SECI-model (Nonaka & Takeuchi)

In dit artikel wordt het concept van SECI-model of knowledge dimensions, ontwikkeld door Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi praktisch uitgelegd. Het model gaat over kennisuitwisseling en het kennisconversieproces dat plaatsvindt op alle niveaus van organisaties. Na het lezen begrijp je de basis van deze kennistheorie.

Wat is het SECI-model?

Het model is ontworpen om het natuurlijke mechanisme van kenniscreatie, en hoe dit proces kan worden beheerd, te begrijpen. Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi ontwikkelde het SECI-model en identificeerde vier manieren waarop kennis kan worden gecombineerd en overgedragen, en dus hoe kennis wordt gedeeld binnen de organisatie. Deze manieren worden later in dit artikel beschreven, na een uitleg van het basisidee van kenniscreatie.

Het SECI model of knowledge dimensions is gebaseerd op twee soorten kennis, expliciete kennis en taciete kennis. Expliciete kennis verwijst naar kennis die gemakkelijk kan worden overgedragen aan anderen en gemakkelijk kan worden gecodificeerd, beoordeeld en verwoord. Een voorbeeld is informatie die afkomstig is uit boeken, kranten, documenten en databases. Dit soort kennis kan gemakkelijk teruggevonden, opgeslagen, verwoord en overgedragen worden aan anderen. Taciete kennis is het tegenovergestelde van expliciete kennis. Het verwijst naar kennis die moeilijk over te dragen is aan anderen, en die moeilijk te codificeren, te beoordelen en te verwoorden is. Het is vaak gebaseerd op ervaring en omvat waarden, vaardigheden en capaciteiten.

Een voorbeeld is het vermogen om een taal te spreken. Door de taalregels is het leren van een taal veeleisend en kost het tijd om een bepaald niveau van spreken en schrijven te bereiken. Daarom is het bijna onmogelijk om deze kennis zonder te oefenen over te dragen aan andere mensen.

Ikujiro Nonaka ziet twee dimensies voor kenniscreatie, de epistemologische dimensie en de ontologische dimensie. De epistemologische dimensie converseert taciete kennis naar expliciete kennis en vice versa, en de ontologische dimensie benadrukt de conversie van kennis van individuen naar groepen en organisaties. Bovendien gaat het SECI-model van kennisdimensies ervan uit dat kennis wordt gecreëerd door een conversie tussen taciete en expliciete kennis, en identificeert daarom vier methodes van kennisconversie in organisaties.

Omdat kennis voortdurend wordt verkregen en omgezet door te oefenen, samen te werken, te leren, en door interactie, visualiseert het SECI-model of knowledge dimensions een spiraal in het model. Om deze reden laat het model zien dat het een continu proces is dat binnen alle organisaties plaatsvindt.

SECI-model of knowledge dimensions kennisconversies - toolshero

Methodes van kennisconversies

  1. Socialisatie
  2. Externalisatie
  3. Combinatie
  4. Internationalisatie

Socialisatie

Op dit niveau wordt kennis geconverseerd van taciet naar taciet. Kennis wordt overigens overgedragen door oefening, begeleiding en observatie, maar kennis wordt vaak verkregen door middel van een dialoog. Het proces begint met iemand die geen specifieke kennis heeft, maar die de kennis heeft opgedaan van iemand die de kennis heeft. De conversie leert ons in feite dat technische vaardigheden kunnen worden gesocialiseerd. Dit betekent dat individuen kennis kunnen delen door middel van interactie, observatie en oefening.

Externalisatie

Op dit niveau wordt kennis geconverseerd van taciet naar expliciet. Het mechanisme van hoe dit werkt kan moeilijk zijn omdat taciete kennis soms niet gecodificeerd kan worden. Stel dat het gecodificeerd kan worden, dan kan taciete kennis met woorden worden gespecificeerd en in handleidingen of andere documenten geplaatst worden, zodat het gemakkelijk kan worden uitgewisseld tussen leden binnen de organisatie.

Combinatie

Combinatie is het proces van het systematiseren van concepten in een kennissysteem. Op dit niveau wordt kennis geconverseerd van expliciet naar expliciet. Dit betekent dat bestaande bronnen zoals boeken, documenten en memo’s worden gebruikt en gecombineerd om nieuwe kennis te creëren, zoals bijvoorbeeld een rapport. Deze methode van kennisconversie wordt bovendien vaak eenvoudig gefaciliteerd door online databases, omdat expliciete kennis overal online beschikbaar is. Hoger onderwijs is een goed voorbeeld, omdat op school bestaande kennis wordt gebruikt om nieuwe kennis te creëren.

