EPRG framework

Word lid voor minder dan 1 euro per dag en boost your skills! Word lid

In dit artikel wordt het EPRG framework praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basisprincipes van dit krachtige marketing tool.

Wat is het EPRG framework?

EPRG staat voor Ethnocentrisch, Polycentrisch, Regiocentrisch en Geocentrisch. Het is een raamwerk ontworpen door Howard V Perlmutter en Wind and Douglas in 1969. Het is ontworpen voor gebruik in een internationaliseringsproces van bedrijven en gaat vooral in op hoe bedrijven naar internationale managementoriëntaties kijken. Volgens het EPRG framework zijn er vier managementbenaderingen die een organisatie kan volgen om aanzienlijk meer betrokken te raken bij het internationale bedrijfsleven.

Het ERGP framework oppert dat ondernemingen moeten beslissen welke aanpak het meest geschikt is om succesvolle resultaten te behalen in landen in het buitenland. Om deze reden kan het EPRG framework een handig hulpmiddel zijn als een onderneming nog niet weet hoe de bedrijfsactiviteiten tussen ondernemingen in het lokale land en een gastland moeten worden beheerd. Het EPRG framework is bovendien nuttig voor het nemen van strategische beslissingen.

In de volgende paragraaf van dit artikel worden de vier benaderingen van het EPRG framework (etnocentrisch, polycentrisch, regiocentrisch en geocentrisch) gedetailleerder beschreven.

EPRG framework acroniem betekenis - toolshero

EPRG framework benaderingen

Etnocentrisch

In deze benadering van het EPRG framework doet de onderneming in het lokale land die zaken wil doen in het buitenland, niet veel moeite om onderzoek in het buitenland te doen naar de markt van het gastland. In plaats daarvan wordt het meeste marktonderzoek uitgevoerd op het hoofdkantoor in het lokale land. Met deze aanpak zoekt de onderneming naar markten in het buitenland die dezelfde kenmerken hebben als de lokale markt zodat de marketingstrategie niet hoeft te worden aangepast. Meer specifiek gebruikt de etnocentrische benadering dezelfde marketingstrategieën die worden ontwikkeld door lokaal personeel en verder gebruikt in meerdere landen.

Het is vaak mogelijk dat ondernemingen die deze benadering gebruiken, vinden dat lokale producten niet aangepast hoeven worden aan de lokale behoefte van landen in het buitenland, omdat de producten al van hoge kwaliteit zijn. Een andere reden zou kunnen zijn dat een specifiek product in grote hoeveelheden op de lokale markt wordt verkocht, en om deze reden wordt aangenomen dat het product hetzelfde zal doen op andere markten in het buitenland.

De etnocentrische benadering van het EPRG framework heeft voordelen maar ook nadelen. In eerste instantie bespaart de onderneming veel operationele kosten die elders kunnen worden geïnvesteerd. Maar het nadeel is dat de onderneming geen nieuwe kennis over de buitenlandse markt opbouwt, wat het verkoopvolume aanzienlijk zou kunnen vergroten als producten en strategieën zouden worden aangepast aan de behoeften van het gastland.

Polycentrisch

De polycentrische benadering van het EPRG framework / EPRG model is het tegenovergestelde van de etnocentrische benadering. Een onderneming die deze aanpak gebruikt, overweegt zorgvuldig verschillende markten in het buitenland om gastlanden te identificeren die mogelijk de meeste voordelen kunnen bieden. Het betekent dat de marketingstrategieën lokaal worden gecreëerd en geïmplementeerd op basis van de lokale behoeften als een onderneming een lokaal hoofdkantoor en een afzonderlijk kantoor overzee heeft in een gastland dat de activiteiten in die of meer landen beheert. Ondernemingen die de polycentrische benadering van het EPRG framework gebruiken, zijn ervan overtuigd dat elke markt zijn verschillen heeft. Om deze reden implementeren dit soort ondernemingen verschillende marketingstrategieën voor elke markt.

In de polycentrische benadering is het daarom gemakkelijker om strategische beslissingen te nemen op basis van actuele culturele verschillen en politieke verschillen. Ondernemingen die deze aanpak gebruiken, kunnen zich ook gemakkelijker aanpassen aan veranderingen in de markt vanwege hun gedecentraliseerde beslissingsbevoegdheden.

Het nadeel is dat het lokale hoofdkantoor minder controle heeft over zijn activiteiten in het buitenland. Zolang de bedrijfsactiviteiten in het gastland succesvol blijken te zijn, is dit waarschijnlijk geen probleem. Maar als de buitenlandse bedrijfsactiviteiten niet erg winstgevend blijken te zijn en tot verliezen leiden, is het moeilijker voor de lokale onderneming om die verliezen te minimaliseren.

Ondernemingen die deze aanpak gebruiken, leren echter door te doen. Daarom treedt er een leereffect op en is nieuwe kennis een intellectueel eigendom van de onderneming. Als een onderneming als eerste een markt betreedt of een onbekend product aanbiedt, heeft de lokale onderneming pioniersvoordelen. Het kan de beste locatie in een gastland hebben om de onderneming te runnen en dit kan bovendien de winstmarges aanzienlijk verhogen.

Regiocentrisch

In een regiocentrische benadering van het EPRG framework creëren en implementeren ondernemingen internationaliseringsstrategieën voor specifieke regio’s. Ondernemingen die dit type aanpak gebruiken, gebruiken dit voor het gebied waarin de lokale onderneming actief is. Het kan ook zijn dat een organisatie twee soorten benaderingen hanteert. Een organisatie kan een regiocentrische benadering gebruiken voor de onderneming in de regio waarin deze actief is. Dezelfde organisatie kan een polycentrische of etnocentrische benadering gebruiken om zaken te doen in landen buiten de regio.

Ondernemingen die een regiocentrische benadering van het EPRG framework gebruiken geloven vaak dat de markten in de regio dezelfde kenmerken hebben als de markt in het thuisland.

Het is nog steeds een uitdaging om landen die dezelfde kenmerken hebben te bepalen in één regio. Denk bijvoorbeeld aan sommige ondernemingen die deze aanpak gebruiken voor NAFTA-landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Alle landen liggen in dezelfde regio, maar hebben nog steeds een aantal verschillende kenmerken. Hetzelfde geldt voor de Benelux, waaronder België, Nederland en Luxemburg. De landen liggen in dezelfde regio, maar België heeft andere markteigenschappen dan Nederland en Luxemburg. De reden waarom ondernemingen deze benadering gebruiken om landen in bijvoorbeeld NAFTA en Benelux te groeperen, is afhankelijk van het type industrie, product of dienst. Elke organisatie heeft zijn manier van internationaliseren.

Geocentrisch

Een geocentrische benadering van het EPRG framework betekent dat een onderneming ervan overtuigd is dat het mogelijk is om één type strategie voor alle landen te gebruiken, ongeacht de culturele verschillen. Ondernemingen die deze aanpak gebruiken, proberen echter producten te maken of diensten aan te bieden op een manier die het beste past bij nationale en internationale klanten. Dit betekent dat in plaats van te geloven dat hun product of dienst uitstekend is en dat dit/deze op andere markten zal/zullen verkopen, zoals in de etnocentrische benadering, deze organisaties hun producten en diensten die het meest aan de wereldwijde behoeften voldoen proactief aanpassen.

Bedrijven geven soms de voorkeur aan dit type strategie van het EPRG model / EPRG framework omdat het niet veel aanpassingen met zich meebrengt, wat de operationele kosten minimaliseert. Deze bedrijven gebruiken één strategie om een product of dienst te verkopen en kunnen om deze reden schaalvoordelen behalen. Organisaties met een geocentrische aanpak worden vaak beschouwd als belangrijke internationale bedrijven omdat deze bedrijven een combinatie van de polycentrische en etnocentrische benaderingen gebruiken. Het betekent dat organisaties met een geocentrische benadering van het EPRG framework vergelijkbare culturele kenmerken kunnen identificeren en de verschillende culturele kenmerken kunnen omzetten in wederzijdse kenmerken.

Conclusie over het EPRG framework

Het bepalen van de aanpak welke gebruikt moet worden, is afhankelijk van het type bedrijf en in welke branche van de markt het actief is. Vanwege de globalisering zijn veel bedrijven in het buitenland actief of willen ze zaken doen in het buitenland. Zaken doen in het buitenland hangt echter echt af van de grootte van het bedrijf en de ervaring die ze hebben. Zelfs als een bedrijf nog niet weet welk type benadering van het EPRG framework het meest geschikt is voor de huidige positie van het bedrijf, is het altijd goed om potentiële markten te onderzoeken op basis van de omvang, de kenmerken en soortgelijke beschikbare producten op de markt . Er is veel te leren van concurrenten. Deze kennis is gratis en het kan helpen om te bepalen welke kansen beschikbaar zijn en dus welke benadering van het EPRG framework het beste is voor een internationaliseringsproces.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken je de uitleg over het EPRG model / EPRG framework of is dit de eerste keer dat je van het model hoort? Doe je al zaken in het buitenland of wil je zaken doen op andere markten? Welke aanpak is het meest geschikt voor jouw bedrijf? Heb je nog tips of aanvullende opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk of meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Albaum, G., Tse, D. K., Hozier Jr, G. C., Baker, K. G. (2003). Extending marketing activities and strategies from domestic to foreign markets. Journal of Global Marketing, 16(3), 105-129.
  2. Kumar, V. (2000). International marketing research (pp. 225-226). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  3. Miocevic, D., Crnjak-Karanovic, B. (2012). Global mindset–a cognitive driver of small and medium-sized enterprise internationalization: The case of Croatian exporters. EuroMed Journal of Business, 7(2), 142-160.
  4. Moses, C., Moore, K., Pleasant, J., Vest, D. (2011). Adapting the EPRG paradigm to internationalizing business schools: A conceptual framework. International journal of business and social science, 2(23).
  5. Richter, T. (2012). International marketing mix management: Theoretical framework, contingency factors and empirical findings from world-markets. Logos Verlag Berlin GmbH.
  6. Sandberg, B., Hansén, S. O. (2004). Creating an international market for disruptive innovations. European Journal of Innovation Management, 7(1), 23-32.
  7. Shoham, A., Rose, G. M., Albaum, G. (1995). Export motives, psychological distance, and the EPRG framework. Journal of Global Marketing, 8(3-4), 9-37.
  8. Wind, Y., Douglas, S. P., Perlmutter, H. V. (1973). Guidelines for developing international marketing strategies. Journal of Marketing, 37(2), 14-23.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). EPRG framework. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/eprg-framework-perlmutter/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/eprg-framework-perlmutter/”>toolshero: EPRG framework</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!
[ec_stars_rating]

Word lid en ontvang onbeperkt toegang

toolshero helpt jou met meer kennis, je skills te boosten en je kans op succes te vergroten.

Geef een reactie