Gouden cirkel van Simon Sinek

0
127
Gouden cirkel van Simon Sinek - ToolsHero

In dit artikel wordt de gouden cirkel theorie van Simon Sinek praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige strategisch management en leiderschap tool.

Start met de waarom vraag

Je vraagt je misschien wel eens af waarom sommige organisaties succesvoller en invloedrijker zijn dan andere, terwijl hun producten toch even goed zijn. Of waarom sommige sprekers en (wereld) leiders inspirerender zijn dan anderen.

De Amerikaan Simon Sinek, ex-marketeer en schrijver, bestudeerde en analyseerde de successen van ‘s werelds meest toonaangevende en inspirerende leiders en organisaties en ontdekte dat hun kracht ligt in de manier waarop zij denken, handelen en communiceren. Het model dat Sinek vervolgens ontwikkelde, is bekend geworden onder de naam: the Golden circle oftewel de gouden cirkel.

Gouden cirkel

Volgens Simon Sinek hebben veel bedrijven geen idee waarom klanten voor hun producten kiezen. Succesvolle bedrijven positioneren hun producten zo dat ze relevant zijn voor de klant. Hierbij laten zij zich leiden door de volgende drie vragen:
Gouden cirkel model van Simon Sinek - ToolsHero

  1. Waarom
  2. Hoe
  3. Wat

Simon Sinek ontdekte dat de meeste bedrijven van buiten naar binnen werken, dus vanuit de WAT-vraag. Om de cirkel te kunnen begrijpen, moet je weten wat deze WAT-vraag inhoudt.

De buitenste cirkel staat voor het product dat een bedrijf verkoopt of voor de diensten die het aanbiedt.

De HOE-vraag staat voor HOE het product wordt aangeboden. In deze tweede cirkel legt het bedrijf uit waarom zijn producten of diensten beter zijn dan die van de concurrent.

De WAAROM-vraag staat voor de motivatie van een bedrijf en dat gaat niet over winst maken. Daarom communiceren invloedrijke en inspirerende bedrijven liever van binnen naar buiten in plaats van andersom.

Gouden cirkel voorbeeld

Simon Sinek heeft zijn Gouden Cirkel duidelijk gemaakt aan de hand van het computerbedrijf Apple.

Apple profileert zich vanuit de WAAROM-vraag ofwel het middelpunt van de cirkel. Dus in plaats van te zeggen wat zij doen en wat zij produceren en hoe zij hun producten maken of diensten leveren, vertellen zij hun potentiële klanten wat hun visie is. Apple denkt dus anders dan andere bedrijven en zet daarmee de bestaande denkwijzen over marketing op de helling.

Vervolgens begeven zij zich naar de HOE-vraag door hun potentiële klanten te informeren over hun prachtig vormgegeven producten die ook nog eens gebruiksvriendelijk zijn. Als laatste beantwoorden ze de WAT- vraag: we maken computers.

Simon Sinek stelt dat klanten producten niet kopen op basis van wat bedrijven doen, maar op basis van waarom zij het doen. Invloedrijke bedrijven verschillen niet wezenlijk van hun concurrenten, maar hun klanten nemen aan dat dit wel zo is. Ze willen producten van deze bedrijven omdat zij ervan overtuigd zijn dat deze bedrijven beter zijn dan die van de concurrent omdat ze de WAAROM-vraag beantwoorden

Het menselijk brein

Simon Sinek vergelijkt de drie cirkels met het menselijk brein.

De WAT-vraag, of buitenste cirkel wordt vergeleken met de neocortex. Dit is waar het abstracte denken en taal plaatsvinden.

De HOE- en WAAROM-vragen vinden plaats in het limbisch systeem van onze hersenen. Het limbisch systeem is het gedeelte van de hersenen dat betrokken is bij emoties zoals vertrouwen, loyaliteit en bij het menselijk gedrag en besluitvorming. Echter, hier bevindt zich niet het taalvermogen. Daarom werken invloedrijke bedrijven vanuit de WAAROM-vraag in plaats van vanuit de WAT-vraag. Zij richten zich op het deel van het brein waarin de besluitvorming ligt en zij weten ook dat hun potentiële klanten daarna hun beslissingen zullen beredeneren.

Maar voor het zover is, hebben de invloedrijke bedrijven deze klanten al min of meer binnengehaald omdat zij een verbinding tussen hen en de potentiële klanten tot stand hebben gebracht. Ze hebben namelijk de aansluiting tussen de werkelijke reden en de onderliggende reden gemaakt. Wanneer bedrijven potentiële klanten eerst vanuit de neocortex of de WAT-vraag benaderen, dan doen zij een beroep op het rationele denken van deze klanten.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat deze potentiële klanten in staat zijn om de boodschap te analyseren maar dit heeft geen invloed op hun gedrag en levert dan ook niets op. Het is veel moeilijker om naar de emotie toe te werken als je vanuit het verstand werkt.

Conclusie

Als een bedrijf succesvol wil zijn, dan moet het zich richten op de WAAROM-vraag. Het zou potentiële klanten duidelijk en eerlijk moeten informeren over waarom zijn producten en diensten de beste zijn voor deze klanten.

In plaats van met andere bedrijven te concurreren, zou het bedrijf zijn eigen concurrent moeten worden; dit maakt het sterker en geeft het de mogelijkheid om een van de invloedrijke spelers op de markt te worden.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? In hoeverre is het gouden cirkel model van Simon Sinek binnen jouw organisatie toepasbaar? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn voor jou succesfactoren die bijdragen aan goede organisatie strategie die leidt tot groei en succes?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie

  1. Sinek, S. (2014). Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don’t. Portfolio Hardcover.
  2. Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin.

Citatie voor dit artikel:
Overdorp, M. (2014). Gouden cirkel van Simon Sinek. Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/leiderschap/gouden-cirkel-van-simon-sinek/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/leiderschap/gouden-cirkel-van-simon-sinek/”>ToolsHero: Gouden cirkel van Simon Sinek</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

0 / 5 (0 votes)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here