Employer Branding: de uitleg

Employer Branding - Toolshero

Employer Branding: in dit artikel wordt Employer Branding praktisch uitgelegd. Het artikel omvat de betekenis van de term, de voordelen ervan en uitleg over specifieke kenmerken. Daarnaast vind je praktische tips om zelf aan de slag te gaan met employer branding in jouw bedrijf. Veel leesplezier!

Wat is Employer Branding?

Het is lang niet altijd gemakkelijk voor bedrijven om de juiste medewerkers te vinden. Daar komt nog bij, dat het vandaag de dag niet meer gebruikelijk is dat medewerkers voor langere tijd bij dezelfde werkgever blijven werken. In de meeste gevallen kiezen ze ervoor om elke vijf jaar de overstap naar een nieuwe werkgever te maken.

Toch loont het voor bedrijven om ten eerste goed personeel aan te trekken en ten tweede om hen voor langere tijd in huis te houden. Voordat dit mogelijk is, moet een organisatie laten zien dat het goed is in het bereiken van de juiste doelgroep. Dat is belangrijk op het gebied van zowel sales, maar ook zeker als het gaat om het aantrekken van nieuw personeel.

Gratis e-book bij Toolshero

Een goede investering in personeel levert op termijn veel op. Goed opgeleid personeel en nieuw talent dat loyaal is en zich hard maakt voor het bedrijf, maakt de organisatie sterker. Dat betekent niet alleen dat de productie omhoog gaat, maar ook dat bedrijven beter bestand zijn tegen concurrentie. Employer Branding gaat precies hierover.

Werkgeversmerk

Employer Branding zorgt ervoor dat een bedrijf een goed werkgeversmerk heeft. Dat zorgt ervoor dat mensen graag bij een bedrijf zouden willen werken, zich met een bedrijf kunnen identificeren en in hun omgeving met trots kunnen vertellen voor welk bedrijf zij werkzaam zijn.

Enerzijds richt Employer Branding zich op het aannemen van het juiste personeel en anderzijds richt het zich op de uitstraling naar de buitenwereld toe. Bedrijven willen een voorkeurspositie krijgen, in de hoop dat toekomstig medewerkers hen leuker vinden dan andere bedrijven. Een authentieke uitstraling kan daarbij helpen.

Aannamebeleid

Bedrijven die energie steken in Employer Branding zien dit als een middel om talent aan te trekken en te behouden. Goed personeel zorgt er vervolgens voor dat bedrijfsdoelstellingen behaald zullen worden.

Interessante werkgevers trekken de juiste medewerkers naar zich toe en bewerkstellingen dat er minder verloop is onder het bestaande personeel.

Talent behouden is namelijk minstens zo belangrijk als goed talent binnenhalen. Bedrijven die zich vooraf afvragen wat zij nieuwe medewerkers te bieden hebben, zijn zich bewust van het feit wat voor deze groep belangrijk is. Ook het opstellen van medewerkersprofielen kan helpen om de juiste mensen binnen te halen.

Wanneer bedrijven weten wie zij zoeken, wordt het gemakkelijker om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

In sommige gevallen helpt het om met zogenoemde ‘persona’s’ te werken en te bedenken wie de toekomstig medewerker is, wat hij in een baan belangrijk vindt, hoe hij zichzelf zou willen ontwikkelen en wat zijn voorkeursgedrag is. Dit werkt voornamelijk goed bij vacatures die moeilijker op te vullen zijn.

Wanneer de vacature eenmaal is opgesteld, is het zaak dat bedrijven dit op het juiste moment en via de juiste kanalen onder een zo’n breed mogelijke doelgroep onder de aandacht brengt.

Imago

Om een goed werkgeversmerk neer te zetten, moet een bedrijf een eerlijk verhaal naar de buitenwereld hebben als onderdeel van de employer branding strategie. Het gaat erom hoe het bedrijf als werkgever gezien wordt door potentiële werknemers en of het een bedrijf is waar mensen graag zouden willen werken. Voordat de vacature wordt opgesteld, is het een goed idee om allereerst aan het huidige personeel te vragen hoe zij over de organisatie denken.

Door gesprekken te voeren krijgt een bedrijf inzicht in de waarden die van belang zijn. Deze waarden kan een organisatie naar buiten uitstralen. Zo zal het ene bedrijf zich als ‘innovatief en technologisch’ profileren en een ander bedrijf als ‘een kleine informele organisatie met korte communicatielijnen’.

