Appreciative Inquiry (AI)

Appreciative Inquiry van David Cooperrider - ToolsHero

In dit artikel wordt Appreciative Inquiry, ook bekend als het 4D model of 4D proces van David Cooperrider praktisch uitgelegd. Na het lezen begrijp je de basis van deze krachtige leiderschap tool.

Inlelding

Wanneer zich problemen binnen een organisatie voordoen, wordt veelal eerst gekeken naar wat deze problemen veroorzaken, om vervolgens de problemen op te lossen.

Bij Appreciative Inquiry gaat het juist om het omgekeerde proces en wordt er nadruk op positieve verandering gelegd.

Het proces onderzoekt wat het beste in mensen naar boven haalt.

Als specialist op het gebied van organisatiegedrag, onderzocht David Cooperrider het effect binnen organisaties bij deze tegenovergestelde probleembenadering.

Succesfactoren

Om inzicht in de zogenoemde succesfactoren van een organisatie te krijgen, ontwikkelde Cooperrider een gestructureerd proces.

Alle succesfactoren bij elkaar vormen de positieve kern van een organisatie.

Hoe sterker deze positieve kern, hoe beter een organisatie is opgewassen tegen allerlei problemen.

Appreciative Inquiry richt zich op de controversiële gebieden van positieve psychologie en karma (flow) en benadrukt alle pluspunten van een organisatie, in plaats van te focussen op alle tekortkomingen.

Appreciative Inquiry voor beter inzicht

Een voorwaarde van Appreciative Inquiry is de provocerende vraagstelling.

Door af te wijken van traditionele vraagstelling kan men achter verrassende inzichten komen en helpt het medewerkers om hun kracht te vinden en die van de organisatie.

In dit gehele proces komen verschillende fases aan de orde. Door middel van prikkelende vragen worden medewerkers geïnterviewd. Uit de antwoorden worden thema´s gekozen, die als aandachtspunten gaan gelden.

Het proces zelf is ook bekend als het 4D model, 4 D’s of het 4D proces wat cyclisch verloopt. Dit zijn de fasen:

1. Discovery

Uit bovenstaande thema´s worden subthema´s gekristalliseerd, die de centrale succesfactoren (positieve kern) van de organisatie weerspiegelen.

2. Dream

Aan de hand van creatieve processen wordt naar creatieve oplossingen gezocht om de organisatie in positieve zin te veranderen.

Het gaat om de kwantiteit van zowel bruikbare als niet bruikbare ideeën, waarbij het loskomen van creativiteit centraal staat.

3. Design

Hoe is de structuur van de organisatie opgebouwd en ingedeeld en is het niet mogelijk om dit anders in te delen?

Met behulp van prikkelende stellingen, worden medewerkers gedwongen om brede doelstellingen en ideeën te formuleren, met optimalisatie van de organisatie voor ogen.

4. Destiny

Aan de hand van de eerdere fases, worden er nu concrete plannen gemaakt en duidelijke doelstellingen geformuleerd.

De positieve kern fungeert hierbij als leidraad.

Voorbeeld proces Apprecative Inquiry - ToolsHero

Evolutionair proces

De fases van Apprecative Inquiry bootsen in veel opzichten het evolutionaire proces na.

Ook het evolutionair proces komt tot stand door een selectie van de meest succesvolste elementen, die de basis leggen voor een volgende fase in ontwikkeling.

Behalve om bedrijven te optimaliseren, wordt Appreciative Inquiry ook ingezet bij coaching- en consultingtrajecten.

Het is een eenvoudige en prettige manier om tot inzicht van alle positieve kwaliteiten te komen.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Hoe pas jij Appreciative Inquiry toe? Herken je het bovenstaande of heb je aanvullingen? Wat zijn volgens jou andere succesfactoren die kunnen bijdragen aan het vormen van een positieve kern van een organisatie?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook en Twitter.

Meer informatie:

  1. Barrett, F.J. & Fry, R.E. (2005). Appreciative Inquiry: A Positive Approach to Building Cooperative Capacity. Taos Institute.
  2. Cooperrider, D.L., Whitney, D. and Stavros, J.M. (2008). The Appreciative Inquiry Handbook. Crown Publishing Group.
  3. Lewis, S., Passmore, J. & Cantore, S. (2008). The Appreciative Inquiry Approach to Change Management. Kogan Page.

Citatie voor dit artikel:
Van Vliet, V. (2011). Appreciative Inquiry (AI). Retrieved [insert date] from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/leiderschap/appreciative-inquiry/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/leiderschap/appreciative-inquiry/”>ToolsHero: Appreciative Inquiry (AI)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here