One Point Lesson (OPL): de uitleg en template

One Point Lesson (OPL) - Toolshero

One point lesson (OPL): in dit artikel wordt de one point lesson praktisch uitgelegd. Het artikel begint met de definitie en betekenis van dit concept. Daarna wordt uitgelegd hoe het precies werkt en vind je praktische tips om zelf aan de slag te gaan met de one point lesson. Ook kan je in dit artikel een template downloaden voor het zelf maken van een OPL. Veel leesplezier!

Wat is een one point lesson (OPL)?

Een one point lesson is een korte, gevisualiseerde werkinstructie op A4 formaat. Een OPL helpt bij overbrengen van de verwachtingen van een proces, het oplossen van problemen, het overbruggen van een kenniskloof of het verbeteren van een werkwijze in een proces.

Vanwege de simpliciteit kan door middel van een one point lesson een handeling snel worden aangeleerd en worden overgebracht van persoon tot persoon. Een volledig proces kan uit enkele OPL’s bestaan.

Gratis e-book bij Toolshero

Voorbeeldsituaties

Denk bijvoorbeeld aan een productieproces, waarbij een OPL kan dienen als handleiding of instructie om bepaald gereedschap te gebruiken in dat onderdeel van het proces.

OPL’s zijn ook vaak terug te vinden in situaties waarin aanwijzingen over veiligheidsmaatregelen gecommuniceerd moeten worden, bijvoorbeeld voor het dragen van een valharnas of het opdoen van een helm.

Een ander bekend voorbeeld van een one point lesson is de instructie voor het evacueren van een vliegtuig dat een noodlanding maakt. Deze instructie is te vinden in het vakje van de stoel voor je in het vliegtuig. Deze OPL wordt daarnaast visueel ondersteund door de instructies van het cabinepersoneel. Strikt gezien maakt dit van de instructie een two point lesson.

Types instructies

Er bestaat een drietal soorten instructies waarvoor de OPL geschikt is. Deze zijn: basiskennis, veiligheid, casestudies over problemen en verbeteringen.

Basiskennis

Instructies ter ondersteuning van de basiskennis van werknemers en anderen komen het vaakst voor als het gaat om de OPL. Deze lessen bevatten essentiële kennis voor medewerkers die nodig is om hun werk goed uit te voeren.

Dit soort instructies zijn speciaal ontworpen om de kenniskloof te overbruggen die mogelijk bestaat tussen werknemer en bijvoorbeeld rapportageprocedures. Het is belangrijk dat de werknemer zo goed mogelijk zijn of haar werk kan uitvoeren.

Veiligheid

Instructies over veiligheid zijn misschien wel de belangrijkste soort OPL’s. Dit soort lessen zorgen ervoor dat de werknemers veilig blijven tijdens het uitvoeren van hun werk. Instructies kunnen gericht zijn op verschillende gebieden van veiligheid, bijvoorbeeld EHBO, brandveiligheid of het veilig bedienen van apparaten en machines.

Casestudies

Lessen die gebaseerd zijn op casestudies laten medewerkers zien hoe ze om moeten gaan met bijvoorbeeld lastige klanten. Het maakt gebruik van voorbeelden uit de echte wereld en zorgt ervoor dat medewerkers beter voorbereid zijn op mogelijk stressvolle situaties. Het is belangrijk dat zij rustig blijven in de praktijk en effectief problemen kunnen oplossen.

Wie ontwerpt instructies?

Het zijn voornamelijk operators of teamleiders die de gemiddelde OPL’s schrijven. Het kunnen ook veiligheidsprofessionals zijn die zich alleen maar bezighouden met vergelijkbare zaken.

Ze focussen daarbij op het zo effectief mogelijk communiceren van de kernaspecten binnen het proces, gebaseerd op inzichten uit veiligheidsstudies en psychologische aspecten.

Een one point lesson moet duidelijk zijn, makkelijk te communiceren en te begrijpen voor iedereen die ermee in aanraking komt. De tool wordt soms ontworpen door slechts 1 gebruiker, de operator of teamleider, waarna de les overgedragen wordt aan de rest van het team. Teams worden dan aangemoedigd om de OPL te controleren en om potentiële verbeteringen in het model te communiceren.

