Kwaliteitsbewaking: de uitleg

Kwaliteitsbewaking - Toolshero

Kwaliteitsbewaking (quality control QC): in dit artikel wordt het begrip kwaliteitsbewaking, ook bekend als Quality Control praktisch uitgelegd. Het artikel begint met de definitie van het begrip, gevolgd door redenen waarom kwaliteitsbewaking belangrijk is en welke technieken gebruikt worden ter ondersteuning ervan. Veel leesplezier!

Wat is kwaliteitsbewaking?

Kwaliteitsbewaking (Quality Control (QC)) is het proces waarin organisaties en andere entiteiten de kwaliteit van verschillende factoren beoordelen en managen die horen bij hun productieprocessen. Kwaliteitsbewakingsprincipes zijn vastgelegd in normen zoals ISO en zijn gericht op het voldoen aan vastgestelde kwaliteitseisen.

Kwaliteitsbewaking een belangrijk onderdeel van kwaliteitsmanagement en is cruciaal in het handhaven van de kwaliteit op meerdere vlakken:

Gratis e-book bij Toolshero

  • Taakbeheer
  • Prestaties van personeel, zoals customer service
  • Prestaties van machines (output, componentinspectie)
  • Kennis
  • Vaardigheden
  • Ervaring en andere kwalificaties
  • Integriteit
  • Vertrouwen
  • Organisatiecultuur
  • Motivatie

Kwaliteitsbewaking en inspecties

Inspectie speelt hierin een belangrijke rol. In het geval van producten worden deze gecontroleerd en onderzocht op visuele elementen, of de eindresultaten als het gaat om diensten.

Inspecteur werken vaak met behulp van checklists en beschrijvingen van defecten. Het proces van kwaliteitsbewaking heeft dus als ultieme doel om ervoor te zorgen dat medewerkers streven naar perfectie en zero defects.

Benaderingen voor kwaliteitsbeheersing

Er zijn verschillende benaderingen voor het beheersen en managen van kwaliteitsnormen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Problemen voorkomen met kwaliteitscontroles

Kwaliteitsbewaking en -beheersing omvat onder andere het testen van producten en diensten om te bepalen of ze voldoen aan de specificaties. Testen is belangrijk, omdat corrigerende maatregelen genomen kunnen worden als afwijkingen gevonden worden. Het corrigeren van afwijkingen is noodzakelijk omdat het maken van een product of dienst kostbaar is, tijdrovend en onveilig als er geen controles plaatsvinden.

Daarnaast, als een bedrijf defecte producten verkoopt en distribueert, kan het aansprakelijk worden gesteld voor geleden schade, zoals verwondingen of problemen als gevolg van het gebruik van het product.

Ook schaadt het de reputatie van een merk of bedrijf, wat mogelijk nog veel kostbaarder is. Controleurs hebben daarom de belangrijke taak om onveilige en defecte producten op te sporen en de oorzaken te verhelpen.

Als het goed is worden kwaliteitscontroles in elke fase van de productie uitgevoerd. Ook in niet-productieprocessen komt dit voor, zoals in beoordelingen van de klantenservice. Dat wordt gedaan met behulp van vragenlijsten, inspecties of audits. Ook methodes als mystery shopping worden dikwijls gebruikt.

De oorsprong van kwaliteitsbewaking en tolerantielimieten

Het gereedschap dat gebruikt werd in vroege samenlevingen was niet gemaakt om losse onderdelen ervan te kunnen vervangen. Pas toen massaproductie zijn intrede deed, werden processen ontworpen die het maken van onderdelen en systemen mogelijk maakten. Deze processen waren vaak niet uniform en daarom was er veel onvrede onder klanten over de resultaten.

De eenvoudigste vorm van kwaliteitsbewaking en -controle was een tekening van het gewenste resultaat. Als de tekening niet overeenkwam met het betreffende item, werd het afgekeurd. Fabrikanten ontdekten al snel dat het zeer kostbaar was om producten precies zo te maken als op de afbeelding.

Daarom werden zogenoemd tolerantielimieten ontwikkeld. Dit was rond het jaar 1840. Een ontwerp van een product of systeem zou goed kunnen functioneren als de onderdelen waaruit het bestond zou passen binnen deze limieten.

Kwaliteitsbewaking: 4 types kwaliteitscontroles

Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier soorten kwaliteitscontroles. Deze kunnen ook gezien worden als 4 fasen van kwaliteitscontroles.

  1. Preproductie-inspectie
  2. Inspectie tijdens productie
  3. Inspectie voor verzending
  4. Inspectie tijdens container laden of lossen

Preproductie-inspectie

De inspectie die plaatsvindt voor de productie van start gaat, helpt bij het beoordelen van de kwantiteit en kwaliteit van de grondstoffen en de verschillende componenten die nodig zijn om het proces te starten. Vastgesteld wordt of deze grondstoffen voldoen aan de relevante productspecificaties.

Inspectie tijdens productie

De inspectie die plaatsvindt tijdens de productie zelf wordt meestal alleen uitgevoerd wanneer samengewerkt wordt met een nieuwe producent. Deze inspectie helpt om de communicatie tussen het bedrijf en de producent te verbeteren, vooral over kwesties met betrekking tot productielijnen, data en de verwachtingen over de kwaliteit.

Inspectie voor verzending

Inspecties vinden ook plaats nadat de productiefase is afgerond, bijvoorbeeld wanneer een product klaar is voor verzending. Zogenaamde pre-shipment inspections (PSI) zijn een belangrijk stap in het proces van kwaliteitsmanagement en richt zich op het controleren van producten voordat ze worden verzonden. PSI wordt uitgevoerd wanneer ten minste 80% van de bestelling is klaargemaakt voor verzending. Soms worden alle bestellingen gecontroleerd, soms wordt dit steekproefsgewijs gedaan.

