GROW model

GROW model - ToolsHero

In dit artikel wordt het GROW model, ook wel GROW coaching model genoemd praktisch uitgelegd. Na het lezen ervan zal je de basis begrijpen over de methode voor het stellen van doelen en het oplossen van problemen.

Wat is het GROW model?

Het GROW model helpt om op een gestructureerde en efficiënte manier met coaching aan de slag te gaan. Op basis van een vier-stappenplan kan op een echte coachende manier met een ander een gesprek gevoerd worden. Het model laat voornamelijk zien welke vragen gesteld kunnen worden en hoe het gesprek concreet afgerond moet worden, zodanig dat er duidelijke resultaten naar voren komen. De gesprekspartner is zelf actief in het verhelderen van het probleem en het aandragen van oplossingen en daardoor zal de uitkomst makkelijker leiden naar verbetering en de intrinsieke motivatie wordt meer gevoed.

Hoe wordt het GROW model gebruikt?

Het GROW model gaat ervanuit dat de coach geen expert is in de situatie van zijn klant. De coach wordt gezien als een objectieve facilitator, die de klant helpt bij het selecteren van de beste opties, zonder advies of richting te geven.

Indien het GROW model binnen teams gebruikt wordt, spelen andere dynamica: als leider heb je waarschijnlijk wel wat expert en kennis, het is je taak je organisatie doorheen de opties te gidsen en schadelijke opties tegen te houden.

Verschillende stappen in het GROW model

Het GROW coaching model is een vier-stappenplan. GROW is een afkorting voor Goal, Reality, Options/ Obstacles en Will/ Way Forward.

GROW model coaching - ToolsHero

1. Waar ga je naartoe? (Goal/ Doelstelling)

Eerst moet het doel worden vastgesteld, voor de langere termijn (het thema of de thema’s die de gecoachte inbrengt als centraal thema voor het coaching traject) en voor de bijeenkomst op zich (wat moet de coaching sessie concreet opleveren?).

Belangrijk is dat het doel dient te voldoen aan de SMART doelen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Voorbeeldvragen om de doelstelling te achterhalen:

  • Wat wil je bereiken (einddoel en streefdoel)?
  • Wanneer wil je het bereiken?
  • Hoe weet je of je je doel hebt bereikt?
  • Met welke situatie zou je tevreden kunnen zijn?
  • Is het meetbaar?

2. Waar ben je nu? (Reality/ Actuele situatie)

Nadat het doel is vastgesteld, wordt tijdens stap twee de actuele situatie verkend. In deze fase is het belangrijk om het gespreksthema te doorgronden en aan te scherpen. Hierbij is de rol van de coach de gecoachte te stimuleren tot zelf-evaluatie en analyse van concrete voorbeelden.

Belangrijk is de rode draad vast te houden en irrelevante zijpaden tijdig af te sluiten. De coach kan met specifieke feedback een bijdrage leveren aan het verhelderen van het kernprobleem.

Voorbeeldvragen om de situatie te onderzoeken:

  • Wat gebeurt er nu?
  • Wie zijn erbij betrokken?
  • Wat heb je tot nu toe gedaan?
  • Welke resultaten heeft dat opgeleverd?
  • Wat zijn voor jou de belangrijkste belemmeringen?

3. Bekijken van opties (Options/ Opties verkennen)

Doel van stap drie is het maken van ideeën die een aandeel kunnen leveren aan de oplossing van het probleem. Hierbij is vrijuit te brainstormen een belangrijk onderdeel. De coach stimuleert het creatieve denkproces bij de gecoachte, ordent de output (bijvoorbeeld door dingen op te schrijven) en draagt eventueel ook zelf ideeën aan.

Voorbeeldvragen om opties te bedenken:

  • Welke opties heb je?
  • Hoe zou een lijstje met je mogelijke acties eruit zien?
  • Wat zou je nog meer kunnen doen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van de diverse opties?
  • Hoe makkelijk of moeilijk zijn die opties voor je?
  • Zijn er voor de verschillende opties ongewenste nevenverschijnselen?

4. Keuze maken uit opties + motivatie + voorbereid (Will)

De vierde en laatste stap is het komen tot een voltooiende conclusie. Welke optie zal de gecoachte afbrengen waar deze zich volledig voor wil inzetten? Deze stap wordt afgesloten met een duidelijk actieplan over wie, wat binnen welk tijdsbestek gaat doen.

Voorbeeldvragen om een actieplan op te stellen:

  • Wat ga je nu concreet doen?
  • Wanneer ga je dat doen?
  • Beantwoordt dat aan je doel?
  • Welke hindernissen denk je tegen te komen?
  • Hoe ga je die overwinnen?
  • Wie moet het weten?
  • Heb je daarbij hulp nodig?
  • Hoe krijg je die?

Toepassing van het GROW model

Op basis van voorgaande informatie kun je al aan de slag met het GROW model. Belangrijke punten zijn: stel jezelf de vragen, onderzoek de realiteit en je opties, stel een actieplan op en volg jezelf op.
De coach maakt vaak gebruik van coaching vaardigheden als actief luisteren, het creëren van rapport en de balans met leiderschap en feedback geven. Daardoor komt de GROW methode pas tot zijn recht wanneer ze gebruikt wordt door een professionele coach. Die kiest ook per klant de toepasbare methodiek afhankelijk van de persoon en de coaching vraag.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de GROW coaching model of heb jij aanvullingen? Wanneer denk jij dat het coaching model effectief is? Wat zijn volgens jou succesfactoren die bijdragen aan het toepassen in de praktijk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Whitmore, J. (2010, 2002). Coaching for performance: Growing human potential and purpose-the principles and practice of coaching and leadership. Nicholas Brealey.
  2. Whitmore, J., & Einzig, H. (2006). Transpersonal coaching. J. Passmore Excellence in coaching: The industry guide. London; Kogan Page. pp 119-133.
  3. Zeus, P., & Skiffington, S. (2002). The coaching at work toolkit. A Complete Guide to Techniques and Practices. McGraw-Hill Companies.

Citatie voor dit artikel:
Sari, J. (2018). GROW model. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/grow-model/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/grow-model/>ToolsHero: GROW model</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

GROW model, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here