Employer Branding

Employer Branding - ToolsHero

In dit artikel wordt Employer Branding praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige management theorie.

Wat is Employer Branding?

Het is lang niet altijd gemakkelijk voor bedrijven om de juiste medewerkers te vinden. Daar komt nog bij, dat het vandaag de dag niet meer gebruikelijk is dat medewerkers voor langere tijd bij dezelfde werkgever blijven werken. In de meeste gevallen kiezen ze ervoor om elke vijf jaar de overstap naar een nieuwe werkgever te maken. Toch loont het voor bedrijven om ten eerste goed personeel te trekken en ten tweede om hen voor langere tijd in huis te houden. Een goede investering in personeel levert op den duur veel op. Goed opgeleid personeel, dat loyaal is en zich hard maakt voor het bedrijf, maakt de organisatie sterker. Dat betekent niet alleen dat de productie omhoog gaat, maar ook dat bedrijven beter bestand zijn tegen concurrentie. ‘Employer Branding’ kan daarbij helpen.

Werkgeversmerk

Employer Branding zorgt ervoor dat een bedrijf een goed werkgeversmerk heeft. Dat zorgt ervoor dat mensen graag bij een bedrijf zouden willen werken, zich met een bedrijf kunnen identificeren en in hun omgeving met trots kunnen vertellen voor welk bedrijf zij werkzaam zijn. Enerzijds richt Employer Branding zich op het aannemen van het juiste personeel en anderzijds richt het zich op de uitstraling naar de buitenwereld toe. Bedrijven willen een voorkeurspositie krijgen, in de hoop dat toekomstig medewerkers hen leuker vinden dan andere bedrijven. Een authentieke uitstraling kan daarbij helpen.

Aannamebeleid

Bedrijven die energie steken in Employer Branding zien dit als een middel om talent aan te trekken en te behouden. Goed personeel zorgt er vervolgens voor dat bedrijfsdoelstellingen behaald zullen worden. Interessante werkgevers trekken de juiste medewerkers naar zich toe en bewerkstellingen dat er minder verloop is onder het bestaande personeel. Talent behouden is namelijk minstens zo belangrijk als goed talent binnenhalen. Bedrijven die zich vooraf afvragen wat zij nieuwe medewerkers te bieden hebben, zijn zich bewust van het feit wat voor deze groep belangrijk is. Ook het opstellen van medewerkersprofielen kan helpen om de juiste mensen binnen te halen.

Wanneer bedrijven weten wie zij zoeken, wordt het gemakkelijker om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. In sommige gevallen helpt het om met zogenoemde ‘persona’s’ te werken en te bedenken wie de toekomstig medewerker is, wat hij in een baan belangrijk vindt, hoe hij zichzelf zou willen ontwikkelen en wat zijn voorkeursgedrag is. Dit werkt voornamelijk goed bij vacatures die moeilijker op te vullen zijn. Wanneer de vacature eenmaal is opgesteld, is het zaak dat bedrijven dit op het juiste moment en via de juiste kanalen onder een zo’n breed mogelijke doelgroep onder de aandacht brengt.

Imago

Om een goed werkgeversmerk neer te zetten, moet een bedrijf een eerlijk verhaal naar de buitenwereld hebben. Het gaat erom hoe het bedrijf als werkgever gezien wordt en of het een bedrijf is waar mensen graag zouden willen werken. Voordat de vacature wordt opgesteld, is het een goed idee om allereerst aan het huidige personeel te vragen hoe zij over de organisatie denken. Door gesprekken te voeren krijgt een bedrijf inzicht in de waarden die van belang zijn. Deze waarden kan een organisatie naar buiten uitstralen. Zo zal het ene bedrijf zich als ‘innovatief en technologisch’ profileren en een ander bedrijf als ‘een kleine informele organisatie met korte communicatielijnen’.

Vervolgens kunnen er middelen worden ingezet, waarop het bedrijfsprofiel uitgebreid te zien en te lezen is. Denk hierbij aan de eigen website met inspirerende verhalen van huidige medewerkers, een specifieke vacaturepagina op de eigen site, plaatsing van de vacature op speciaal hiervoor bedoelde vacaturesites, advertenties, content op Facebook, Twitter en Instagram, open dagen en persberichten. Het is van belang dat de boodschap op elk medium consistent is en goed aansluit bij de werkelijke beleving van de huidige medewerkers. Deze laatste groep moet namelijk niet het gevoel krijgen dat het verhaal naar buiten toe mooier is dan de werkelijkheid.

Mening van medewerkers

Het is goed om voor Employer Branding de huidige medewerkers vanaf het begin bij de ontwikkeling van het verhaal te betrekken. Dat kan onder andere door workshops te organiseren of interviews te houden, waarbij zij gelegenheid krijgen om unieke en onderscheidende eigenschappen van de organisatie te beschrijven. Dit levert waardevolle informatie op voor het werkgeversmerk. Zo blijkt uit onderzoek dat medewerkers salaris vaak minder belangrijk vinden dan een goede werksfeer. Ook zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, afwisseling in taken en waardering zijn belangrijke aspecten. In interviews kan aan medewerkers bijvoorbeeld gevraagd worden waarom zij voor de organisatie hebben gekozen, wat de organisatie uniek maakt en wat zij aan anderen over hun eigen bedrijf vertellen. Medewerkers kunnen bovendien bruikbare informatie geven over mogelijke verbeteringen voor de organisatie en wat in hun ogen de ambitie van het bedrijf zou kunnen zijn. Verder kunnen zij vanuit hun eigen kennis advies geven, over hoe de organisatie zich het beste als werkgever zou kunnen profileren.

Naast workshops en interviews kan zelfs een jaarlijks terugkerend werknemerstevredenheidsonderzoek van pas komen. Met goede Employer Branding zullen vacatures sneller met de juiste kandidaten ingevuld worden. Met meer mensen in een team zal daarmee de werkdruk afnemen, wat vervolgens weer zal leiden tot meer werktevredenheid. Met een hogere werktevredenheid neemt het ziekteverzuim af, blijven medewerkers langer bij dezelfde werkgever en zal de klantvriendelijkheid toenemen. Zo is de cirkel rond.

Geloofwaardigheid

Voor Employer Branding is het enorm belangrijk dat er een geloofwaardig en unieke verhaal wordt verteld, dat door de organisatie wordt waargemaakt. Bedrijven moeten zichzelf de vraag stellen, waarom toekomstig medewerkers bij hun organisatie zouden willen werken en welke aspecten voor hen aantrekkelijk zijn. Door specifieke eigenschappen krachtig en scherp te formuleren, zullen ze uiteindelijk tot de verbeelding spreken. Uiteraard laat een organisatie zichzelf van de beste kant zien, maar het is de kunst dat op zo’n eerlijke en geloofwaardige manier te doen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat denk je? Wat is jouw ervaring met Employer Branding? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn je succesfactoren voor het neerzetten van een goed werkgeversmerk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career development international, 9(5), 501-517.
  2. Davies, G. (2008). Employer branding and its influence on managers. European Journal of Marketing, 42(5/6), 667-681.
  3. Foster, C., Punjaisri, K., & Cheng, R. (2010). Exploring the relationship between corporate, internal and employer branding. Journal of Product & Brand Management, 19(6), 401-409.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Employer Branding. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/employer-branding/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/employer-branding/>ToolsHero: Employer Branding</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Employer Branding, 5 / 5 (1 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here