen over het noemen van iemands naam. Het gaat ook over het grondig onderzoeken van de persoon en hem of haar iets te bieden van echt van waarde is voor de persoon.
Niet spammen
Wanneer u net start met outreach marketing, zult u merken dat niet iedereen (snel) antwoord. Dat is niet erg en ook geen reden om te stoppen met het contact opnemen met anderen. Opvolgen kan een goed idee zijn.
Doe dit niet eindeloos. Het moet voorkomen worden dat u vervelend wordt in het oog van de ander. Het uitgangspunt moet zijn om goede relaties op te bouwen, niet om perse die ene backlink te krijgen.
Gebruik een aantrekkelijk onderwerp voor de email
Mails die een aantrekkelijk onderwerp krijgen worden vaker geopend dan mails die een saai, generiek onderwerp krijgen.
- Houd de onderwerpsregel kort en krachtig
- Gebruik tekst met aanvullingen zoals emoji’s om persoonlijk over te komen
- Vermijd caps lock en dikgedrukte tekst / speciale tekens
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Herken jij de uitleg over outreach marketing? Heb jij iets aan de tips in dit artikel? Maak jij gebruik van influencers voor de marketingstrategie waaraan je werkt? Welke andere vormen van marketing ken jij? Mis jij iets in dit artikel? Of wil je iets toevoegen? Laat het weten in de opmerkingen.
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Wright, A. J., Veríssimo, D., Pilfold, K., Parsons, E. C. M., Ventre, K., Cousins, J., … & McKinley, E. (2015). Competitive outreach in the 21st century: Why we need conservation marketing. Ocean & Coastal Management, 115, 41-48.
- Alkindi, S. S., & Al-Suqri, M. N. (2013). Social networking sites as marketing and outreach tools of library and information services. Global Journal of Human-Social Science Research, 13(2), 1-14.
- Pavlov, O. V., Melville, N., & Plice, R. K. (2008). Toward a sustainable email marketing infrastructure. Journal of Business Research, 61(11), 1191-1199.
- Jin, S. V., Muqaddam, A., & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning.
Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). Outreach marketing. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/outreach-marketing/
Published on: 24/03/2022 | Last update: 31/03/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/outreach-marketing/”>Toolshero: Outreach marketing</a>