360 graden feedback

360 graden feedback - ToolsHero

In dit artikel wordt 360 graden feedback, ontwikkeld door Marshall Goldsmith praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige medewerkers ontwikkel tool.

Wat is 360 graden feedback?

Om van het functioneren van een medewerker een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, kan 360 graden feedback worden ingezet.

Dit is een meetinstrument, waarbij verschillende beelden over iemands functioneren worden verzameld.

De bedenker van deze geweldige evaluatie tool is Marshall Goldsmith, een wereldwijde autoriteit op het gebied van leiderschap, business communicatie en coaching (1996).

Dat gebeurt aan de hand van competenties. Zo objectief mogelijk worden iemands vaardigheden, kennis en gedrag geëvalueerd, door zowel zichzelf als door andere personen, die direct met hem in verbinding staan. De verzamelde feedback geeft op die manier inzicht in het functioneren van een medewerker.

De 360 graden feedback categorieën

Het is belangrijk dat 360 graden feedback vanuit verschillende perspectieven wordt gegeven.

Daarom worden de reacties van feedbackgevers gecategoriseerd in bijvoorbeeld collega´s, leidinggevende(n), andere medewerkers, klanten en overige externe relaties.

Daardoor ontstaat vanuit verschillende invalshoeken inzicht in de kwaliteiten van een medewerker.

Met behulp van een beoordelingsformulier met vooraf opgestelde competenties, krijgen vertegenwoordigers uit de verschillende categorieën de opdracht om de medewerker in kwestie te beoordelen.

Doordat de medewerker zelf ook het formulier invult, kan de leidinggevende nagaan in welke mate er sprake is van overlapping en van discrepantie op bepaalde punten.

In geval van het laatste is het raadzaam om hier met de medewerker over te praten en goede afspraken voor het toekomstig functioneren te maken.

360 graden feedback als hulpmiddel

Het is het beste dat 360 graden feedback bij beoordelingen ter ondersteuning wordt ingezet. De beoordeling van mensen uit de directe omgeving is slechts een momentopname.

Daardoor mogen de beoordelingen van de feedbackgevers nooit zonder meer als waarheid worden opgevat.

Daarnaast is 360 graden feedback een efficiënt hulpmiddel bij het maken van een persoonlijk ontwikkelplan. Het wordt ook ingezet bij het inventariseren van een opleidingsbehoefte of het onderbouwen van een carrière switch.

Kritiek

Critici geven aan dat 360 graden feedback erg veel werk en tijd kost. Door de enorme informatie die ontstaat, zou het voor een leidinggevende onmogelijk zijn om dat allemaal in korte tijd te verwerken.

De 360 graden feedback methode werkt alleen goed, wanneer het gekoppeld is aan een gemeenschappelijk doel.

Leidinggevende en medewerker dienen goed samen te werken en doelen SMART te formuleren: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

Door eerlijke en onbevooroordeelde feedback te verzamelen, kan de leidinggevende dit gebruiken voor ontwikkelactiviteiten. Daarmee kan vooruitgang gemeten worden en bijgestuurd.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij 360 graden feedback toe? Herken je het bovenstaande of zijn er meerdere aandachtspunten? Wat zijn volgens jou succesfactoren die kunnen bijdragen aan goede uitvoering van een 360 graden feedback evaluatie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Church, A. H., & Bracken, D. W. (1997). Advancing the State of the Art of 360-Degree Feedback Guest Editors’ Comments on the Research and Practice of Multirater Assessment Methods. Group & Organization Management, 22(2), 149-161.
  2. Edwards, M. R., & Ewen, A. J. (1996). 360 Feedback: The powerful new model for Employee Assessment and performance improvement. Amacom.
  3. Hesselbein, F., Goldsmith, M., Beckhard, R. (1996). The Leader of the Future. Jossey-Bass.
  4. London, M., & Beatty, R. W. (1993). 360‐degree feedback as a competitive advantage. Human Resource Management, 32(2‐3), 353-372.
  5. Tornow, W. W., & London, M. (1998). Maximizing the Value of 360-Degree Feedback: A Process for Successful Individual and Organizational Development. Jossey-Bass.

Klik op het plaatje voor meer informatie

Citatie voor dit artikel:
Mulder, P. (2013). 360 graden feedback. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/management-modellen/360-graden-feedback/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/management-modellen/360-graden-feedback/>ToolsHero: 360 graden feedback</a>

Interessant artikel? Geef je waardering of deel het artikel via social media!

360 graden feedback, 0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here