High Performance Organisatie (HPO)
High Performance Organisatie: in dit artikel wordt het raamwerk van een High Performance Organisatie (HPO) welke ontwikkeld is door Andre de Waal, beschreven. Naast de uitleg wat het is (plus betekenis), licht dit artikel ook het HPO raamwerk plus vijf tactoren,, de Effectiviteit en de toegevoegde waarde, toe. Na het lezen van dit artikel zal je een beter inzicht hebben verkregen in de basis van deze krachtige managementbenadering. Veel leesplezier!
Wat is een High Performance Organisatie (HPO)? De betekenis en uitleg
Omdat er van managers verwacht wordt dat ze de doelstellingen van de organisatie realiseren door excellent te presteren in het bedrijfsonderdeel waar zij verantwoordelijk voor zijn, voelen zij constant de druk om op doeltreffende wijze om te gaan met de omstandigheden waarin de organisatie zich op dat moment bevindt.
Ze hebben echter te kampen met een chronisch tijdgebrek vanwege de vele eisen die aan hen worden gesteld. Ze moeten zich daarom sterk focussen op wat echt belangrijk is om de prestaties van hun organisaties te verbeteren.
Als gevolg daarvan zijn managers sterk geïnteresseerd in de kenmerken van hoge prestaties en de acties die moeten worden ondernomen omdat dit hen kan helpen bij hun zoektocht naar grotere organisatorische effectiviteit. En deze hoge prestaties moeten duurzaam zijn omdat managers niet alleen hun organisaties beter willen maken, maar – en dat is nog moeilijker – ook omdat ze voor langere tijd beter willen blijven.
Maar zoals elke sporter je kan vertellen: “Het is niet zo moeilijk om de top te bereiken, daar blijven is veel moeilijker!” Zo hebben managers over de hele wereld in de afgelopen decennia veel verschillende verbeteringsconcepten verwoed uitgeprobeerd, de uitkomsten waren echter niet onverdeeld positief. Geen van de benaderingen heeft geresulteerd in een universeel managementmodel dat kan worden toegepast in verschillende organisatorische omgevingen met bewezen resultaten.
Sterker nog, veel beroemde managementtheorieën – zoals In Search Of Excellence, Good To Great en The Seven Habits Of Highly Effective People – lijken wetenschappelijk uiterst wankel en op drijfzand gebouwd. Het kader van een High Performance Organisatie (HPO raamwerk) daarentegen is ontwikkeld op basis van een tienjarig wetenschappelijk onderzoekstraject.
Wat is het HPO raamwerk?
Het HPO raamwerk is een conceptuele, wetenschappelijk onderbouwde structuur die managers kunnen gebruiken bij de beslissing wat ze moeten doen om de prestaties van de organisatie op duurzame wijze te verbeteren. Het HPO raamwerk bestaat uit vijf factoren en 35 onderliggende componenten.
Het HPO onderzoek toonde aan dat er een directe en positieve relatie bestaat tussen de vijf HPO factoren en de concurrentieprestaties: hoe hoger de scores op de HPO factoren (HPO scores), hoe beter de resultaten van de organisatie en hoe lager de HPO scores, hoe lager. de competitieve prestaties.
Dit zijn de vijf HPO-factoren:
1. Kwaliteit van het management
HPO managers moedigen hun werknemers aan om geloof en vertrouwen te hebben in anderen. Ze waarderen loyaliteit en zijn integer; ze behandelen hun medewerkers met respect en onderhouden goede relaties met hen. HPO managers zijn zeer betrokken bij de organisatie en hebben een sterke ethische normen en waarden.
Ze helpen werknemers om betere prestaties te halen door hen te helpen en te steunen en ze houden medewerkers ook verantwoordelijk voor deze resultaten. HPO managers zijn een rolmodel voor de rest van de organisatie.
2. Openheid en actiegerichtheid
HPO-managers waarderen de mening van medewerkers en betrekken ze altijd bij belangrijke zakelijke en organisatorische processen. Het maken van fouten en het nemen van risico’s worden altijd gestimuleerd in een High Performance Organisatie.
