Diffusie van innovatie van Everett Rogers

Diffusie van innovatie - ToolsHero

In dit artikel wordt het concept Diffusie van innovatie van Everett Rogers praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige marketing tool.

Introductie

Elk product heeft een bepaalde levensduur. Het gaat dan niet alleen om de mate van slijtage en het behoud van de kwaliteit van elk afzonderlijk product, maar ook om de marktwaarde.

In zijn diffusie van innovatie theorie gaat socioloog Everett Rogers hier dieper op in en richt zich op het proces van verspreiding van een nieuw product of idee binnen een bepaalde groep. Zijn diffusie van innovatie theorie is vooral bekend geworden binnen de marketingwereld.

Diffusie van innovatie: vijf stadia

Everett Rogers beschrijft in zijn ‘diffusie van innovatie’ theorie de levenscyclus van de innovatie van een product.

Hierin noemt hij vijf stadia waarin een product kan verkeren, met daarin vijf verschillende gebruikersgroepen die het product of idee accepteren.

Hierin ligt volgens hem het succes van een product. Door middel van zijn ‘diffusie van innovatie’ theorie, wordt het duidelijk hoe een product of idee zich onder de afnemers ontwikkelt.

Afhankelijk van de fase waarin het product verkeert, vinden er verschillende aanpassingen plaats, zoals veel of weinig promotie of hoge of lage verkoopprijs

Diffusie van innovatie van Everett Rogers - ToolsHero

Innovators (innovatoren)

Wanneer een product in de markt wordt gezet, wordt het product in eerste instantie afgenomen door de ´innovaters´.

Deze kleine groep mensen is de eerste die het product wil hebben en wil uit proberen en bereid zijn om risico’s te nemen.

Deze exclusieve gebruikersgroep is daardoor trendsetter.

Daarna krijgt het product een steeds grotere populariteit en vindt er grotere afname plaats.

Early adapters (pioniers)

Net als de ‘innovaters’ proberen de ‘early adapters’ graag nieuwe dingen uit en deinzen zij er niet voor terug om te investeren in nieuwe producten.

Deze groep is echter aanzienlijk groter dan de ‘innovaters’ en zij hebben bovendien vaak al veel voorkennis van het nieuwe product.

Onder andere door deze kennis, spelen zij een belangrijke rol in de mond tot mond reclame rondom het nieuwe product, waardoor er een sterke groei in verkoop ontstaat.

Early majority (voorlopers)

De groep ‘early majority’ is liefhebber van trends, maar kijkt in eerste instantie de kat uit de boom voordat ze tot aanschaf over gaat.

Door deze groep mensen wordt het product in groten getale gekocht. Het product wordt uitermate populair en bekend bij de grote massa.

Late majority (achterlopers)

De groep ‘late majority’´ loopt eigenlijk achter de feiten aan en gaat pas over tot aanschaf, nadat het product al door velen gekocht is en inboet aan populariteit.

De reden om de trend af te wachten heeft met vertrouwen in het product te maken.

Deze groep wil er echt zeker van zijn, dat zij geen miskoop doet. Ook in deze ´volwassenheidsfase´ wordt het product veelvuldig verkocht.

Laggards (achterblijvers)

De groep ‘laggards’ blijft (bewust of onbewust) achter in trend en houdt niet van vernieuwing en verandering.

Pas wanneer er sprake is van neergang en het product zo langzaamaan de markt verlaat, zal deze groep alsnog het product willen aanschaffen.

De meest voor de hand liggende reden is, dat deze groep wacht totdat de verkoopprijs verlaagd wordt.

Marktpositie

Om een goede marktpositie te behouden, zetten bedrijven vaak heel bewust hun producten in op alle vijf de groepen.

Door het aanbieden van soortgelijke producten aan de verschillende groepen, ontstaat risicospreiding.

In Nederland doet Philips dit bijvoorbeeld met koffieapparaten. In het assortiment zitten ouderwetse filterapparaten, die bestemd zijn voor de ‘laggards’. Voor de ‘early’ en ‘late majority’ zijn de Senseo apparaten bedoeld, compleet met alle aanpassingen en vernieuwingen.

Luxe espressomachines zijn bedoeld voor de ´early adapters´ en de kopie van het zogenoemde Nespresso apparaat richt zich op de ‘innovaters’. Met dit laatste wordt koffiedrinken een beleving.

Meer informatie

  1. Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th edition). The Free Press. New York.
  2. Rogers, E.M. (1976). New Product Adoption and Diffusion. Journal of Consumer Research, 2 (March), 290 -301.
  3. Wejnert, Barbara (2002). Integrating Models of Diffusion of Innovations: A Conceptual Framework. Annual Review of Sociology (Annual Reviews) 28: 297–306.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2012). Diffusie van innovatie (Rogers). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/diffusie-van-innovatie/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/marketing-modellen/diffusie-van-innovatie/”>ToolsHero: Diffusie van innovatie (Rogers)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here