Prestatiemanagement: de uitleg
Prestatiemanagement: in dit artikel wordt prestatiemanagement praktisch uitgelegd. Naast wat het is (definitie), belicht dit artikel ook een aspect van menselijk gedrag, het Performance Management proces inclusief self-propelled performance process (SPPP), Analyse als hulpmiddel en de voordelen van performance management. Na het lezen begrijp je de basis van deze managementtool. Veel plezier met lezen!
Wat is prestatiemanagement?
De betekenis van prestatiemanagement
Prestatiemanagement of performance management (PM) omvat alle activiteiten, die ervoor zorgen dat doelen op effectieve en efficiënte wijze worden behaald. Prestatiemanagement concentreert zich op de prestaties van de gehele organisatie, afdelingen, productieprocessen, medewerkers, enz. Daar waar mensen integreren met hun (werk)omgeving om tot gewenst resultaat te komen, zijn de beginselen van prestatiemanagement nodig.
Gedrag
Culturen zijn weliswaar verschillend, maar menselijk gedrag is wereldwijd identiek. Micheal Armstrong en Angela Baron (1998) zeggen hierover: “Een strategisch en geïntegreerde aanpak zorgt voor vergroting van effectiviteit binnen organisaties. Door verbetering van de prestaties van medewerkers, ontwikkelen hun individuele capaciteiten alsook de capaciteiten van de teams waarin zij samenwerken“.
Motivatie
Om medewerkers goed te motiveren, is het belangrijk dat hun persoonlijke doelen aansluiten bij de organisatiedoelstellingen. Behalve dat er naar de individuele doelstellingen wordt gekeken, kan het ook worden toegepast op afdelingsniveau. Wanneer mensen door zichzelf geïnspireerd worden om tot betere prestaties te komen, wordt dit het zelfbesturende prestatie proces (self propelled performance process (SPPP)) genoemd.
Een aantal kenmerken van SPPP op een rijtje:
- methode voor loopbaanontwikkeling en promotie
- succesvolle methode voor carrièreplanning
- de meest geavanceerde toepassing van prestatiemanagement
- de beste integratie van onderzoek naar menselijk gedrag
- geautomatiseerde methode voor organisatorische verandering, ontwikkeling, groei, prestaties en winst
- methode voor een grotere motivatie, productiviteit, groei, prestatie en winstgevendheid voor zowel het individu als voor een organisatie
- inspirerende methode waarin mensen actief op zoek gaan naar eigen talenten en initiatieven
Prestatiemanagement, start met een analyse
Om functioneel aan de slag te gaan met prestatiemanagement, is het belangrijk dat er per taak een doelstelling wordt opgesteld en geanalyseerd (individual mission statement), die voortvloeit en gekoppeld is aan het strategisch plan van de organisatie.
Deze analyse is een onderdeel van de functieomschrijving, dat zich richt op het uiteindelijk doel, klanten, producten en reikwijdte. Met een dergelijke omschrijving kunnen zo voor elke taak de prestatienormen worden bepaald. Deze analyse kan bovendien worden gebruikt voor het opstellen van een functieomschrijving, wanneer deze er nog niet is. Bij deze analyse gaat het er om dat er continu kritische doelstellingen en prestatienormen voor elke taak worden vastgesteld.
Voordelen prestatiemanagement
Door medewerkers persoonlijk te activeren en te stimuleren, zijn zij eerder in staat om zowel hun eigen operationele doelstellingen als de strategische doelstellingen te behalen. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van een geïntegreerde software systeem, waarbij medewerkers goed inzicht hebben in hun taken en werkuitvoering. Hierdoor zijn zij (nog) beter in staat om resultaatgericht en functioneel te werken en met hun werktijd om te gaan, wat vervolgens weer de organisatie ten goede komt. Urenregistratie is een veel gebruikt onderdeel van dergelijke software.
Een aantal prestatiemanagement voordelen kunnen zijn:
- Directe winst
- Groei in verkoop
- Lagere kosten
- Tegengaan van budgetoverschrijdingen
- Operationele doelstellingen direct koppelen aan strategische doelstellingen
- Tijdbesparend
Gemotiveerd personeel
- Persoonlijke doelstellingen zorgen voor een positieve (financiële) prikkel
- Hogere en betere prestaties
- Verbetert de betrokkenheid van medewerkers
- Creëert transparantie in het verwezenlijken van de doelstellingen
- Persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP´s) direct afgestemd op strategische doelstellingen
Verbeterd managementbeheer
- Flexibeler en beter inspelen op behoeften van medewerkers en klanten
- Koppeling van gegevens aan personen
- Voldoet beter aan wetgevende eisen (keurmerken)
- Strategische doelstellingen worden beter vertaald naar operationele doelstellingen
- Biedt een goede documentatie- en communicatiestructuur
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Hoe zie jij prestatiemanagement? Herken je het bovenstaande of zijn er meer kenmerken? Wat zijn volgens jou andere succescriteria of -factoren die kunnen bijdragen aan prestatiemanagement?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- Amerstrong, M., & Baron, A. (1998). Performance Management: The New Realities. Institutes of Personnel and Development.
- Zaffron, L. & Steve, D. (2009). The Three Laws of Performance: Rewriting the Future of Your Organization and Your Life. Jossey-Bass.
- Daniels, A.C. (1999). Bringing out the Best in People. McGraw-Hill.
- Rummler, G.A. & Brache, A.P. (1995). Improving Performance: How to Manage the White Space in the Organization Chart. Jossey-Bass.
Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2010). Prestatiemanagement. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/prestatiemanagement/
Oorspronkelijke publicatiedatum: 04/09/2010 | Laatste update: 24/07/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/prestatiemanagement/”>Toolshero: Prestatiemanagement</a>