Deze worden gezien als leermomenten, om nieuwe ideeën te ontwikkelen en om kennis uit te wisselen in het streven naar collectieve verbetering.
3. Langetermijngerichtheid
Voor een High Performance Organisatie (HPO) is toewijding op de lange termijn belangrijker dan kortetermijnwinst. Belanghebbenden van de organisatie profiteren van deze langetermijngerichtheid en zijn ervan verzekerd dat de organisatie duurzame langetermijnrelaties met hen onderhoudt.
HPO managers zijn toegewijd aan de organisatie en nieuwe functies worden ingevuld vanuit de eigen gelederen. Een HPO is een veilige werkplek waar mensen zich vrij voelen om naar beste vermogen bij te dragen aan te organisatie.
4. Continue verbetering en vernieuwing
Een High Performance Organisatie (HPO) heeft een unieke strategie die onderscheidend is van die van andere organisaties in haar sector. De HPO speelt in op marktontwikkelingen door voortdurend haar producten en diensten te innoveren en zo nieuwe bronnen van concurrentievoordeel te creëren. Een HPO zorgt ervoor dat kerncompetenties binnen de organisatie blijven en dat niet-kerncompetenties worden uitbesteed.
5. Kwaliteit van de medewerkers
HPO medewerkers zijn flexibel en veerkrachtig, omdat ze zijn opgeleid (formeel en on-the-job) en worden aangemoedigd om buitengewone resultaten te behalen. Als een team zijn ze divers en daarom complementair, waardoor ze in staat zijn om met allerlei soorten problemen om te gaan en voldoende alternatieve ideeën voor verbetering te genereren.
Diagnose en evaluatie
Een organisatie kan de HPO-status evalueren door een HPO-diagnose uit te voeren. De HPO-diagnose begint met een HPO bewustwordingsworkshop voor het management en andere geïnteresseerden Tijdens deze workshop maken de deelnemers kennis met het HPO-raamwerk, de HPO-diagnose en het mogelijke HPO-transitieproces.
Tijdens de eigenlijke HPO-diagnose vullen het management en de medewerkers de HPO-vragenlijst in die is gebaseerd op de 35 HPO-kenmerken. De individuele scores worden omgezet naar gemiddelde scores op de HPO-factoren voor de volledige organisatie.
Deze gemiddelde scores geven aan ten aanzien van welke HPO-factoren en HPO-kenmerken het bedrijf zich moet verbeteren om een High Performance Organisatie (HPO) te worden. Vervolgens onthullen interviews ‘het verhaal achter de cijfers’ en geven ze aan wat de oorzaken zijn van goede en achterblijvende prestaties. Dit levert aanbevelingen voor verbetering op
Effectiviteit
Sinds het begin van zijn ontstaan in 2007 is de effectiviteit van het HPO raamwerk geëvalueerd in diverse longitudinale onderzoeken waarin de prestaties van organisaties die het raamwerk toepassen, over meerdere jaren werden gevolgd.
Uit de evaluatie bleek dat als een organisatie gedisciplineerd werkt aan de aanbevelingen van de HPO diagnose, haar prestaties op financieel en niet-financieel gebied verbeteren. Dit geldt voor organisaties in vrijwel elke branche en elk land. Dit maakt het HPO Framework uniek in de wereld omdat het de enige is met een solide wetenschappelijke basis waarvan de werking en effectiviteit is bewezen.
Toegevoegde waarde
De reden waarom het HPO raamwerk werkt en gevalideerd is, is dat het aangeeft WAT er verbeterd moet worden, maar het bepaalt niet HOE er verbeterd dient te worden. Dit hangt af van de context van de organisatie: de cultuur van het land waarin zij is gevestigd, de cultuur van de sector en de eigen organisatiecultuur. Dit betekent dat het HPO raamwerk geen instructies of recept omvat die blindelings kunnen worden gevolgd.
