Growth hacking: de betekenis en uitleg
Growth hacking: in dit artikel wordt de betekenis van growth hacking, ontwikkeld door Sean Ellis praktisch uitgelegd. Het artikel bevat de betekenis van growth hacking, praktische voorbeelden van grote bedrijven en tips om zelf aan de slag te gaan met growth hacking. Veel leesplezier!
Wat is growth hacking?
Growth hacking: de betekenis
De term Growth hacking is in 2017 in het leven geroepen in het gelijknamige boek, door de Amerikaanse ondernemer Sean Ellis.
Een growth hacking process is een manier om zo goedkoop mogelijk diverse marketingkanalen in te zetten, met als doel groei in de bedrijfsomzet. In de laatste jaren is online marketing steeds meer aan terrein aan het winnen en growth hacking is een handige manier om hierop in te spelen. Er komen daarom steeds meer vacatures beschikbaar voor growth hackers.
In veel gevallen wordt er gebruik gemaakt van social media en het feit dat informatie ‘viral’ kan gaan; een olievlek die zich razendsnel uitbreidt over het world wide web. Zowel de toename van het bereik als de toename van informatie staan centraal bij Growth Hacking. Het draait om het gehele proces van experimenteren in diverse marketingkanalen om vervolgens de meest effectieve manier te vinden om een bedrijf te laten groeien.
Nieuw tijdperk
Een nieuw tijdperk van marketing is aangebroken, waarin de klassieke marketingmix nog steeds bestaat, maar waarin de P van promotie op een andere manier invulling krijgt.
De scheidslijnen tussen data-analyses, coderen en marketing worden steeds kleiner en grote en dure marketingcampagnes maken vaker plaats voor kleine experimenten. Het betekent dat marketeers vandaag de dag technische, digitale en analytische vaardigheden moeten hebben. Om een groot publiek te bereiken kunnen slimme digitale toepassingen flink helpen.
Dat is de basis voor growth hacking. Het is niet duur en daarom wordt het voornamelijk toegepast door kleinschalige en/ of startende bedrijven. De toepassing is vaak zo subtiel en inventief dat consumenten het lang niet altijd door hebben dat er een commercieel belang mee gemoeid is.
Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Social Deal dat ‘beste deals’ koppelt aan de wens van haar gebruikers. Een uitgekiende strategie om gebruikers in de verleiding te brengen tot koop over te gaan.
Start-up’s en growth hacking voorbeelden
Het zijn vaak Start-Up’s en andere kleine bedrijven die zich geen marketingbudget kunnen veroorloven. Zij moeten het hebben van creatieve inzet van alle beschikbare mediakanalen.
Dat kan via eigen platformen als een (interactieve) website of een eigen Facebook-pagina, maar ook via de koppeling met andere platformen.
Bekende bedrijven die volop van growth hacking gebruik maken zijn op dit moment Dropbox, Amazon, Twitter, Facebook, Instagram, Hotmail, Social Deal en Airbnb.
Momenteel worden grote steden overspoeld door toeristen die met hun trolleys menig binnenstad onveilig maken. In Amsterdam schijnen er ’s nachts meer toeristen in de binnenstad te vertoeven, dan dat er Amsterdammers in de huizen slapen.
Airbnb maakt heel handig gebruik van growth hacking en growth marketers en is daarmee het bekendste succesverhaal op dit gebied.
Airbnb, een mooi growth hacking voorbeeld
De vraag rijst, hoe Airbnb in korte tijd zo bekend en groot heeft kunnen geworden. Daarin spelen meerdere factoren een rol. Zo heeft Airbnb handig gebruik gemaakt van Craigslist; een Amerikaans gecentraliseerd netwerk van online platformen, waarop advertenties staan die door willekeurige personen geplaats worden. Het is te vergelijken met het Nederlandse Marktplaats.
Denk bijvoorbeeld aan te koop aangeboden en te koop gevraagde spullen, vacatures en contactadvertenties. Met behulp van ‘reverse engineering’ kan Airbnb al deze informatie op Craigslist onderzoeken en hieruit afleiden wat de eisen zijn waaraan deze product proberen te voldoen.
Hiermee heeft Airbnb een gigantisch platform kunnen hacken, waarmee namenlijsten vanuit Craigslist gekoppeld werden aan Airbnb en vice versa.
De geplaatste posts die op Craigslist verschenen, werden met een link voorzien die vervolgens weer leidde naar Airbnb. Zo kon Airbnb meelliften op de enorme hoeveelheid gebruikers van Craigslist.
Op soortgelijke wijze is Dropbox groot geworden. Dropbox biedt gebruikers gratis digitale ruimte en de mogelijkheid om bestanden online in ‘the cloud’ op te slaan. Deze digitale ruimte is beperkt tot een maximum aantal GB’s, maar is op verschillende manieren uit te breiden.
De gemakkelijkste manier is om bij te betalen, maar het kan ook door vrienden uit te nodigen om ook gebruik van Dropbox te maken. Dat betekent voor Dropbox een mogelijkheid om het klantenbestand op eenvoudige wijze, wereldwijd te vergroten door directe koppeling van deze nieuwe e-mailadressen aan gepersonifieerde mailings.
Netwerk
Bovenstaande voorbeelden zijn succesverhalen, die bepaalde factoren gemeen hebben. Zo maken zij handig en gratis gebruik van andermans netwerken.
Denk bijvoorbeeld aan het eerdergenoemde Craigslist of het YouTube-kanaal. Alle succesbedrijven starten in veel gevallen onoverdacht en met veel lef en bravoure. Veel van hun online marketeers hebben enorm veel digitale vaardigheden en weten alles van programmeren en andere online tools zoals Conversion Rate Optimization (CRO).
Het doel van veel websites is om van bezoekers klanten te maken. Daar zijn zogenoemde conversies voor nodig, waarbij elke bezoeker verleid wordt om zijn of haar contactgegevens achter te laten. Het optimaliseren van dit proces wordt CRO genoemd.
CRO is nog een vrij onbenutte kans, waar growth hacking juist handig gebruik van maakt. Het experimenteren staat volop in de hoop dat het tot groot succes leidt, maar ook het risico dat het uiteindelijk niets kan opleveren. Growth hacking is een manier om met weinig geld en op innovatieve wijze, nieuwe kanalen aan te wenden. Dat kan uiteindelijk tot een succesvol resultaat leiden van exponentiële groei.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Heb je ooit gehoord van growth hacking? Herken je de praktische uitleg of heb je meer suggesties? Wat zijn uw succesfactoren om grip te krijgen op je product marketing en branding?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Ellis, S., & Brown, M. (2017). Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success. Crown Business.
- Herttua, T., Jakob, E., Nave, S., Gupta, R., & Zylka, M. P. (2016). Growth Hacking: Exploring the Meaning of an Internet-Born Digital Marketing Buzzword. In Designing Networks for Innovation and Improvisation (pp. 151-161). Springer, Cham.
- Sineni, S. L. (2014). Growth Hacking: A Deep Look into Online Marketing for Startups. Doctoral dissertation, University of Southern California.
Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Growth hacking. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/growth-hacking/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 03/03/2018 | Laatste update: 17/04/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/growth-hacking/”>Toolshero: Growth hacking</a>