Internalisatie

In het internalisatieproces wordt expliciete kennis geconverseerd naar taciete kennis. Expliciete kennis wordt afgeleid van bronnen, en geleerd door de verkregen informatie te verwerken. De kennis wordt vervolgens geïnternaliseerd, wat betekent dat de bestaande kennis wordt aangepast. Internalisatie vindt plaats wanneer mensen lezen en schrijven over wat ze ervaren. Dit proces wordt bovendien verwezenlijkt wanneer organisaties expliciete documenten delen, zodat werknemers kunnen leren door te lezen en uiteindelijk door te doen.

SECI-model of knowledge dimensions voorbeeld

Zoals beschreven, vindt kennisuitwisseling voortdurend plaats op alle niveaus en binnen verschillende soorten organisaties. Bekijk het volgende voorbeeld van Katherine, een stagiaire bij een restaurant met een Michelin-ster.

Socialisatie

Katherine werkt samen met de beste chef-koks. Ze wordt begeleid en aangestuurd door ervaren koks en krijgt daarom continu feedback over hoe ze zich kan verbeteren. Katherine leert door te luisteren, te observeren en te doen. Alle informatie wordt overgedragen door middel van interactie, en daardoor vindt taciete naar taciete kennisoverdracht plaats.

Externalisatie

Na een aantal maanden als stagiaire te hebben gewerkt, heeft Katherine specifieke kooktechnieken geleerd en verschillende gerechten gemaakt. Ze is bijvoorbeeld gespecialiseerd in voorgerechten en kreeg positieve feedback op haar kookkunsten. Katherine besluit een mini-kookboek voor voorgerechten samen te stellen. Ze schrijft de recepten die ze heeft geleerd op en noteert de benodigde ingrediënten en de stappen die genomen moeten worden om het gerecht te maken. Daarna deelt ze haar mini-kookboek met haar klas op school om feedback op haar werk te ontvangen. Katherine’s taciete kennis is nu gecodificeerd in haar boek dat ze gedeeld heeft met haar klas.

Combinatie

Katherine ontving feedback van haar klas, die vond dat het kookboek informatie miste over hoe de apparaten werken die nodig zijn voor het succesvol bereiden van bepaalde gerechten. Ze besloot online handleidingen te vergelijken van verschillende apparaten die nodig waren voor het maken van de gerechten. Vervolgens heeft ze de teksten en pictogrammen gestandaardiseerd en een samenvatting gemaakt om in haar mini-kookboek op te nemen, zodat mensen niet alle handleidingen van verschillende soorten apparaten hoeven te lezen. Door het gebruik van online databases, kon Katherine haar boek aanpassen. Er is dus sprake van conversie van expliciete naar expliciete kennis omdat ze bestaande kennis gebruikt om een samenvatting te maken die ze in haar boek kon bijvoegen.

Internalisatie

Katherine kreeg erkenning voor haar werk op en na haar stage. Ze werd vervolgens gevraagd om eerstejaarsstudenten op haar school les te geven en te helpen. De kennis die ze door haar studie, onderzoek en ervaring heeft opgedaan, kan nu worden gedeeld met andere studenten. Katherine converseert momenteel haar expliciete kennis naar taciete kennis door de nieuwe studenten les te geven.

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Ben jij bekend met SECI-model of knowledge dimensions? Wordt het SECI-model binnen jouw organisatie toegepast? Heb je zelf nog tips omtrent kennisuitwisseling en het kennisconversieproces in organisaties?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Als je het artikel handig of praktisch vond voor jouw eigen kennis, deel dit vooral met jouw netwerk aan vrienden en zakenrelaties. Je kunt ons ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Youtube.

Meer informatie

  1. Hoe, S. L. (2006). Tacit knowledge, Nonaka and Takeuchi SECI model and informal knowledge processes. International Journal of Organization Theory & Behavior, 9(4), 490-502.
  2. Ngulube, P. (2003). Using the SECI knowledge management model and other tools to communicate and manage tacit indigenous knowledge. Innovation, 27(1), 21-30.
  3. Nonaka, I., & Konno, N. (2005). Knowledge Creation. Knowledge Management: Critical Perspectives on Business and Management, 2(3), 53.
  4. Nonaka, I., Toyama, R., & Konno, N. (2000). SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Long range planning, 33(1), 5-34.

Citatie voor dit artikel:
Zeeman, A. (2019). SECI-model (Nonaka & Takeuchi). Retrieved [insert date] from toolshero: https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/seci-model-nonaka-takeuchi/

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/seci-model-nonaka-takeuchi/>toolshero: SECI-model (Nonaka & Takeuchi)</a>

Interessant artikel?
Geef je waardering of deel het artikel via social media!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here