Het is eerder een raamwerk dat door managers moet worden vertaald naar de huidige specifieke organisatorische situatie, door een specifieke variant van het kader te ontwerpen die bij hun eigen organisatie past. Dit is slecht nieuws voor slechte managers, omdat het HPO raamwerk geen blauwdruk is.
Het is echter goed nieuws voor goede managers, omdat ze hun eigen ervaring, expertise en creativiteit kunnen aanwenden terwijl ze hun organisaties omvormen tot een High Performance Organisatie (HPO).
Diagnose en evaluatie
Een organisatie kan de HPO status evalueren door een HPO diagnose uit te voeren. De HPO diagnose begint met een HPO bewustmakingsworkshop voor management en andere geïnteresseerde partijen. Tijdens deze workshop maken de mensen kennis met het HPO raamwerk, de HPO diagnose en het mogelijke HPO transformatieproces.
Tijdens de eigenlijke HPO diagnose vervolledigen management en medewerkers de HPO-vragenlijst met vragen op basis van de 35 HPO kenmerken. De individuele scores worden omgezet naar gemiddelde scores op de HPO factoren voor de volledige organisatie.
Deze gemiddelde scores geven aan voor welke HPO factoren en HPO kenmerken het bedrijf verbeteringen moet doorvoeren om een High Performance Organisatie (HPO) te worden. Vervolgens onthullen interviews ‘het verhaal achter de cijfers’ en geven ze aan wat de oorzaken zijn van goede en achterblijvende prestaties. Dit levert aanbevelingen voor verbetering op.
Effectiviteit
De effectiviteit van het HPO raamwerk is sinds de start in 2007 geëvalueerd in vele longitudinale onderzoeken waarin de prestaties van organisaties die het raamwerk toepassen, over meerdere jaren werden gevolgd.
Uit de evaluatie bleek dat als een organisatie met discipline werkt aan de aanbevelingen van de HPO diagnose, haar financiële en niet-financiële prestaties zullen verbeteren.
Dit geldt voor organisaties in vrijwel elke branche en elk land. Dit maakt het HPO raamwerk uniek in de wereld omdat het de enige is met een solide wetenschappelijke basis en waarvan de werking en effectiviteit is bewezen.
Toegevoegde waarde
De reden dat het HPO raamwerk werkt en generiek geldig is, is dat het HPO-raamwerk aangeeft WAT belangrijk is om te verbeteren, maar het bepaalt niet HOE te verbeteren. Dit hangt af van de context van de organisatie: de cultuur van het land waarin het is gevestigd, de cultuur van zijn sector, zijn eigen organisatiecultuur. Dit betekent dat het HPO-raamwerk geen set instructies is of een recept dat blindelings kan worden gevolgd.
Het is eerder een raamwerk dat door managers moet worden vertaald naar hun specifieke organisatorische situatie in hun huidige tijd, door een specifieke variant van het kader te ontwerpen die geschikt is voor hun organisatie. Dit is slecht nieuws voor slechte managers, omdat het HPO-raamwerk geen blauwdruk geeft. Het is echter goed nieuws voor goede managers, omdat ze hun eigen ervaring, expertise en creativiteit kunnen inbrengen en hun organisaties kunnen omvormen tot High Performance Organisaties.
Nu is het jouw beurt
Wat denk jij? Is het HPO-raamwerk van toepassing in de hedendaagse moderne bedrijfsprocesomgeving? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn uw succesfactoren met betrekking tot de realisatie van een High Performance Organisatie?
Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.
Meer informatie
- De Waal, A. A. (2012). What Makes A High Performance Organisation? HPO Center, Hilversum.
- De Waal, A. A. (2008). The secret of high performance organizations. Management Online Review, (April).
Citatie voor dit artikel:
De Waal, A. (2017). High Performance Organisatie (HPO). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/high-performance-organisatie-hpo/
Gepubliceerd op: 22/12/2017 | Laatste update: 03/11/2023
Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/high-performance-organisatie-hpo/”>Toolshero: High Performance Organisatie (HPO)</a>