Inspectie tijdens container laden of lossen

Inspecties tijdens het laden en lossen van containers zorgen ervoor dat producten op de juiste manier behandeld worden tijdens de verzending. Inspecteurs houden gedurende dit proces toezicht en zorgen ervoor dat professioneel met de bestelling wordt omgegaan.

Het proces omvat onder andere het evalueren van de staat van de container, het verifiëren van alle informatie over de verzending, de hoeveelheden en controle van de verpakking.

kwaliteitsbewaking: tips voor het ontwikkelen van een kwaliteitsbeheersingsprogramma

Hier vind je de Toolshero top 3 tips voor het ontwikkelen en implementeren van effectieve kwaliteitsbewaking in jouw organisatie:

Incorporeer de feedback van klanten

De feedback die verkregen wordt van klanten geven waardevolle inzichten in wat wel en niet werkt voor de klant met betrekking tot de producten.

Lees daarom de beoordelingen van klanten. Dat kan alleen als u de klant voldoende mogelijkheden biedt om hun mening te delen. Er zijn meerdere manieren waarop dit bereikt kan worden. Overweeg daarom het gebruik van een vragenlijst of like / dislike-button. Zorg ervoor dat de drempel om feedback te delen niet te groot is.

Verdiep je in regelgeving en leef deze na

De mening van de klanten is cruciaal, maar wet- en regelgeving, inclusief veiligheidsvoorschriften zijn nog belangrijker. Overheden en overkoepelende instanties publiceren hun adviezen vaak via dezelfde kanalen. Zorg dus dat u op de hoogte bent van de ontwikkelingen hierin.

Bepaal bijvoorbeeld of laboratoriumtesten nodig zijn, of dat aan specifieke douanenormen voldaan wordt voordat u begint met de verkoop van uw producten. De kosten kunnen hoog oplopen als blijkt dat de zending niet geschikt blijkt voor distributie.

Neem suggesties en adviezen van fabrieken en partners ter harte

De fabrikant van uw producten is vaak op de hoogte van processen, materialen en anderen aspecten die een probleem kunnen vormen voor de productie. Als de fabrikant daarom zorgen uit, is het belangrijk om hiernaar te luisteren. Het is onwaarschijnlijk dat u het beter weet dan de fabrikant. Wees proactief!

Kernaspecten van kwaliteitsbewaking

Het proces van kwaliteitsbewaking kan worden samengevat in de volgende key points.

  • Kwaliteitsbewaking zorgt ervoor dat organisaties en medewerkers werken aan de verbetering van de kwaliteit van producten diensten
  • Kwaliteitsbeheersing omvat het testen en controleren van eindproducten en diensten om te bepalen of ze binnen de vastgestelde specificaties vallen
  • Gebruikte kwaliteitscontroles zijn afhankelijk van het product en de branche waarin de organisatie actief is
  • De discipline zorgt ervoor dat maatregelen geïmplementeerd worden die ervoor zorgen dat producten met gebreken niet bij klanten terechtkomen. Een belangrijk voorbeeld hiervan wordt gezien in de voedingsindustrie

Word lid van Toolshero

Nu is het jouw beurt

Wat denk jij? Herken jij de uitleg over kwaliteitsbewaking? Wordt in jouw werkomgeving veel aandacht besteed aan kwaliteitsbeheersing? Komt het voor dat jij producten of diensten aanschaft die nadien gebreken bleken te hebben? Hoe is de betreffende organisatie hiermee omgegaan? Heb jij tips of opmerkingen? Of wil je meer weten over een onderwerp dat gerelateerd is aan kwaliteitscontroles? Laat het weten in de opmerkingen

Deel jouw kennis en ervaring via het commentaar veld onderaan dit artikel.

Meer informatie

  1. Ishikawa, K. & Loftus, J. H. (1990). Introduction to quality control (Vol. 98). Tokyo: 3A Corporation.
  2. Juran, J., Taylor, F., Shewhart, W. A., Deming, W. E., Crosby, P., Ishikawa, K., … & Goldratt, E. (2005). Quality control. Joseph M. Juran: Critical Evaluations in Business and Management, 1, 50.
  3. Mitra, A. (2016). Fundamentals of quality control and improvement. John Wiley & Sons.
  4. Shewhart, W. A., & Deming, W. E. (1986). Statistical method from the viewpoint of quality control. Courier Corporation.

Citatie voor dit artikel:
Janse, B. (2023). Kwaliteitsbewaking. Retrieved [insert date] from Toolshero: https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/kwaliteitsbewaking/

Oorspronkelijke publicatiedatum: 09/02/2023 | Laatste update: 20/06/2023

Wilt u linken naar dit artikel, dat kan!
<a href=”https://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/kwaliteitsbewaking/”>Toolshero: Kwaliteitsbewaking</a>

Interessant artikel?

Geef je waardering of deel het artikel via social media!

Gemiddelde beoordeling 4 / 5. Totaal aantal beoordelingen: 4

Dit artikel is nog niet beoordeeld! Wees de eerste met jouw beoordeling.

We vinden het jammer dat het artikel niet waardevol voor je was

Laat ons dit artikel verbeteren!

Vertel ons wat er beter kan aan het artikel? Wat mis je bijvoooebeeld of wat kan worden aangevuld?

Ben Janse
Article by:

Ben Janse

Ben Janse is een young professional en werkzaam als Content Manager bij Toolshero. Daarnaast houdt hij zich binnen zijn studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam bezig met het analyseren en ontwikkelen van managementmodellen. Dankzij zijn theoretische en praktische kennis weet hij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden waardoor de essentie van elk artikel goed naar voren komt.

Tags:

Geef een reactie