Waarom is een one point lesson belangrijk?

De one point lesson (OPL) is steeds vaker terug te vinden binnen bedrijven als onderdeel van hun strategie voor continue verbetering (LEAN). De stapsgewijze beschrijving van een taak of instructie wordt ondersteund door de inzet van afbeeldingen, herkenbare symbolen en eenvoudige teksten.

De belangrijkste reden dat gekozen wordt voor dit format instructie, is dat het gemakkelijk te begrijpen is voor nagenoeg iedereen die het ziet. Het is belangrijk dat de instructie toegankelijk is voor iedereen tijdens het werken. Vaak worden de instructies op zichtbare plekken opgehangen.

Kortweg:

  • OPL’s zijn waardevolle hulpmiddelen die werknemers helpen bij het begrijpen van veiligheidsinstructies, kwaliteitsprocedures en onderhoudsinstructies, of het bedienen van apparatuur.
  • One point lessons bevorderen een cultuur van continue verbetering
  • OPL’s kunnen de veiligheid, kwaliteit en productiviteit verbeteren op de werkvloer

Hoe werkt het ontwerpen van een One Point Lesson (OPL)?

Bij het ontwerpen van een OPL moet de uitvoerder drie belangrijke zaken in gedachten houden:

  1. Het doel van de instructie
  2. De inhoud van de instructie
  3. De leveringsmethode van de instructie

Het doel moet duidelijk en beknopt zijn. Het is ook belangrijk dat het doel meetbaar is. Dat betekent eigenlijk dat er een duidelijk verschil moet zijn tussen het positief of negatief uitwerken van de instructie.

De inhoud van de instructie moet rijk zijn aan informatie, maar alleen cruciale informatie die zorgt voor een compleet beeld. Het is belangrijk dat de boodschap voor iedereen duidelijk en helder is. Overweeg daarom overbodige zaken te schrappen als die niet bijdragen aan het bereiken van het meetbare doel.

De leveringsmethode moet aantrekkelijk is toegankelijk zijn. Dat betekent: visueel aantrekkelijk en zichtbaar . Dit is belangrijk om de aandacht te trekken van de mensen die de instructie moeten zien voordat zij aan het werk gaan of een taak uitvoeren.

Instructies voor het persoonlijk geven van de instructie

Het kan ook voorkomen dat een groep of individuen persoonlijk geïnstrueerd worden, met of zonder ondersteuning van visuele kaarten of afbeelden. Let dan op de volgende zaken:

  • Begin met het aangeven van het doel van de instructie
  • Houd het kort en bondig
  • Zorg dat de inhoud relevant is
  • Gebruik waar mogelijk visuele hulpmiddelen
  • Vraag om feedback en biedt de mogelijkheid voor het stellen van vragen

One Point Lesson / OPL template

Nu je de theorie over een One Point Lesson hebt gelezen kun je jouw kennis in praktijk toepassen. Begin met het opstellen met jouw eerste OPL en ga aan de slag met deze template.

Download het One Point Lesson template

Deze template is exclusief voor onze betalende Toolshero leden. Klik hier om te bekijken of een lidmaatschap ook iets voor jou is!

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over de one point lesson? Kan jij voorbeelden noemen van situaties waarin de OPL heel belangrijk is? Vind jij de meeste instructies helder en duidelijk? Let jij op in het vliegtuig bij het aanhoren en zien van de instructies van het cabinepersoneel? Heb jij tips of opmerkingen?

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Apriliani, F., & Aida, Z. (2021). Utilization Red Tag and One Point Lesson to Optimize Good Housekeeping. Jurnal Ipteks Terapan (Research Of Applied Science And Education), 15(4), 441-447
  2. Szwedzka, K., & Kaczmarek, J. (2017). One Point Lesson as a Tool for Work Standardization and Optimization-Case Study. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 21-31). Springer, Cham.
  3. Mane, G., & Mahadik, M. P. R. (Unknown). One Point Lesson is the Best Continuous Improvement Tool in Manufacturing Industry.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2022). One Point Lesson (OPL). Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/one-point-lesson/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 14/12/2022 | Laatste update: 06/04/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/one-point-lesson/>Toolshero: One Point Lesson (OPL)</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie