Insourcing

Insourcing definitie en uitleg - toolshero

In dit artikel wordt insourcing praktisch uitgelegd. Na het lezen zal je de basis begrijpen van deze krachtige managementtool.

Wat is insourcing?

Insourcing is een term die verwijst naar het tegenovergestelde van outsourcing. Dat betekent dat in plaats van bedrijfsactiviteiten uit te besteden aan andere partijen, nu activiteiten en taken binnenshuis worden uitgevoerd. De reden om bepaalde activiteiten of processen uit te besteden is vaak om kosten te drukken, maar de redenen voor insourcing zijn talrijker. Zo kan een bedrijf beslissen om voortaan een belangrijk component zelf te produceren omdat zij dan de controle in handen houden. Die controle is belangrijk om bijvoorbeeld de kwaliteit te kunnen waarborgen.

Bij insourcing gaat het vaak om processen die bestuurd moeten worden door specialisten. Deze specialisten worden door de organisatie binnengehaald om tijdelijk werk te leveren, of bestaand personeel op te leiden om de taken uit te voeren die anders zouden worden uitbesteed. Een voorbeeld hiervan is het inhuren van een IT-specialist die technische handleidingen schrijft voor complexe systemen. Deze handleidingen worden vervolgens door ander personeel gebruikt.

Andere redenen om aan insourcing te doen is het verkrijgen van een concurrentievoordeel, capaciteitstekort, kwaliteitsverbetering en klanttevredenheid.

Redenen voor insourcing

Enkele redenen voor bedrijven om insourcing in te zetten zijn al voorbij gekomen. Hieronder worden elk van de redenen nog eens uitgelegd.

Insourcing redenen - toolshero

Kwaliteitsmanagement

Insourcing biedt bedrijven de mogelijkheid om het hele ontwikkelingsproces te volgen en te controleren. Hierdoor kan de kwaliteit in elke fase van ontwikkeling en uitvoering in de gaten gehouden worden. Wijzigingen die doorgevoerd worden in een project kunnen snel uitgetest worden, en defecten kunnen snel verholpen worden door reparaties. Al deze voordelen en de controle zou een organisatie niet hebben in het geval van outsourcing.

Ook ontstaat er door outsourcing een verhoogde controle over besluitvorming. Belangrijke productieaspecten of complicaties hoeven niet meer via een derde partij gecommuniceerd te worden richting de projecteigenaar, maar kunnen direct binnen de organisatie zelf behandeld worden.

Intellectueel eigendom controleren

Een voordeel van insourcing ten opzichte van outsourcing is ook dat intellectueel eigendom, zoals kennis, vaardigheden of technologie goed beveiligd kan worden. Bij insourcing beschikt de organisatie over grotere zeggenschap over middelen, werknemers, macht, privacy en intellectueel eigendom. Hierdoor loopt de organisatie over het algemeen ook minder risico op verlies of diefstal van intellectueel eigendom. Intellectueel eigendom kan op verschillende manieren beschermd worden.

Als eerste is er het handelsmerk. Een handelsmerk is een uniek symbool of woord, of een reeks unieke woorden die gebruikt worden om een bedrijf of de producten en services van een bedrijf te vertegenwoordigen. Denk hierbij aan bedrijven als McDonald’s en de gouden M, of het logo van Nike. Als een bedrijf eenmaal dit handelsmerk heeft geregistreerd kan een andere organisatie hier niet meer gebruik van maken. Dit geldt voor een periode zo lang als dat het handelsmerk in gebruik blijft, en zolang de kosten voor de procedures omtrent registratie betaald worden.

Een andere manier om intellectueel eigendom te beschermen is met een copyright. Het auteursrecht is een vorm van bescherming die geboden wordt door de wetten van de meeste landen. Auteursrechtbescherming geldt voor producten die in een tastbare vorm zijn vastgelegd of gepubliceerd. Het gaat hierbij om producten zoals schilderijen, literaire werken, software, foto’s, films of live uitvoeringen.

De laatste manier om intellectueel eigendom te beschermen is door vertrouwelijke bedrijfsinformatie als bedrijfsgeheim te bestempelen. Met name deze manier van bescherming werkt goed met insourcing. Hierbij heeft namelijk geen andere partij toegang tot de vertrouwelijke gegevens, en dus is ook de kans kleiner dat informatie uitlekt. Bedrijfsgeheimen omvatten doorgaans fabricage of industriële geheimen, handelsafspraken of ingrediënten.

Efficiëntie in communicatie

Outsourcing staat bekend als een bedreiging voor effectieve communicatie. De kans op misverstanden en ruis is groter omdat het project en de projecteigenaar zich op verschillende locaties begeven. Dat probleem is kleiner bij insourcing. Hier wordt rechtstreeks, vaak face to face met de werknemers gecommuniceerd.