Vervolgens kunnen er middelen worden ingezet, waarop het bedrijfsprofiel uitgebreid te zien en te lezen is. Denk hierbij aan de eigen website met inspirerende verhalen van huidige medewerkers, een specifieke vacaturepagina op de eigen site, plaatsing van de vacature op speciaal hiervoor bedoelde vacaturesites, advertenties, content op Facebook, Twitter en Instagram, open dagen en persberichten.

Het is van belang dat de boodschap op elk medium consistent is en goed aansluit bij de werkelijke beleving van de huidige medewerkers. Deze laatste groep moet namelijk niet het gevoel krijgen dat het verhaal naar buiten toe mooier is dan de werkelijkheid.

Employer Branding: de mening van medewerkers

Het is goed om voor Employer Branding de huidige medewerkers vanaf het begin bij de ontwikkeling van het verhaal te betrekken.

Dat kan onder andere door workshops te organiseren of interviews te houden, waarbij zij gelegenheid krijgen om unieke en onderscheidende eigenschappen van de organisatie te beschrijven. Dit levert waardevolle informatie op voor het werkgeversmerk. Zo blijkt uit onderzoek dat medewerkers salaris vaak minder belangrijk vinden dan een goede werksfeer.

Ook zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, afwisseling in taken en waardering zijn belangrijke aspecten. In interviews kan aan medewerkers bijvoorbeeld gevraagd worden waarom zij voor de organisatie hebben gekozen, wat de organisatie uniek maakt en wat zij aan anderen over hun eigen bedrijf vertellen.

Medewerkers kunnen bovendien bruikbare informatie geven over mogelijke verbeteringen voor de organisatie en wat in hun ogen de ambitie van het bedrijf zou kunnen zijn. Verder kunnen zij vanuit hun eigen kennis advies geven, over hoe de organisatie zich het beste als werkgever zou kunnen profileren.

Naast workshops en interviews kan zelfs een jaarlijks terugkerend werknemerstevredenheidsonderzoek van pas komen. Met goede Employer Branding zullen vacatures sneller met de juiste kandidaten ingevuld worden. Met meer mensen in een team zal daarmee de werkdruk afnemen, wat vervolgens weer zal leiden tot meer werktevredenheid.

Met een hogere werktevredenheid neemt het ziekteverzuim af, blijven medewerkers langer bij dezelfde werkgever en zal de klantvriendelijkheid toenemen. Zo is de cirkel rond.

Employer Branding en geloofwaardigheid

Voor Employer Branding is het enorm belangrijk dat er een geloofwaardig en unieke verhaal wordt verteld, dat door de organisatie wordt waargemaakt.

Bedrijven moeten zichzelf de vraag stellen, waarom toekomstig medewerkers bij hun organisatie zouden willen werken en welke aspecten voor hen aantrekkelijk zijn. Door specifieke eigenschappen krachtig en scherp te formuleren, zullen ze uiteindelijk tot de verbeelding spreken.

Uiteraard laat een organisatie zichzelf van de beste kant zien, maar het is de kunst dat op zo’n eerlijke en geloofwaardige manier te doen.

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Wat denk je? Wat is jouw ervaring met Employer Branding in jouw organisatie? Is een sterk employer branding strategie belangrijk volgens jou? Herken je de praktische uitleg of heb je meer toevoegingen? Wat zijn je succesfactoren voor het neerzetten van een goed werkgeversmerk?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career development international, 9(5), 501-517.
  2. Davies, G. (2008). Employer branding and its influence on managers. European Journal of Marketing, 42(5/6), 667-681.
  3. Foster, C., Punjaisri, K., & Cheng, R. (2010). Exploring the relationship between corporate, internal and employer branding. Journal of Product & Brand Management, 19(6), 401-409.

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2018). Employer branding. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/human-resources/employer-branding/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 18/06/2018 | Last update: 30/07/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/human-resources/employer-branding/>Toolshero: Employer branding</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 11

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Patty Mulder
Article by:

Patty Mulder

Patty Mulder is een management expert op het gebied van competentie ontwikkeling, time management, persoonlijke effectiviteit en zakelijke communicatie. Naast content schrijven, is ze een business coach en verzorgt ze bedrijfstrainingen.

Tags:

Geef een reactie