Kostenefficiënt

Met insourcing worden bepaalde kosten zoals kosten voor tussenpersonen ontweken. Ook kunnen leveranciers uitgekozen worden die een op waarde gebaseerde manier van prijszetting gebruiken.

Brand building

Consumenten geven over het algemeen de voorkeur om producten en services te kopen van een merk of aanbieder dat uit de buurt komt. Met insourcing creëren organisaties banen voor de lokale bewoners, die op hun buurt een emotionele band aangaan met de organisatie. Deze factoren zorgen ervoor dat een uitgebreidere klantendatabase verkrijgen. Ook kunnen consumenten sneller en effectiever een probleem oplossen met een organisatie die aan insourcing doen dan bij bedrijven die uitbesteden.

Controle over externe factoren

Het outsourcen van activiteiten kan ook moeilijkheden met zich meebrengen zoals cultuurverschillen, tijdzones, valutaverschillen en klimaataspecten. Bij insourcing staan organisaties minder vaak bloot aan risico’s uit dergelijke verschillen.

Voor- en nadelen insourcing

Voordelen van insourcing

Verschillende factoren beïnvloeden wanneer insourcing en wanneer outsourcing geschikt is. Ten opzichte van zijn tegenhanger biedt insourcing verschillende voordelen:

  • Betere controle over productie en ontwikkeling
  • Kortere leveringstijden
  • Minder risico
  • Insourcing creëert banen
  • Betere bescherming over intellectueel eigendom

Nadelen van insourcing

Insourcing heeft ook verschillende potentiële nadelen. Een voorbeeld daarvan zijn kosten. Hoewel niet alle bedrijven brood zien in produceren in goedkope arbeidslanden, is arbeid in het buitenland wel degelijk voor veel bedrijven goedkoper. Met name als de juiste capaciteiten niet in huis zijn kunnen de kosten hard oplopen. Dit kost schaarse middelen zoals geld en tijd. Een ander nadeel van insourcing is het feit dat er meer taken uitgevoerd moeten worden, en dat dit mogelijk voor afleiding zorgt van de kernactiviteiten. Een ontwerpbureau moet niet teveel tijd besteden aan zaken als boekhouding of HR omdat deze activiteiten geen waarde toevoegen voor zijn bedrijf.

Trend

De afgelopen jaren is de strategie gerelateerd aan strategie bij veel bedrijven veranderd. Zij merken steeds vaker op dat produceren in goedkope arbeidslanden niet altijd loont, en dus beginnen steeds meer bedrijven banen te creëren in het thuisland. Met name in de United States speelt dit zich veel af. Bedrijven als General motors brengen productie terug naar het thuisland, en draaien steeds meer beslissingen om activiteiten uit te besteden terug.

Ook in de IT-wereld is insourcing populair. Vaak gaat het hier om insourcing van applicatieontwikkeling of de ontwikkeling van informatiesystemen.

Samenvatting

Insourcing nam de afgelopen jaren wereldwijd in populariteit toe. Met name bedrijven die voorheen gebruik maakten van goedkope arbeidskrachten in het buitenland nemen steeds vaker de beslissing om de hele productie terug te verhuizen naar het land van herkomst. Het land van herkomst is daar in veel gevallen gebaat bij. De organisatie brengt banen mee terug, en zorgt ervoor dat innovaties en intellectuele eigendommen in het land blijven. Ook voor de organisatie zelf is insourcing gunstig. Zo verbetert de bedrijfscommunicatie, is er beter controle op besluitvorming en kan kwaliteit gewaarborgd blijven.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over insourcing? Wat zijn volgens jou de voordelen van insourcing, ten opzichte van outsourcing? Welke typische bedrijfsactiviteiten zou jij uitbesteden? En welke processen zou jij in ieder geval zelf willen controleren? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Chapman, R. B., Andrade, K. R., & Anadle, K. R. (1997). Insourcing after the outsourcing: MIS survival guide. American Management Assoc., Inc.
  2. Hirschheim, R., & Lacity, M. (2000). The myths and realities of information technology insourcing. Communications of the ACM, 43(2), 99-107.
  3. Lacity, M. C., & Hirschheim, R. (1995). Beyond the information systems outsourcing bandwagon: the insourcing response. John Wiley & Sons, Inc..
  4. Schniederjans, M. J., Schniederjans, A. M., & Schniederjans, D. G. (2015). Outsourcing and insourcing in an international context. Routledge.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2019). Insourcing. Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/insourcing/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/insourcing/”>toolshero: Insourcing</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Insourcing, 5 / 5 (1 votes)

Ben Janse
About the Author

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *